Anna Stina - Nr 7905

                                                                           

Anna Stina byggdes i ek och var färdig på varvet i Marstal 1907. Hon byggdes som tvåmastad skonare vid Marstals Havneplads av skeppsbyggmästare Johan Andreas Petersen och fick då namnet Viking. Bilbrev blev utfärdat den 25 mars 1907 och hon blev registrerad den 2 april. I Danmarks Skibsliste 1909 är hon införd med mättalen, 8.2 fot djup, 83 brt och 67 nrt. Där framgår också att Martin Elias Weber är redare och befälhavare. Som hemort uppgavs Marstal och den förblev densamma under de danska åren. 1919 tillkommer upplysningen att Vikings lastförmåga var 140 tdw.
Befälhavare och redare skiftar genom åren. 1913 är H Hansen registrerad som befälhavare men Weber är tillbaka igen 1916. 1917 såldes fartyget till Aktieselskabet Hans Petersen i Marstal. 1918 är H Hansen åter registrerad som befälhavare. 1919 såldes Viking till S Nielsen i Nakskov men behåller Marstal som hemort. Omkring 1920 såldes hon till partrederiet R Rasmusen i Marstal som i sin tur sålde henne till skeppsredaren Albert Hansen i Marstal den 5 augusti 1922. Det var han som sålde Viking till Sverige 1933.


Viking såldes den 1 mars 1933 till Anders Osvald Karlsson i Skärhamn för 17 850 kronor. Han hade månaden innan sålt Alfhild som lastade 100 tdw och köpte nu Viking som lastade 140 tdw. Hon döptes om till Anna Stina efter Osvalds dotter. Fartyget var vid inköpet utrustat med en 1-cyl. Säffle fotogenmotor på 50 hk som troligen var nyinsatt. Den 15 maj samma år sålde Osvald 1/50 i Anna Stina till sin hustru, Adolfina Karlsson, som var född i Skärhamn den 18 januari 1900 .





Bilden föreställer skonaren Anna Stina som här blivit omriggad till galeas. Hon hade Skärhamn som hemort från 1933 till 1946. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Anna Stina under kriget, troligen på utgående från Skärhamn. Bilden kommer från Facebook.

 




Osvald var född i Skärhamn den 15 april 1895. Hans föräldrar var Karl Olsson och Anna Kristina Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Skärhamn 1867 och i Säby Sörgård 1868. I 1933 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner till 81,62 brt, 76,30 brt under däck, 61,78 nrt, 23,65 längd, 6,35 bredd och 2,41 djup. Adolfina Karlsson är där huvudredare.
Den 26 februari 1936 anmäldes att Adolfinas del i rederiet övergått till Osvalds far, fiskhandlaren Karl Olsson, genom köpebrev på 500 kronor den 25 februari 1936. I certifikat utfärdat den 29 september 1937 framgår att Axel Henry Pettersson i Skärhamn blivit ny befälhavare och Karl Olsson huvudredare i det nya partrederiet. Han var fiskhandlare i Skärhamn och hade sitt magasin näst intill och söder om magasinet på Hamngatan 23A. Bostaden låg på Djurgårdsvägen 2. Osvald och Adolfina bodde på Skansvägen 7. Karl Olssons föräldrar var Olof Eliasson och Kristina Berntsdotter på Djurgårdsvägen 4. De var födda i Skärhamn 1835 och i Nordvik 1841. Axel Henry Pettersson var född i Skärhamn den 15 mars 1910. Hans föräldrar var Axel Pettersson och Hilda Josefina Hermansdotter. De var födda i Skärhamn 1880 och 1882. Han gifte sig med Maria Teresia Pettersson som var född i Nordvik den 24 november 1912. De bosatte sig på Hamngatan 68 A.

