Anna - Nr 7755

                                                                                                                                 


Kuttern Anna byggdes 1906 i ek och bok av Sören Abrahamsen i Esbjerg. Hon byggdes som fiskefartyg med galeasrigg och hjälpmotor och levererades den 24 maj. Den 2-cyl oljemotorn på 30 ihk var från AS P Jörgensens Motorfabrik Köpenhamn. Hon var byggd till Lauritz Ditlev Lauritzen i Esbjerg. Hennes mättal och dimensioner var 100 brt, 57 nrt, 24,71 längd, 6,67 bredd och 2,96 djup. I Danmarks Skibsliste 1907 redovisas A J Andersen som befälhavare och Lauritz Ditlev Lauritzen i Esbjerg som redare. 1909 heter befälhavaren C Hansen och rederiet har gjorts om till bolag och nämns som AS L D Lauritzen Esbjerg. I boken, Kutterepoken, av Erik Dambert finns en uppgift om att hon den 11 juni sålts till Uno Seino i Åbo i Finland för 22 000 kronor.
1910 såldes hon till Elsflether Heringsfisherei Gesellshaft i Elfsfleth Tyskland. Elfsfleth ligger vid floden Weser ca 40 km nord om Bremen. Köparen var ett av Tysklands största fiskerederier. Vid överlåtelsen är Anna benämnd Loggert och hennes mättal redovisas till 98 brt och 63 nrt. Hon tjänstgjorde i den Nordtyska sillfiskeflottan till 1931 då hon såldes till Sverige.
Det var ett partrederi i Edshultshall bestående av far och två söner som köpte Anna den 24 mars 1931. Befälhavare var fadern, Oskar Mauritz Nilsson, med 1/2 i partrederiet. Sonen Nils Bernhard Henry Nilsson var huvudredare med 1/4 och sonen John Reinhold Nilsson hade 1/4. Kontraktet är undertecknat i Brake och köpeskillingen var 2 525 Reichmark. Brake ligger vid floden Weser en bit söder om Bremerhafen. Anna försågs, enligt ”Kutterepoken”, med en 1-cyl Skandiamotor på 55 hk i juni samma år och den 27 juni utfärdades mätbrev vid Lysekils tullkammare med mättalen 93,94 brt och 67,54 nrt. Hon blev registrerad med Edshultshall som hemort den 3 juli 1931. I Sveriges skeppslista 1931 finns hon registrerad med mättal och dimensioner, 93,94 brt, 92,29 brt under däck, 67,54 nrt, 25,30 längd, 6,64 bredd och 2,96 djup. Hennes motor nämns där vara på 47 hk.





Bilden föreställer den danskbyggda kuttern Anna. Hon hade Skärhamn som hemort 1946 – 1948.


Anna blev kvar i Edshultshall till 1939 och blev under den tiden ommätt flera gånger så att mättalen successivt ökade till 96,08 brt och 71,39 nrt. I ”Kutterepoken nämns att sonen Karl Lennart Nilsson påmönstrat som befälhavare i Kristiansand 1934 men att Oskar Mauritz är tillbaka 1937 och att Johan Reinhold är befälhavare 1938. Den 6 februari 1939 sjönk hon, liggande vid kaj i Landskrona hamn, efter påsegling av Rederi AB Nordstjernans m/s Pacific. Nordstjernan övertog fartyget och sålde det samma år till J Leonards Rederi & Skeppsmäkleri AB i Landskrona för 1 000 kronor stående på botten i Landskrona hamn. Nils Adil Sigfrid Wennerberg från Ven blev befälhavare och Annas hemort blev Landskrona.

Anna reparerades och byggdes om och fick i samband härmed en ny och starkare 2-cyl motor från Skandiaverken i Lysekil på 105 ihk. Som befälhavare efter reparationen 1940 mönstrade Johan Harald Andersson från Ven. I 1945 års skeppslista är hon upptagen med 180 tdw lastförmåga och 3,35 meters djupgående. Andersson var då kvar som befälhavare. 

Den 7 mars 1946 såldes Anna för 66 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn vars delägare var Alice Paulina Tallvik som huvudredare och hälftenägare och Sigvard Johannes Tallvik som befälhavare och ägare till den andra hälften. Fartyget fick Skärhamn som hemort. Alice var född i Klövedal den 29 juni 1917 och gift med Sigvard som var född i Skärhamn den 15 september 1909. De bodde på Storgatan 29. Sigvards föräldrar var August Olsson och Mathilda Johannesson som bodde på Sjömansvägen 4. De var födda i Nordvik och Utäng 1871 och 1877. Alice föräldrar var Birger Leonard Berntsson och Anna Helvina Olsdotter i Halsbäck Uppegård Klövedal. De var födda i Köleröd 1888 och i Halsbäck Uppegård 1886. Den 3 januari 1948 redovisas Erik Ivan Pettersson från Bleket som befälhavare fram till försäljningen några veckor senare.

