Gerda - Nr 3162

Gerda byggdes i ek och fur på spekulation av Sixten Groth vid Sjötorps varv och var färdig 1898. Hon byggdes med namnet Gerda och första mätbrevet är utfärdat redan den 19 november 1897. I detta redovisas mättal och dimensioner med 93,57 brt, 79,03 nrt, 22,76 längd, 6,67 bredd och 2,75 djup. Skeppsbyggmästare Lars Andersson på varvet ledde arbetet. Sixten Groth behöll del i fartyget och var även huvudredare. Den 2 april 1898 utfärdades certifikat för partrederiet Sixten Groth i Sjötorp. Befälhavare var Karl Edvard Gustavsson Kyrkobacken, Forshälla socken. Den 17 maj 1898 utfärdades certifikat för partrederiet Sixten Groth i Sjötorp. Groth ägde 2/3 och Karl Edvard Gustavsson hade köpt 1/3. Besättning på fyra man mönstrades vid sjömanshuset i Uddevalla den 4 maj 1898. Den 18 mars 1902 ändrades hemorten till Mariestad.

Bilden visar skonaren Gerda. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1941 och 1945. Bilden kommer från Sjöfartsforumet Fallrepet den 16 januari 2009.

Den 15 mars 1906 såldes hon till Edshultshall. Certifikat utfärdades den 19 mars för skepparen Johan Petter Gustavsson i Edshultshall som var ensam ägare och själv befälhavare. I skeppslistan 1908 framgår att Gustavsson var både befälhavare och redare och att hemorten var Edshultshall. Mättalen finns redovisade med 93,15 brt, 90,19 brt under däck och 79,03 nrt. Det framgår även att hon drivits samma år samt att hennes djupgående var 3,25. Efter Johan Petter Gustavssons död sålde änkan, Sofia Gustavsson, den 21 mars 1921 Gerda för 10 000 kronor till tre av sina söner med 1/3 vardera. Den 30 april 1920 hette befälhavaren Hjalmar Sigfrid Gustavsson från Edshultshall. Den 6 april 1921 utfärdades certifikat för sönernas partrederi med skepparen Gustav Arvid Gustavsson i Edshultshall som huvudredare och ägare till 1/3. Befälhavare var Hjalmar Sigfrid Gustavsson från Edshultshall med 1/3. Den tredje del-ägaren var sjömannen Patrik Stefan Gustavsson från Edshultshall med 1/3.
Certifikat för motorskonaren Gerda utfärdades den 27 mars 1923 med 1-cyl 2-takt tändkulemotor från Skandia på 40 hk. 1933 blev fartyget drivet och den 9 april 1934 blev Stefan Gustavsson befälhavare. Han övertog den 14 januari 1936 sina bröders andelar för 10 000 kronor och blev då ensam ägare. Den 25 juli 1941 blev Karl Lennart Nilsson från Edshultshall befälhavare.
Den 27 december 1941 såldes Gerda till ett partrederi i Skärhamn med Karl Erik Olausson som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av Gerdas befälhavare, Gustav Valdemar Karlsson från Skärhamn. Erik Olausson var född den 28 november 1900 och bodde på Hamngatan 11. Han var son till Karl Olausson och Elisabeth Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och i Skedet 1876. Erik var gift med Anni Paulina Elisabeth Pettersson som var född i Skärhamn den 6 november 1901. Gustav Karlsson var född den 14 februari 1909 och bodde på Djurgårdsvägen 2. Han var son till Karl Olsson och Anna Kristina Andersdotter. De var födda i Skärhamn 1867 och i Säby 1868. Gustav var gift med Astrid Wilhelmina Niklasson som var född i Skärhamn den 25 november 1914. Köpeskillingen var 24 500 kronor. Enligt Svensk skeppslista 1943 hade hon då kvar sin motor på 40 hk. Hennes mättal var 97,35 brt, 75,24 nrt och 170 tdw.
Certifikat utfärdades den 7 februari 1945 för skepparen Gerhard Evald Johansson i Härtum. Han hade köpt Gerda för 30 000 kronor och han var själv befälhavare. Den 2 december 1946 utfärdades certifikat för Karl Jakob Magnusson i Brandstorp. Han hade då köpt Gerda den 2 november för 37 000 kronor. Befälhavare var hans son, Arne Karl Olof Magnusson i Hjo. Motorn hade bytts ut till 70 hk Bolinder tändkulemotor, 2 cyl 2-takt, 300 x 310 mm. Svensk skeppslista 1947 anger 98,96 brt, 75,45 nrt och 170 tdw. I 1951 års skeppslista noteras 106 brt och 76 nrt.
Skepparen Nils Olov Ingemund Almroth i Malmö köpte Gerda den 28 augusti 1953 för 36 302 kronor. Han var själv befälhavare och namnet ändrades till Evanea. Vid ommätning 1959 registrerades 99 brt och 58 nrt. Den 15 september 1965 såldes fartyget till finske medborgaren Jorma Ekman i Stockholm för 38 000 kronor men den 12 oktober anmälde Almroth att fartyget sålts enligt köpebrev av den 4 september 1965 för 38 000 kronor till Kauko Olavi Karhonen i Helsingfors. I 1963 års skeppslista anges motorstyrkan till 150 hk. Dimensionerna anges vara 24,6 längd, 6,67 bredd och 2,8 djup. Lastförmågan anges till 170 tdw och som namn är angivet Evanea.
Den 31 oktober 1965 kunde man läsa i Sydsvenska Dagbladet att Evanea blivit fast för sprit-smuggling i Finland den 29 oktober. Fartyget hade uppbringats 60 distansminuter öster om Helsingfors av finska kustbevakningen. Ombord påträffades 26 000 liter holländsk smuggelsprit i tiolitersdunkar. Namnbrädorna på låringarna hade täckts över av nya på vilka det stod ”Eva, Ekenäs”. Livbojarna hade målats om på samma sätt. Uppbringandet hade föregåtts av en dygnslång skuggning i skärgården. Fartyget kom in mot kusten via fyren Kallbådagrund öster om Helsingfors och var uppenbarligen på väg mot Lovisa. Ombord befann sig tre män, alla finnar. Även en del cigaretter påträffades ombord. Fartyget hade köpts i oktober av de tre männen som påträffades ombord. Lasten hade tagits ombord ute på Östersjön, troligen från ett tyskt fartyg. Värdet beräknades överstiga 500 000 finska mark – ca 800 000 svenska kronor. Fartyget låg kvar i Helsingfors i augusti 1971 som Eva i dåligt skick. Hon blev därefter troligen upphuggen.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Uddevalla Sjömanshus arkiv 1898 DIac:28 bild 1930/sidan 163, Medlemmar i Klubb Maritime och Sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Sydsvenskan tidningsurklipp den 31 oktober 1965, Båtologen – Trälistan oktober 1966 och augusti 1971, Folk och hus i Skärhamn samt kyrko-arkivalier Stenkyrka.



Kommentarer