Fjordskär - Nr 9340
Byggdes
1907 av stål på klink hos C. Cassens i Emden Tyskland och levererades i juni
månad till Leerer Heringsfischerei AG i Leer Tyskland. Hon var byggd som
segellogger med en 2-cyl compound ångmaskin på 110 hk, från Christiansen &
Meyer i Hamburg, som hjälpmotor. Hon mättes till 146,21 brutto och 71,64 netto
och hade måtten 28,55 x 6,53 x 3,10. Hon blev döpt till Caroline och fick
fiskeribeteckning AL 9.
Caroline
rekvirerades av den Tyska marinen den 17 december 1915 för att fungera som hjälpfartyg
i det pågående WW1. Hon fick då beteckning Q/A.S24 och a25. Hon blev emellertid
bedömd som ej användbar och återlämnades redan den 21 december. Hon fortsatte
fiska för samma redare och är nämnd 1939 då hon den 1 juni kom in till Lerwick
och lämnade sin fångst till Almuth AL36. Hon tog därefter in färskvatten innan
hon samma dag gick ut igen.
Den 20
februari 1940 såldes Caroline till R. Peter Rasmussen och G Metzner från
Hardeshöj i Danmark. De var troligen bosatta i Flensburg för fartyget behöll
tysk flagg med Flensburg som ny hemort. 1942 blev hon ombyggd till lastfartyg
och i samband med detta byttes ångmaskinen ut till en 2-cyl Skandia på 130 hk.
Hennes mättal uppges då ha varit 146 brutto och 72 netto med samma dimensioner
som tidigare. Innan Caroline såldes till Sverige 1952 övergick hon till
Rasmussen som ensam ägare och med bibehållande av Flensburg som hemort.
Enligt
S.S.T nr 2 år 1951 ansökte Agda Hermansson i Skärhamn i januari månad 1951 om
att få köpa Caroline från Peter Rasmussen i Flensburg för 50000 kronor plus
skonaren Sofie. Köpebrev undertecknades i Halmstad den 9 februari, då ovanstående
köpeskilling betalades och skonaren Sofie lämnades. Mätbrev på 161,24 brutto
och 111,14 netto utfärdades den 22 januari 1952 och i certifikat vid
registrering den 21 april 1952 framgår att partrederiet skeppare Olle
Albin Hermansson äger Fjordskär (som hon blivit omdöpt till). Enligt certifikatet är det Olle Hermansson
och hans båda söner, Erik Rune Olsson och Olof Enar Olsson, som
äger fartyget med 1/3 vardera. Rune Olsson var befälhavare. Det finns uppgifter
från oktober 1952 att hon mätts till 165 brutto, 82 netto och 200 tdw med dimensioner
29,99 x 6,49 x 3,10.
Den 11
april 1958 såldes Fjordskär till Gotland. Det var far och två söner som var
köpare med 1/3 vardera. Fadern, Helge Anders Emanuel Sjögren, blev
bästeman och huvudredare för partrederiet. Sonen, Helge Gösta Sjögren,
blev befälhavare och sonen Folke Bror Anders Sjögren matros. De var
bosatta i Kappelshamn vilket också blev fartygets hemort. Hon döptes om till
Fårö och fick certifikat i det nya partrederiet den 18 april. Den 20 april
mättes hon om till 164,63 och 113,58. På resa från Mäntyluoto Finland till
Köpenhamn med sågade trävaror den 17 juli 1958 kantrade och sjönk hon utanför
Ystad på djupt vatten. Hon hade i överbrytande sjö på förmiddagen fått förskjutning
i däckslasten och slagsida som klockan 12.30 uppmättes till 75 grader. Maskinen
stoppades och besättningen på tre man togs ombord på två tyska fartyg. Den 14
september anmäldes att fartyget hade sjunkit och totalförlist utanför Ystad den
17 juli och att hon ligger på djupt vatten och inte kan bärgas.
Mättal: Mätbrev
1907: 146,21/71,64, mätbrev 1942: 146/72, mätbrev 1952: 161,24/111,14, SL 1958:
161/85/200, mätbrev 1958: 164,63/113,58, Namn med början vid byggnation: Caroline,
Fjordskär, Fårö. Hemorter med början vid byggnation: Leer Tyskland, Flensburg Tyskland,
Skärhamn, Kappelshamn.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wrecksite, Tham Körner i Langwedel
Tyskland, Lloyd´s register of ships online, Handbuch fÿr die Deutsche
Handelsmarine 1930 sidan 282, 1935 sidan 264 och 1936 sidan 268.
Fjordskär av Skärhamn ex Caroline
av Flensburg och Leer.
Kommentarer
Skicka en kommentar