1947 råkade Anna ut för en kollisionsolycka på utgående från Köpenhamn. Händelsen har refererats i Dansk Söulykke-statistik 1947 enligt nedan: Den 3 juni 1947 kolliderade Anna med det danska stålfartyget m/s Maj av Aalborg som var på ingående till Köpenhamn med last av brunkol från Skive. Maj var byggd 1938 och mätte 357 registerton. Sjöförhör i Köpenhamn hölls den 17 juni varvid följande uppgifter framkommit: Klockan 1410, då Maj under långsam fart, befann sig utanför vågbrytaren för ingående i Kronlöbet sågs förut ett fartyg – m/gl Anna av Skärhamn – som med hög fart kom ut från Köpenhamn. M gav en kort ton med sirenen och girade styrbord. A svarade med en kort ton och girade babord. Från M gavs återigen en kort ton samtidigt som motorn stoppades. Från A kom återigen en kort ton varefter A strax därpå törnade mot M:s babordssida med klyvarbommen. Vid kollisionen fick M babords livbåt kros-sad och en lätt skada på fartygssidan medan A fick klyvarbommen bräckt.

Av den av A:s besättning givna förklaring framgår att då fartyget klockan 1400 var på utgående från Frihamnen, sågs M på ingående i Kronlöbet. Från A avgavs två korta toner, vilket besvarades av M. A girade därefter långsamt babord medan M sågs gira hårt styrbord. Då en kollision sågs oundviklig slogs A:s motor back med full styrka, vilket tillkännagavs med tre korta toner men omedelbart efter inträffade kollisionen som anförts ovan. Slut på referatet.

Signalerna som anges i referatet ovan från Dansk Söulykke-statistik med en, två eller tre korta signaler betyder i samma ordningsföljd, jag girar styrbord, jag girar babord och min propeller går back.    

Den 30 januari 1948 såldes Anna tillbaka till ett partrederi i Edshultshall för 100 000 kronor och fick då Edshultshall som hemort.  Partrederiets delägare var John Nestor Abrahamsson och två av hans brorssöner. John Nestor var huvudredare och delägare med 1/4. Den äldste brorssonen, Alf Harry Abrahamsson var befälhavare och delägare med 1/2. En annan brors­son, Anders Olof Abrahamsson, var delägare med 1/4. Under tiden i Edshultshall mättes Anna om vid Lysekils tullkammare 1950 och 1951. Ommätningen 1951 föregicks av reparationer av ruffar, lastluckor och styrhytt i början av året. De nya mättalen från den 20 mars blev 113,36 brt och 73,51 nrt. Den 29 mars 1956 tillträdde en annan av brorssönerna, Bror Roland Abrahamsson i Barrevik, som befälhavare fram till försäljningen året därpå.  

Den 9 april 1957 såldes Anna till ett partrederi i Kappelshamn på Gotland för 50 000 kronor.  Det var Yngve Karl Adolf Jakobsson och tre söner som ägde partrederiet med lika stora delar. Fadern var huvudredare och sonen Åke Nils Arne befälhavare. De övriga två sönerna som hade del i partrederiet var Tage Karl Yngve och Tore Lars Gunnar. Anna fick Kappelshamn som hemort.

Anna såldes åter igen den 15 april 1959 till Karl Ebbe Axel Nordström i Rodarve Östergarn på Gotland för 40 000 kronor. Hemorten för Anna ändrades till Visby den 4 augusti samma år. Den 16 december 1959 är fartygets maskinstyrka 120 hk. I 1963 års skeppslista är mättalen 113 brt, 67 nrt, 170 tdw och 58 std. Den 16 november 1964 övertogs Anna av AB Lanterna-Garaget i Stockholm för 15 000 kronor. Bolagets företrädare hette Nils Trygger. Den 21 december samma år övertogs Anna av Rune Eriksson på Vendelsö i Haninge för 21 000 kronor och fick då hemort Stockholm. 1965 såldes hon till en Uno Leino i Åbo Finland och 1967 till en Göte Gertsson i Visby.

Museet for Söfart i Helsingör upplyser att Anna avseglade från Valdemarsvik till Bahamas den 13 oktober 1967 med last av prefabricerade trähus. Hon blev försenad flera gånger på vägen, bl.a. i Corcubion i västra Spanien och i Las Palmas innan hon anlände till Bahamas i februari 1968. I Tjörns båtar upplyses om att Anna anlände till Georgetown på Exuma, Bahamas. Där blev hon såld till en Mr Luddingthone som gjorde några laster med cement till Florida. Hon grundstötte och bröts sönder och slutade som piratbar, ”The Hull of Wreck”, på Bahamas. Hon avregistrerades i Sverige 1978.



Källor: Museet for Söfart Helsingör, Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1907 – 1909, Sveriges Skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Jörgen Markussen skeppsbyggarlista, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Klövedal.






Kommentarer