Nellie - Nr 5620

Nellie byggdes 1898 i Milford Haven Wales som ketchriggad seglande trålare. I skeppsregistret 1899 är hon upptagen till 45 ton och managing owner är Peter Llewellyn Hancock i Hakin Milford. Hon var byggd på eget varv i Milford Haven och blev registrerad den 5 september 1898 med ON 108431. Från leveransen till försäljningen till Lowestoft hade Nellie en rad olika befälhavare, I Terse, J S Pine, E H Smith, Samuel Mummery, och W Sanders, alla från Brixham. Hon blev registrerad i Lowestoft i maj 1901 med nummer LT 203. William James Head var ägare och själv befälhavare. Han sålde henne till Sverige den 16 november 1904 för 435 Pund.
Köpare var ett partrederi i Mollösund med 4 delägare och med Arvid Johansson som huvudredare och befälhavare samt ägare av 1/4 i rederiet. De övriga delägarna var Oscar Eriksson, Anders Classon och Johan Theodor Sandin som också hade 1/4 vardera. Mollösund blev hemort. Den 27 mars 1905 utfärdas mätbrev av Lysekils Tullkammare med 53,49 brt och 31,25 nrt. Den 3 november 1909 sålde Oscar Eriksson och Anders Classon sina fjärdedelar till Carl Oscar Sandin, Arvid Johansson och Johan Theodor Sandin som på så sätt blev ägare till 1/3 vardera. Huvudredare och befälhavare var fortfarande Arvid Johansson och hemort förblev Mollösund. I den svenska skeppslistan 1917 framgår Nellies mättal och dimensioner med 53,49 brt, 59,49 brt under däck, 31,25 nrt, 20,75 längd, 5,60 bredd, 2,55 djup och 3,0 meters djupgående. Där framgår också att hon drivits 1912. 1916 utfördes reparationer.
Carl Oscar Sandin sålde den 10 oktober 1918 sin tredjedel i fartyget till Arvid Johansson och Johan Theodor Sandin för 6 000 kronor. Dessa ägde därefter Nellie med hälften vardera fram till försäljningen till Skärhamn året därpå.

Nellie hade samma namn under hela sin livslängd. Hon hade Skärhamn som hemort mellan 1919 och 1922. Bilden kommer från boken Kutterepoken.

Den 31 oktober 1919 köpte Anders Johan Andersson i Skärhamn Nellie för 13 500 kronor. Skärhamn blev hennes hemort under drygt tre år. Anders verkar ha varit ensam ägare och han var även befälhavare ombord. Han var född i Skärhamn den 28 januari 1877 och hans föräldrar var Anders Olausson och Anna Britta Kristiansdotter. Anders var född 1844 i Kyrkohuset Stenkyrka och Anna Britta var född i Skärhamn 1847. Anders var gift med Hilda Hansdotter som var född i Skärhamn den 4 maj 1879. Efter hennes död 1917 gifte han om sig med Hilma Charlotta Olsdotter som var född i Tolleby Mellangård den 3 maj 1879. De bodde på Postvägen 21.
Han sålde Nellie till Johan Gotthard Berntsson på Hovenäset den 27 november 1922 för 5 825 kronor. Denne var ensam ägare och befälhavare. Den 5 februari 1923 intygade Carl Johan Johansson på Smögens Mekaniska Verkstad att en 22 hk Avance motor blivit insatt i kuttern Nellie av Hovenäset under januari månad. I samband med motorinstallationen blev hon också driven. Därefter ommättes hon vid tullkammaren i Lysekil den 9 februari till 54,12 brt och 38,89 nrt. 1926 reparerades halvruff, lastrumsluckor mm varefter ommätning i Lysekil den 8 mars gjordes till 56.98 brt och 38,20 nrt. Hon hade 1927 ett djupgående på 2,8 meter. Den 18 februari 1928 gjordes ny ommätning i Lysekil till 59,35 brt och 39,52 nrt.  
Den 24 mars 1936 påmönstrade en ny befälhavare i Varberg sedan Johan Gotthard Berntsson intagits på lasarett. Den nye befälhavaren, Alexander Karlsson från Gullholmen, blev kvar till den 27 juni då Berntsson åter var i tjänst. Den 25 februari 1937 blev Gustaf Tage Mattias Mattsson från Gravarne befälhavare fram till den 18 februari året därpå då Berntsson var åter i tjänst. Nellie ommättes den 14 mars 1939 i Lysekil till 58,15 brt och 39,95 nrt.      
Hon såldes den 31 december 1941 inom Hovenäset till Karl Franz Radl för 13 100 kronor. Han var född i Österrike. Den 12 september 1944 ommättes fartyget återigen i Lysekil till 60,62 brt och 41,14 nrt. Den 5 maj året därpå såldes hon för 12 000 kronor till ett partrederi i Grundsund med 3 delägare. Carl Axel Ragnar Carlsson var huvudredare hälftendelägare. Tore Allan Carlsson var befälhavare med 1/4 och handlande Bernhard Henning Bernhardsson ägde 1/4. Hemorten ändrades till Grundsund. Den 19 oktober 1946 blev Carl Axel Ragnar Carlsson befälhavare fram till den 18 mars året därpå då Carl Botolf Abrahamsson från Grundsund vikarierade för honom medan han skaffade rätt behörighet. Han mönstrade återigen som befälhavare den 26 april.


Väjern blev hemort för Nellie den 8 december 1950 då hon såldes för 10 000 kronor till ett partrederi med 2 bröder som delägare. Henry Martin Alexius Alfredsson var huvudredare och Karl Eric Alfredsson var befälhavare. Hon gick på grund och förliste den 18 januari 1953 vid Näsbokroksudde i Kungsbackafjorden, besättningen räddades. Hon avfördes ur registret den 24 februari 1956 som förolyckad.
Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Milford Fishing Smacks 1869 – 1971, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, British shipslist 1899, 1900 och 1904, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer