Zita - Nr 7297

Zita kölsträcktes 1920 på Vaerft- & Rederiselskabet Svendborgsund AS på Thurö som Vaerftets Löbe Nr 3 för rederi i Köpenhamn. Byggnationen av skrovet fortsatte under 1921 utan att fartyget blev färdigställt. Den 8 februari 1921 registrerades hon på grosshandlare Albert Johannes Julius Svendsen i Köpenhamn som var ensam ägare. Enligt Danmarks Skibsliste var hon byggd på Thurö i Danmark 1923.

Den 2 december 1925 såldes hon till Köpenhamns Handelsbank i Köpenhamn på exekutiv auktion. Banken sålde vidare i samma månad till partrederiet, fabrikör Karl Albert Johansson Dahlgren i Skärhamn. Fartyget var då fortfarande inte färdigbyggt. Köpebrevet på 9 500 kronor upprättades den 6 mars 1926. Delägarna var maskinist Karl Albert Johannesson, skeppare Alfred Hansson, styrman Oskar Bror Herman Olausson med 1/3 vardera och bosatta i Skärhamn. Huvudredare var Oskar Olausson.
Hon mättes i Sverige den 2 juni till 214,45 brt och 165,85 nrt. Samma månad blev hon omdöpt till Zita och samtidigt utrustad med en dansk 3-cyl 2-takt Heramotor på 160 hk vid Marstrands varv. Motorn hade tidigare suttit i den finska tremastskonaren Lännetär som strandade vid Skaboholmen norr om Härön 1924. Lännetär var betydligt större än Zita och mätte 505 brt mot Zitas 214. Karl Johansson Dahlgren utsågs den 8 juli 1926 till ny huvudredare utan att vara delägare. Registreringscertifikat utfärdades den 17 september som 3-mastmotorskonare med ägare enligt föregående stycke. I intyg den 14 februari 1929 framgår att Albert Johannesson och Oskar Olausson sålt sina tredjedelar till Alfred Hansson i Skärhamn och Albert Isidor Eriksson på Flatholmen (ibland nämnd som Ernstsson) för sammanlagt 38 000 kronor. Av anmälan dagen därpå kan man utläsa att Hansson och Eriksson därefter ägde hälften vardera i fartyget. I samma anmälan framgår att till ny huvudredare, utan ägardel, utsetts Ernst Albert Eriksson från Flatholmen i Klädesholmens församling. Han var far till Albert Isidor Eriksson.

Den 11 april 1932 blev Axel Bertram Johansson i Nordvik befälhavare på Zita. Han avlöstes den 23 juli samma år av Bertil Emil Ludvig Rifve från Brunnby i Skåne för tiden fram till den 19 augusti då Johansson kom tillbaka. Enligt skrivelse den 9 mars 1933 var Flatholmen hemort. Den 8 mars 1934 blev Alfred Hansson befälhavare och den 22 i samma månad intygades att Eriksson, samma dag, sålt sin hälft i fartyget till Alfred Hansson för 14 500 kronor. Av certifikat den 3 april samma år framgår att Hansson var ensam ägare och själv befälhavare. Hemorten återgick samtidigt till Skärhamn. Karl Ragnar Alfredsson i Skärhamn blev befälhavare den 8 augusti 1934 till den 27 mars 1935 då Hansson var tillbaka.

Zita hade Skärhamn som hemort mellan åren 1925 och 1935 med en lucka från den 9 mars 1933 till den 8 mars 1934 då Flatholmen var hennes hemort. Bilden är från Digitalt Museum – Bohusläns Museum. Fotot har tagits av SP Pettersson ca 1926.


Zita av Brantevik 1935 - 1959. Fotografen okänd.



.

En senare bild av Zita under dansk flagg på 1960-talet. Då har hon fortfarande ett beslaget gaffelsegel på förmasten. Fotografen okänd.



Alfred Hansson var född i Skärhamn den 1 mars 1890. Han var gift med Inga Malvina Johansson som var född i Nordvik den 11 mars 1892. De bodde på Bagarliden 12 i Skärhamn innan familjen flyttade till Älvängen i Starrkärrs församling i juli 1931. Alfred var son till August Hansson och Betty Berntsdotter som bodde på Hamngatan 11 innan detta hus revs för vägbygget genom Skärhamn och August som änkeman flyttade till Ankarvägen 7. De var födda i Nordvik 1861 och i Skärhamn 1863. Albert Johannesson var född i Skärhamn den 1 november 1882 som son till Johannes Andersson och Anna Maria Berntsdotter. De var födda i Utäng 1838 och i Lilla Sibräcka 1842. Han var gift med Agda Emilia Pettersdotter som var född i Tjärna den 2 maj 1885. De bodde på Hamngatan 40. Karl Johansson Dahlgren var född i Skärhamn den 14 januari 1899. Han var son till okänd far och Alma Josefina Hermansdotter. Hon var född i Skärhamn 1880. Karl var gift med Jenny Otilia Johansson som var född i Nordvik den 22 april 1901. De bodde på Idrottsvägen 12. Karl Alfredsson var född på Magasinsgatan 7 i Skärhamn den 11 mars 1907. Hans föräldrar var Alfred Pettersson och Paulina Olofsdotter. De var födda i Åseby 1867 och i Kubbale 1877. Han gifte sig med Märta Kristina Karlsson som var född på Koholmen Klädesholmen den 15 augusti 1906. De bosatte sig i Göteborg och senare på Klädesholmen. Oskar Olausson var född i Skärhamn den 20 september 1903 och gift med Helga Otelia Olausson som var född i Skärhamn på samma datum. De bodde på Idrottsvägen 9.  Oskars föräldrar var Olaus Oskarsson från Brevik som var född 1875 och Berta Charlotta Johansdotter som var född i Kärrslätt 1874. Oskar och Helga tog senare Brevik som efternamn.
Zita övertogs den 30 oktober 1935 för 42 500 kronor av partrederiet sjökapten Ivar Artur Martin Brange i Brantevik. Ett stort antal delägare, med tillsammans 96 andelar, ingick i rederiet. Brange, som var huvudredare, hade själv 8 andelar. Befälhavaren, Nils Herman Persson från Brantevik hade 12 andelar. Brantevik blev ny hemort. Efter maskinskada och läckage under resa från Hunnebostrand till Stockholm den 8 december samma år, i närheten av Lille Middelgrunds lysboj i Kattegatt, byttes motorn 1936 till en ny 2-cyl motor på 150 hk av märket June Munktell. Den 16 december 1937 påseglades Zita i Hamburg så att hela babords bog intrycktes till vattenlinjen och bogsprötet gick överbord. Nils Herman Persson var befälhavare till 1955 med undantag av en månad under 1944 då Henry Persson från Skillinge vikarierade. Från den 27 september 1955 var Ragnar Gustav Eliasson från Mjällby Åsa på Listerlandet befälhavare. Han avlöstes den 16 april 1956 av Erik Helmer Persson från Ystad fram till försäljningen till Danmark. I 1945 års skeppslista upptas Zita till 219,6 brt, 173,31 nrt och 350 tdw med motor på 150 hk. Zita kunde lasta 125 standard trävaror.  
Hon såldes på offentlig auktion den 9 mars 1959 för 44 000 kronor. Köpare var Karl Knut Aage Jakobsen i Skaelskör Danmark. I skeppslistan 1960 har hon motor på 142 hk. Det året insattes en 4-cyl Alpha Diesel på 260 hk. Hennes mättal anges till 236 brt, 156 nrt och 350 tdw. Dimensionerna uppges i fot till 119 längd, 25,6 bredd och 11,3 djup. Hemorten uppges vara Skaelskör. 1964 har hon nya ägare och hemorten är ändrad till Lemvig. De nya ägarna är ett partrederi i Lemvig i Limfjorden med Niels Lehman Jensen som huvudredare.
Den 2 april 1967 befann sig Zita på resa mellan Rekefjord i Norge och Lemvig med last av stenmjöl. Klockan 12.40 ca under sydlig kuling upptäcktes vatten i kölsvinet som nådde upp till svänghjulet. Länspump och handpump sattes genast igång men då vattnet fortsatte att stiga påkallades hjälp över radion. Ca kl 17.00 kom räddningsbåt som satte ombord en motorpump och kl 18.00 ca kom bogserbåt till assistans som ca kl 19.00 påbörjade bogsering. Redan ca kl 19.20 stod det dock klart att Zita inte skulle hålla sig flytande varför besättningen på tre man togs ombord på bogserbåten. Ca kl 19.40 sjönk Zita på positionen 16 distansminuter i bäring 293 grader från Hanstholm. Orsaken till förlisningen ansågs bero på att fartyget stampade sig fram i den grova sjön i hård motvind så att läckor uppstod. Zita avfördes från det danska registret samma år.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Branteviks skeppsregister, båtologer genom forumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1945, Danmarks Skibsliste 1960 – 1967, Dansk Söulykke-statistik 1967, Museet för söfart i Helsingör, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar


   














  
































Kommentarer