Vikar - Nr 6082

Vikar var byggd som seglande trålare hos Beeching Brothers i Great Yarmouth Suffolk vid floden Yare 1878 som Susie. Hon förekommer första gången i den Brittiska skeppslistan år 1879 och är då upptagen, med dandyrigg, till 60 ton med smackowner William J Williams i Lowestoft som ägare och Yarmouth som byggnadsort. Hon finns därefter i skeppslistan med samma ägare t.o.m. 1907. Han sålde sitt fartyg den 16 oktober 1908 till Bernhard Samuel Heimer i Grundsund för 220 pund. Denne transporterade köpet på Karl James Andersson i Smögen den 19 december samma år utan att köpebrev blev upprättat men med kvitto på samma köpeskilling.
Den 16 mars 1909 utfärdades mätbrev vid Lysekils Tullkammare med 60,3 brt och 25,46 nrt. Hon hade då Grundsund som hemort och Bernhard Andersson i Grundsund var huvudredare. Den 25 januari året därpå återtransporterades köpet till Bernhard Samuel Heimer i Grundsund med kvittens av Karl James Andersson Smögen. Den 10 maj samma år gick köpet vidare till Karl James Andersson Smögen utan köpebrev och med kvittens av Bernhard Samuel Heimer.

Därefter blev det återigen transportköp med full äganderätt den 10 juni 1910. Denna gång av ett partrederi i Grundsund med 6 delägare och Bernhard Andersson i Grundsund som huvudredare och ägare av 1/6. De övriga delägarna som alla hade 1/6 i rederiet var Sven Natanael Nilsson, Karl Arvid Hilmersson, Henrik Samuel Henriksson, Arvid Stefanus Karlsson och Henrik Alfred Efraimsson, alla i Grundsund. Priset är inte nämnt och köpebrev upprättades inte. Bernhard Andersson var även befälhavare. Arvid Karlsson överlät sin del i fartyget till sin bror Johan Anton Karlsson för 618 kronor den 27 december 1913. Köpebrevet fick följande lydelse: Beloppet betalas eftersom förhållandena det medger. Jag ikläder mig därjämte den å nämnda kutter varande skulden. Ovanstående sexhundraaderton 618: - kronor räntas med 4 % årlig ränta från den 1 januari 1914 tills hela summan blivit till fullo betald. Och äger jag rättighet att densamma nämnda del genast tillträda äga och behålla som all annan min väl­fångna egendom. J Anton Karlsson, Köpare. Anton Karlsson betalade sin skuld under de närmaste två åren och fick den 20 mars 1916 kvittens från Arvid Karlsson att han betalat skulden jämte ränta.
Anton Karlsson sålde sin del i fartyget till övriga delägare den 25 mars 1916. För att kunna fastställa ett marknadsmässigt pris på Susie så hölls samma dag först en auktion på ångbåtsbryggan i Grundsund. Auktionen slutade med att Jakob Johansson ropade in fartyget. Han överlämnade omedelbart Susie till fiskelaget. Auktionsförrättare var Emanuel Olsson i Backa. Anton Karlsson fick 1 683 kronor för sin sjättedel av de övriga delägarna som därefter ägde 1/5 vardera. Beloppet som betalades samma dag inkluderade även fiskeredskap. Det fanns inga skulder. Karl Johan Olsson och Jakob Abrahamsson d.y. bevittnade parternas under­skrifter.

I samband med tilldelning av mjöl för perioden 20 april till 8 juni 1917 finns besättningslistan på 9 man inklusive de 5 ägarna: Bernhard Andersson, Mauritz Andersson, Herbert Andersson, Karl Andersson, John Andersson, Henrik Efraimsson, Karl Hilmersson, Konstantin Henriksson och Sven Nilsson. Ägarna sålde fartyget året därpå.

Köpare var ett partrederi med 3 delägare och Frans Hartvig Niklasson Röö Tanum som huvudredare och ägare av 1/3. De övriga tredjedelarna ägdes av Karl Bernhard Benjaminsson i Nästegård Tanum som var befälhavare och Karl Viktor Karlsson Grebbestad. Man betalade 17 000 kronor för Susie som fick Röö som hemort. Den 26 mars 1920 övertog Karl Wiktor Karlsson befattningen som befälhavare. Ommätning gjordes den 7 april 1920 vid Lysekils Tullkammare till 59,95 brt och 39,10 nrt.

