Venus - Nr 3996

Venus var byggd 1890 som galeas i ek och fur i Fredericia Danmark. Hon kölsträcktes 1889 av skeppsbyggmästare Jakob Andreas Jacobsen och färdigställdes året därpå för skibsförer Hans Peter Jörgensen i Lindemark by Stege i Vordingborg kommun på Själland. Bilbrevet utfärdades den 21 februari 1890 och på samma datum övertog Jörgensen fartyget för 10 500 danska kronor. Hon mättes till 40,26 brt, 60 fots längd, 15,5 bredd och 6 fots djup. Hennes mättal var i 1891 års skeppslista 6,5 fots djup i lastrummet och 37,5 nrt. Från 1895 anges 6,2 fots djup i lastrummet, 40 brt och 33 nrt.

Han sålde fartyget till Malmö för 5 400 kronor den 18 april 1902 och i registreringscertifikat den 28 april samma år framgår att skeppare Anders Johan Andersson i Malmö var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde i sin tur fartyget den 14 februari 1905 genom köpebrev som blev upprättat med köpare på Donsö. Av certifikat den 24 februari framgår att skeppare Johannes Corneliusson på Donsö var ensam ägare och själv befälhavare. Hon fick Donsö som hemort och försäkrades för 4 000 kronor. I skeppslistan från 1908 framgår hennes mättal och dimensioner med 40,04 brt, 37,90 brt under däck, 31,86 nrt, 18,66 längd, 5,35 bredd, 1,94 djup i lastrummet och 2,25 meters djupgående. Där framgår även att hon drivits 1907. Hon drevs även 1911. Lastförmågan bedöms ha uppgått till ca 100 tdw. 

Hon såldes den 21 maj 1913 till ett partrederi i Skärhamn med Janne Edvard Schagerlind som huvudredare. Han var född i Skärhamn den 10 oktober 1892 och bodde på Blåsarliden 12. Delägare i partrederiet var även hans bror, Simon Rikard Schagerlind, som var född i Säby Sörgård den 8 juli 1889. Han bodde på Blåsarliden 12 men överlät det huset på Janne när han flyttade till Stockholm. Bröderna var söner till Erik Schagerlind och Anna Maria Eliasdotter. De var födda på Breviks mark 1848 och på Staffansholmen Klövedal 1855. Janne gifte sig med Alfrida Kristina Olsson som var född i Grinneröd den 13 september 1892 och Simon gifte sig med Ruth Kornelia Lindqvist som var född i Skärhamn den 20 december 1893. Bröderna hade hälften vardera i fartyget som hade Skärhamn som hemort. 1914 installerade de den första motorn i Venus. Det var en 1-cyl Skandia tkm på 16 hk som installerades vid Smögens Mekaniska Verkstad.

Den 24 maj 1916 såldes Venus vidare till ett partrederi i Kyrkesund med Martin Julius Sundberg och Martin Edvin Niklasson som delägare med hälften vardera. Sundberg var befälhavare den första tiden men från 1918 övertog Niklasson den rollen. De behöll Venus till 1920 då de den 29 januari sålde henne till ett partrederi i Hamburgsund med Johan Ossiansson som huvudredare och befälhavare och ägare av 3/4. Hans bror, fyrvaktaren Carl Ossiansson, var delägare med 1/4. Johan sålde 1/2 i fartyget den 18 mars 1922 för 3 500 kronor till sjömannen Anders Valentin Johansson i Nordgård Hamburgsund. Anmälan lämnades in samma dag. Hon drevs 1922 och 1928.




Galeasen Venus hade Skärhamn som hemort mellan åren 1913 – 1916 och därefter Kyrkesund till 1920. På bilden ligger hon förtöjd vid Härön Kyrkesund.

Venus anmäldes den 30 januari 1932 som såld på samma datum inom Hamburgsund för 5 200 kronor till ett partrederi med två delägare och med Hans Arthur Hansson i Hamburgsund som huvudredare och ägare av halva fartyget. Den andra halvan ägdes av David Oskar Davidsson i Hamburgsund som också var fartygets befälhavare. Dessa var de sista ägarna i Hamburgsund för när de sålde Venus den 27 februari 1935 för 5 500 kronor så var köparna ett partrederi i Höganäs med Karl Johan Alfred Jönsson som huvudredare och ägare av 2/5. Han var också fartygets befälhavare. 3 delar ägdes av Rickard Ferdinand Löfberg i Limhamn. Köpman Oskar Eugen Löfdahl i Göteborg utsågs till huvudredare 1941 med Höganäs som bibehållen hemort.
I anmälan den 20 oktober 1941 framgår att Venus blivit såld på auktion vid Helsingborgs Stads Auktionskammare den 22 augusti 1941 för 1 350 kronor. Man meddelade att fartyget inte kommer att sättas i trafik igen utan antingen skall försäljas eller huggas upp. I ny anmälan den 16 december framgår att köpman Nils Albert Nicklasson i Helsingborg var ensam ägare. Den 27 mars 1943 meddelades att Venus säkerligen kommer att huggas upp. Hon blev under samma år avförd från registret som upphuggen. I SST nr 5 1944 framgår att upphuggning gjorts vid Holms skeppsvarv i Råå på uppdrag av Albert Niklasson i Helsingborg. Detta skall ha skett vintern 1943/1944.  

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Kyrkesund Båtar och fartyg, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1891- 1901, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Register over nogle Danske handelsskibe, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer