Deerhound - Nr 5955

                                                                                 

Kuttern Deerhound var byggd 1881 av W Gibbs i Galmpton Devon för John Rusell i New Clee Lincastshire som seglande trålare, byggd som ketch och vid registreringen tilldelad beteckningen ON 83547 på 80 ton.
Hon såldes 1889 till James Thorpe i Grimsby och fick i juli 1889 registreringsnummer för fiskebåtar, GY 807. Den 27 september 1890 såldes hon till Frederic Woldemar i Grimsby och 1896 till Thomas Dobson i Grimsby. Det var han som hade kuttern den 30 oktober 1899 då den avfördes ur det Brittiska skeppsregistret som såld till Sverige.

Deerhound såldes för 280 pund till ett partrederi i Mollösund med tre delägare, Anders Johansson Skantze, Johan Martin Skantze och Alfred Magnus Skantze. Det var far med två söner som var köpare med 1/3 vardera. Alfred Skantze var huvudredare och befälhavare och Deerhounds hemort blev Mollösund. Den 22 februari 1918 såldes fartyget till ett partrederi i Skärhamn, med två delägare, för 22 500 kronor. 
Det var Axel Bernhard Hansson och Oskar Berntsson som var delägare med hälften var. Axel Hansson var född i Skärhamn den 13 juni 1883. Hans föräldrar var August Hansson som var född i Nordvik 1861 och Betty Berntsdotter som var född i Skärhamn 1863. Axel var gift med Karolina Josefina Olausdotter från Nötsäter som var född den 20 september 1884. De bodde på Dalgatan 3 i Skärhamn. Oskar Berntsson var född den 22 juli 1879 i Surdal Uppegård Klövedal. Hans föräldrar var Bernt Olsson och Britta Kristina Olsdotter, födda 1846 och 1847 i Surdal Klövedal och i Fagerfjäll. Bernt hade jakten Flygaren som var byggd i Ängsnäs år 1900. Oskar gifte sig med Gerda Matilda Olausdotter. Hon var född i Skärhamn den 1 januari 1882. De bodde på Blåsarliden 3.Den 21 mars 1918 registrerades att Axel Hansson var huvudredare, Oskar Berntsson befälhavare och att fartygets hemort var Skärhamn. Den 2 maj samma år mättes kuttern om vid Marstrands Tullkammare till 79,10 brt och 59,97 nrt. Den 31 mars 1920 anmäldes att motor installerats och att man utfört arbeten med ruff, lastluckor mm. Samtidigt anmäldes ommätning vid Marstrands Tullkammare till 81,56 brt och 64,79 nrt på grund av motorinstallation och ombyggnad.
    
Anmälan gjordes den 16 februari 1923 att Oskar Berntsson blivit ny huvudredare och den 5 mars samma år sålde Axel Hansson sin hälft i fartyget för 6 000 kronor till Oskar som därmed blev ensam ägare till Deerhound. Skeppslistan 1923 upptar motor på 25 hk och mättal och dimensioner med 81,46 brt, 78,61 brt under däck, 64,79 nrt 23,09 längd, 6,18 bredd och 3,08 djup. Dessutom nämns att hon reparerats 1923. Oskar kallades ”Surdalns-Oskar” i Skärhamn för att han var född i Surdal Klövedal. Han hade tidigare jakten Gerda som var byggd i Vasseröd på Orust och lastade 50 ton.

Han sålde 1/20 i kuttern den 13 mars 1934 till Nils Gustav Adolf Hansson i Skärhamn för 500 kronor. Huvudredare blev då Oskars hustru Gerda Olausdotter. Oskar kvarstod som befälhavare och fartygets hemort förblev Skärhamn. Den 14 april 1936 anmäldes att Nils var befälhavare och den 26 februari året därpå meddelades att Osvald Knut Alrik Olausson i Skärhamn var befälhavare. Den 21 februari 1938 sålde Nils tillbaka sin tjugondel i Deerhound till Oskar för 500 kronor för att dagen därpå köpa in kuttern till ett nybildat partrederi tillsammans med Alrik. De betalade 12 500 kronor till Oskar och hade lika stora delar i rederiet. Huvudredare var Nils hustru, Karin Helena Jonasson, och Nils blev befälhavare.

Nils Hansson var född i Skärhamn den 14 mars 1912. Hans föräldrar var Axel Bernhard Hansson och Karolina Josefina Olausdotter. Axel var en av delägarna i Deerhound när hon köptes från Mollösund 1918. Nils hustru, Karin Helena Jonasson, var född i Stockevik den 15 november 1912. De bodde på Blåsarliden 3 och senare på Kroksdalsliden 7. Alrik Olausson var född den 6 november 1913. Hans föräldrar var Janne Albert Olausson och Gerda Florentina Olofsdotter i Skärhamn. De var födda 1887 och 1883 i Skärhamn och Kebene. Alrik var gift med Ella Vanja Irene Hansson som var bror till Nils och född den 30 augusti 1916.

Under 1939 gjordes reparationer av ruffar, lastrumslucka, styrhytt mm och den 18 mars mättes Deerhound av Landskrona Tullkammare till 85,28 brt och 65,10 nrt. Alrik tillträdde som befälhavare den 5 juli 1943. Under 1944 och 1945 skiftade sysslan som befälhavare. Den 3 februari 1944 blev Nils befälhavare, den 11 september Alrik och den 30 september Axel Hansson, som tidigare var delägare. Den sista tiden innan försäljningen från Skärhamn blev Nils åter befälhavare den 6 april 1945.
     



Bilden till höger föreställer Deerhound av Skärhamn liggande vid den nya kajen i Skärhamn i slutet av 1930-talet. Det är ungdomar från Skärhamn som poserar på akterdäcket. På bilden nedan passerar hon Kronborgs slott i Öresund. Skärhamn var Deerhounds hemort mellan 1918 och 1945. Fotograferna är okända.

Den 12 juni 1945 såldes fartyget för 13 000 kronor till Fritz Hilding Bergstedt i Sannäs Tanum. Hon fick hemort Sannäs och blev omdöpt till Sture vilket registrerades den 16 juni. Den 3 november blev hon ommätt vid Lysekils Tullkammare med mättalen 85,28 brt och 63,34 nrt. Hon sprang läck den 18 januari 1946 i isen på Frierfjorden utanför Porsgrunn i Norge när hon var på väg från svensk hamn till Skien med last av trämassa. Hon sattes på grund och besättningen blev räddad. Den 17 maj samma år avfördes hon ur registret såsom inte möjlig att sätta istånd. Under tiden som hon varit vattenfylld hade lasten svält och sprängt ut däck, bjälkar mm. Det kunde inte på något sätt löna sig att reparera. Detta var ett konstaterande som gjordes av Kragerö Byrett den 26 april.


Sture såldes av Bohusläns Allmänna Sjöförsäkringssällskap i det skick hon befann sig vid besiktningen i Porsgrunn efter haveriet. Köpeskillingen var 13 750 norska kronor och köpare var Jens och Kristen Andersen. Kontraktet undertecknades i Kragerö den 20 februari och Kragerö Nya Sparbankskontor ställde då garanti med 1 000 kronor för handpenning tills köpet blev klart vid tinget och betalning kunde ske. 

  
 Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Brittiskt skeppsregister 1890 – 1899, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927 och 1929, Segla för Tjörn, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Klövedal, Mollösund och Stenkyrka.





Kommentarer