I 1923 års skeppslista redovisas Susies mättal och dimensioner med 59,95 brt och brt under däck, 39,10 nrt, 21,90 längd, 5,86 bredd, 2,78 djup och 3,9 meters djupgående. Där framgår även att byggnadsmaterialet i kuttern var ek och fur samt att hon drivits 1920. Den 10 februari 1923 sålde Frans Hartvig Niklasson sin tredjedel i fartyget till läskedrycksfabrikör Hjalmar Ljungkvist i Grebbestad för 2 500 kronor. Köparen betalade kontant vid undertecknandet 1 593.30. Resterande del utgjorde säljarens del av skulden på fartyget. 

Den 5 maj året därpå sålde Karl Viktor Karlsson och Karl Bernhard Benjaminsson sina tredjedelar för 3 333,32 kronor vardera till handlande Ernst Osvald Pålsson och skepparen Fritz Hilding Bergstedt, båda i Sannäs. Köparna övertog två tredjedelar av fiskerilånen som drogs av med 1 000 kronor. Om fiskerilånet skulle bli uppsagt så ankom det på köparna att lösa in det. Huvudredare var Hjalmar Ljungqvist och befälhavare Fritz Hilding Bergstedt. Hemort Sannäs.

Skeppare Johan Albin Johansson i Sannäs övertog befattningen som befälhavare den 26 juni 1925 och skeppare Karl Edvard Karlsson i Kuseröd den 12 juni 1926. På samma datum sålde Ernst Osvald Pålsson sin tredjedel, uppdelad på två sjättedelar, till greve Jens av Trampe i Mjölkeröd Tanum och fiskaren Nils Andersson för 2 150 kronor. Ingen ändring gjordes beträffande huvudredare, befälhavare eller hemort. Den 1 juli 1927 tillträdde skeppare Johan Alfred Karlsson i Hovenäset som befälhavare.

Kuttern såldes den 26 mars året därpå till Smögens Mekaniska Verkstad AB på Smögen med direktör Per Bertil William Egnell i Marstrand, direktör Karl Johan Fredrik Johansson på Smögen samt fabrikör Johan Viktor Svensson i Augustendal Vallentuna för 2 000 kronor. Inventarierna, såsom livbåt, skeppsur, barometer, kokkittel, hänglampa och sjökort över Nordsjön skulle avhämtas när det var möjligt för isförhållandena. Huvudredare för fartyget, med hemort Smögen, blev Smögens Mekaniska Verkstad AB. Befälhavare skulle utses senare.

Bilden, från Svenska seglare och motorseglare, föreställer kuttern Vikar med hemort Skärhamn från 1937 till 1939.

