Ulf - Nr 4557

Kuttern Ulf byggdes i Norge 1890, troligen i Hardanger. Det finns olika uppgifter om vilket varv den var byggt på. Varv i Sandehavn, Rosendal och Kjysnaes vid Hardangerfjorden uppges i olika källor. Den 1 april 1891 var hon hemmahörande i Ålesund och ägdes då av Karl Martinussen Spjutöy på Spjutöya och Peter Nielsen Skeide i Skeide, båda i Ulstein kommun. Hon fick då internationellt mätbrev i Ålesund med 42,46 brt och 37,85 nrt. De två ägarna sålde kuttern vidare redan samma år. Den finns då upptagen på Ole Sevrin Heggen i Ålesund.
Ulf såldes till Bleket på Tjörn den 18 januari 1902. Köpare var ett partrederi med 7 delägare vilka alla hade lika delar i fartyget. Delägarna var Axel Leonard Andersson, Karl Alfred Andersson, Karl Johan Andersson, Martin Andersson, Oskar Andersson, Karl B Andersson och Alexander Svensson. De var alla från trakten och några var släkt. Något pris finns inte angivet. De sålde kuttern för 4 550 kronor till Edvard Pettersson i Skärhamn den 21 mars 1906. Han lät installera motor på 15 hk av märket Avance som han köpt för 4 000 kronor. Installationen var färdigt den 22 mars 1906. Samma dag utfärdades mätbrev av Marstrands Tullkammare med 46,26 brt och 33,21 nrt. Anmälan om registrering inlämnades dagen därpå. Den 14 april blev Ulf registrerad med Skärhamn som hemort och Edvard Pettersson som ensam ägare och befälhavare.

Ulf hade Skärhamn som hemort från 1906 tills hon förliste 1913. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Edvard var född den 11 april 1858 och bodde på Sjömansvägen 1. Han var gift med Johanna Albertina Samuelsdotter från Lallegård Övergård i Tegneby som var född den 19 april 1955. Edvards föräldrar var Petter Eliasson och Petronella Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. Ulf gick på Islandsfiske 1906 men från 1907 blev det bara fraktfart. På resa från Lysekil till Skive den 13 maj 1909, med last av brosten, gick Ulf på grund i Limfjorden klockan 8 på kvällen. Efter att 1 500 brosten lämpats överbord kom man under nattens gång av grundet för egen maskin. Den 13 oktober 1913, med last av lera, försvann fartyget med man och allt utanför Hallandskusten. Samtliga tre besättningsmän drunknade. Det var befälhavaren Edvard Pettersson, hans son Johan Artur Pettersson och bästeman Giovanni Agaton Lindqvist.
Källor: Kutterepoken, Makrelldorgefisket 1884 – 1914, Dis-Norge – Slekt och Data, Tjörns båtar, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tegneby.





Kommentarer