Fortuna - Nr 7187

Fortuna byggdes med namnet Fortuna som tremastad skonare på varv i Barth 1916 för (troligen) Willi Steinbrink i Pönitz Tyskland. Det var skeppsbyggmästare Carl Holzerland junior som byggde henne. Han var verksam som tredje generation skeppsbyggare på varvet som hans farfar, J Holzerland, startat 1867 och som drivits vidare av hans son C Holzerland senior och därefter av dennes son Carl Holzerland junior fram till 1936. Kända fartyg i Skärhamnsflottan som byggts på detta varv är Anna-Lisa 7188, Hildur 5778 och Silo 6255. Till denna lista kan man också lägga Fortuna. Steinbrink sålde fartyget den 2 mars 1925 för 21 000 tyska mark till ett partrederi i Djupekås med Emanuel Svensson Hedberg som huvudredare och Djupekås som hemort.
Karl Johan Hedberg var befälhavare. De hade 1/2 vardera i rederiet. Den 7 april mättes hon till 89,64 brt och 75,58 nrt och den 8 april utfärdades certifikat. Emanuel var far till Karl Johan. Den 6 juli 1926 anmäldes att Fortuna har motor på 56 hk. Den var förmodligen insatt före den 19 mars för då mättes fartyget med ändring av nrt till 68,82. I 1927 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 89,86 brt, 81,29 brt under däck, 68,82 nrt, 24,81 längd, 6,54 bredd, 2,38 djup och 3,0 meters djupgående. Befälhavare var huvudredarens son Karl Johan Hedberg. Det framgår även att hon var byggd av ek och fur. Fartygets lastförmåga uppges i 1945 års skeppslista till 150 tdw.

   Bilden, som kommer från Bohusläns museum, föreställer tremastskonaren Fortuna av Skärhamn. Hon hade Skärhamn      som hemort från 1928 till 1946.


Fortuna såldes i januari 1928 för 25 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med skepparen August Pettersson som huvudredare. Han var född i Skärhamn den 19 maj 1872 som son till Petter Eliasson och Petronella Andersdotter på Postvägen 20. Dessa var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. August var gift med Hilma Johannesdotter som var född i Utäng den 22 november 1873. De bodde på Hamngatan 22.
I anmälan den 9 januari 1928 framgår att partrederiet ägdes av Augusts fyra söner med lika delar. Dessa var Helge, Sidor, Knut Georg och Gustav Verner, alla hade Pettersson som efternamn. Helge var född den 27 maj 1907 och gift med Margit Olly Hansson som var född den 11 december 1909 i Skärhamn. De bodde på Skansvägen 6. Sidor var född den 29 april 1905 och gift med Märta Elisabeth Oskarsson som var född i Södra Bäck den 7 april 1910. De bodde på Strandvägen 9. Knut var född den 3 december 1909 och gift med Sigrid Magdalena Kurlberg som var född i Skärhamn den 4 augusti 1910. De bodde på Storgatan 9. Verner var född den 7 januari 1912 och ogift. Helge var fartygets befälhavare. Bröderna turades därefter om att vara befälhavare, Sidor den 3 mars 1930, Verner den 8 juli 1937, Sidor den 5 mars 1938, Helge den 18 maj 1940 och Sidor den 17 juli 1943 fram till försäljningen 1946.
Den 5 oktober 1946 tecknades kontrakt på 45 000 svenska kronor med Öivind Christiansen i Röyken, Buskeruds fylke. Hon döptes om till Skagen när hon fick norsk flagg. Anmälan om försäljningen inkom den 19 oktober. Under åren 1946 till 1952 seglades hon av Christiansen med Oslo som hemort. Därefter ägdes hon av Toralv Tengesdal i Sand Suldals kommun, Rogaland med Stavanger som hemort.
Den 8 november 1956 på resa från Oslo till Stavanger med last av järn och korn sprang hon läck utanför Prestskjaer fyr vid Rekefjord. Hon tog in vatten och det var omöjligt att med de egna pumparna hålla henne flytande. De två ombordvarande fick överge fartyget och tog sig med livbåten in till Rekefjord. Fartyget sjönk på platsen. I den svenska skeppslistan för 1945 var hon införd med 94,19 brt, 69,80 nrt, 150 tdw och med motor på 56 hk. I den norska skeppslistan var hon 1956 införd med 93 brt, 65 nrt och med motor på 59 hk. Hon ströks ur det norska registret 1957.   
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Hemsidan Listerlandet – Listerslaegten, SWB Schiffswerft Barth GMBH, Länspumpen 1976:1, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.  




Kommentarer