Under 1929 insattes en 1-cyl Avance motor på 22 hk. Samtidigt blev andra reparationer på fartyget utförda. Den 8 april utsågs Johan Viktor Johansson från Eskilsäter i Värmland till ny befälhavare. Vid ommätning vid Lysekils Tullkammare två dagar senare noterades mättal med 63,59 brt och 46,64 nrt. Året därpå, den 29 mars, meddelades till Kommerskollegium från landsfiskalen i Gravarne/Kungshamn att Smögens Mekaniska Verkstad AB har sålt motorkuttern Susie till Johan Viktor Johansson i Gaperhult Eskilsäter Värmlandsnäs utan att köpebrev upprättats. Den 16 januari 1931 inkom emellertid meddelande från Johan Viktor Jahnsson med innebörden att han inte hade äganderätten till fartyget. Han menade att Smögens Mekaniska Verkstad AB var ägare och redare men att han var fartygets befälhavare ”på ett visst hyreskontrakt”. Han ansåg sig kunna betala fartyget på 9 – 10 år. Först därefter skulle äganderätten övergå. Till dess har Smögens Mekaniska Verkstad AB förbehållit sig såväl äganderätten som att vara fartygets huvudredare.
På exekutiv auktion i Marstrand den 22 augusti 1932 såldes Susie till Marstrands Mekaniska Verkstad med en styrelse bestående av direktör Per Bertil William Egnell Marstrand, överingeniör Folke Herbert Seldén Västra Frölunda och bankdirektör Hans Viktor Ebbe Lundberg Göteborg. Priset blev 1 200 kronor och Marstrands Mekaniska Verkstad tog på sig uppdraget som huvudredare. Marstrand blev hemort men befälhavare skulle utses senare.
Den 14 oktober kom nytt meddelande till Kommerskollegium: Eftersom det tidigare rått ovisshet om vem som varit ägare till motorkutter Susie får jag härmed upplysa om att fartyget inköpts på vanligt avbetalningskontrakt men som Johan Viktor Johansson inte kunnat fullgöra detsamma, har säljaren återtagit fartyget, Paul Edgren, Eskilsäter. Ommätning vid Strömstads Tullkammare den 19 april 1932 visade 64,57 brt och 46,79 nrt.
Därefter hamnade kuttern hos ett partrederi i Hamburgsund. Två bröder, stenhuggare Karl Ivar Georg Eriksson och sjömannen Hugo Roland André Eriksson från Hamburgsund, köpte Susie tillsammans med skepparen Svante Hugo Stenqvist från Grebbestad. De betalade 3 500 kronor den 22 april 1933 och gav henne Hamburgsund som hemort. Ivar Eriksson blev huvudredare och Stenqvist befälhavare. Alla tre hade lika stora delar i fartyget. Ommätning den 27 april vid Strömstads Tullkammare visade 64,57 brt och 39,99 nrt. Sedan ruffar, styrhytt, lastrumslucka och annat reparerats ommättes Susie vid Strömstads Tullkammare den 18 april 1934 till 68,88 brt och 38,97 nrt.
En 1-cyl Skandiamotor på 50 hk monterades 1935 och i samband härmed reparerades fartyget i Hamburgsund för 1 000 kronor. Den 11 mars samma år blev Hugo Evald Johansson från Hamburgsund befälhavare för att den 19 februari året därpå avlösas av Ivar Herbert Johansson Hamburgsund.
Den 21 januari 1937 såldes Susie på exekutiv auktion hos Landskansliet i Göteborg. Skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson i Göteborg och skepparen Axel Patrik Pettersson (senare Rangnäs) från Skärhamn lade högsta budet på 2 000 kronor och köpte kuttern med lika ägarandelar. Huvudredare och befälhavare blev Axel Pettersson och fartyget fick Skärhamn som hemort. Den 23 januari ansökte man om att få namnändra fartyget till Vikar. Detta blev beviljat den 1 februari. Olof Alrik Johansson från Nordvik tillträdde som befälhavare den 11 maj 1937. Den 23 mars 1938 var Axel Pettersson tillbaka på den befattningen. Under samma år reparerades rodertrumman samt en del av däcket. Axel Petterssons efternamn anmäldes den 12 december samma år vara ändrat till Rangnäs.
Samuel Pontus Pettersson var född i Tegneby den 1 januari 1888. Hans föräldrar var Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och Lalleröd Övre i Tegneby 1855 och bodde i Skärhamn. Samuel Pontus var gift med Agnes Matilda Petersson som var född i Kvillinge Östergötland den 11 oktober 1892. De var bosatta i Göteborg. Axel Rangnäs var född den 1 januari 1888 och bodde på Sjömansvägen 1 med sin hustru Leontina Paulina Pettersson som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Leontina var syster till Samuel Pontus. Axel Rangnäs föräldrar var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö Nedergård. De var födda i Bö 1852 och Tolleby 1855.
Rederiet i Skärhamn sålde Vikar för 4 000 kronor till Gunnar Rosander i Landskrona den 21 juni 1939. Han var ensam ägare och själv befälhavare och han gav fartyget Landskrona som hemort. Den 13 juli installerades sjökapten Sigurd Antonius Larsson från Göteborg som befälhavare för en vecka och den 20 juli var Rosander tillbaka på sin post. Han förde sitt fartyg till 1944. Då meddelades till Kommerskollegium den 24 mars att Vikar hade blivit såld till Ernst Davidssons Båt & Skeppsbyggeri i Simrishamn för 1 000 kronor. Samma dag gjorde fartygsinspektören Olof H Hansson i Malmö inspektion av fartyget och konstaterade att Vikar var satt på grund utanför Simrishamn för upphuggning och att hon numera var fullständigt nedbruten av sjön. Hon får därför anses upphuggen. Hon avfördes som förstörd den 30 november 1944. 
  
Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Brittisk skeppslista 1879 – 1907, Gilbert Mayes, Sveriges skeppslista 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar.




Kommentarer