Intyg utfärdades den 28 september 1937 att Anna Stina blivit omriggad till galeas och den 9 mars 1938 var Osvald tillbaka som befälhavare. I svår tjocka kolliderade fartyget den 19 november 1942 utanför Landskrona med motorseglaren Elin av Ålabodarna. Den 17 juli 1944 anmäldes att Osvalds son, Frank Anders Karlsson, blivit delägare i rederiet genom övertagande av sin farfars 1/50 för 600 kronor. Frank blev då även ny huvudredare. Han var född den 2 februari 1921 och senare gift med Ulla Märta Elisabeth som var född i Borås den 14 oktober 1923. De bodde en tid på Skansvägen 7 och därefter i Göteborg och Torslanda. Den 13 december 1945 fick Anna Stina svår grundkänning vid Tegelskär i Kosterfjorden när hon var på resa mellan Skoghall och Oslo med trälast. Hon blev stående på grundet i sju dygn innan hon kunde dras loss av den norska bärgningsångaren Uräd. I 1945 års skeppslista redovisas nya mättal med 89,15 brt, 69,38 nrt, 145 tdw och 3,0 meter i djupgående. Eftersom brt och nrt ökat med lika mycket sedan mätningen 1933 så är det troligt att ökningen beror på att man byggt ny lastlucka. Detta medförde även att tdw ökade från 140 till 145.
Anna Stina blev kvar i Skärhamn till 1946 då hon genom köpebrev den 29 juni såldes för 50 000 kronor. I certifikat den 3 juli meddelas att motorgaleasen Anna Stina tillhör partrederiet, skeppsredare Erik Gustav Sigfrid Hellman i Kalmar. Hellman ägde själv tre femtedelar medan hans fru Greta Sylvia Hellman ägde två femtedelar. Befälhavare var Nils Gunnar Svensson i Degerhamn på Öland. Även under denna befälhavare råkade Anna Stina ut för en sjöolycka. Den 1 oktober 1946 kolliderade hon i tjocka 1,5 sjömil utanför Helsingborg med tankpråmen Shell X som var under bogsering av Röda Bolagets bogserbåt 6189 Birger. Anna Stina som var på resa från Hudiksvall till Halmstad med trälast blev svårt läck men flöt på trälasten och kunde, av Birger, bogseras in till Helsingborg för sliptagning.
Enligt uppgifterna från Birgers sjöförklaring inträffade olyckan klockan 05.50 på morgonen. Anna Stinas babords bog stötte mot Birgers babords ankare efter att de gått stick i stäv mot varandra och inte hunnit gira styrbord i tid. Hon blev, av bogserbåten, införd till Helsingborg vid 9-tiden. På Anna Stinas sjöförklaring framkom att fartygen växlat signaler ett par gånger innan olyckan. Några få minuter senare passerade man, bogserbåten med kontrakurs, på rätt sida på ungefär 20 meters avstånd. Man skrek från bogserbåten till Anna Stina att gira styrbord varför befälhavaren lade rodret styrbord och slog full fart fram ungefär samtidigt som bogserbåten upptäcktes rätt förut och mycket nära.
Anna Stina såldes den 7 januari 1956 till Lars Olof Kindström i Ekenäs Kalmar län för 25 500 kronor. Kindström var ensam ägare och själv befälhavare. Han behöll henne i sin ägo till 1964 då hon såldes till Danmark för 35 000 danska kronor och fick Gilleleje som hemort. I 1963 års skeppslista är Anna Stinas mättal och dimensioner upptagna till 95 brt, 69 nrt, 23,65 längd, 6,35 bredd, 2,41 djup, 140 tdw, 45 std och 3 meters djupgående med motor på 127 hk. De danska köparna var ett partrederi i Hilleröd med J Just och H Just som ägare. I 1965 års skibsliste står H H Just som huvudredare. Dessa ägare var troligen de sista som bedrev fraktfart med Anna Stina. När de 1967 sålde fartyget till I N C G Nielsen i Köpenhamn blev hon omdöpt till Global och omändrad till lustfartyg med Köpenhamn som hemort. I 1968 års skibsliste hade hon motor på 133 hk. Från 1970 är hon införd i skeppslistan med samma redare bosatt på Grand Canaria. Hon avfördes ur det danska registret den 8 mars 1971 som såld till en Henri Vallin i Martinique Västindien.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1909 – 1933 och 1965 – 1971, Sveriges skeppslista 1933, 1935, 1945 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



  
  


Kommentarer