Atene - Nr 6519

                                                                                                                               


Atene byggdes av skeppsbyggmästare Jörgen Ring Andersen på Fredriksöen i Svendborg 1909. Hon byggdes som tvåmastad skonare för skibsförer Morten Rasmussen i Strynö by på Strynö och blev döpt till Emanuel. Bilbrevet är daterat den 12 september och fartyget blev registrerat den 15 september.  Styrnön ligger ca 15 kilometer söder om Svendborg. I den danska skeppslistan från 1911 framgår att Emanuel var byggd i ek och hade ett djup i lastrummet på 6,4 fot, 55 brt och 40 nrt. Dessa mättal finns i skeppslistorna t.o.m. 1916. Hennes lastförmåga uppges i annan källa vara 100 tdw.      
Hon såldes i januari 1917 till Hans Petter Herman Jensen och Christian Ludvig Wintermark i Risör Augst-Agder Norge. Hon fick samma år en 2-takt tändkulemotor installerad vid Motorfabrikken Densil v/A Villadsen i Aalborg. I samband med det norska inköpet döptes hon om till Mull. De nämnda köparna var far och son. Herman Jensen var från Roskilde i Danmark men hade utvandrat till Norge och drev där export av fältspat och andra mineraler. Sonen var maskiningenjör i företaget. Någon annan var befälhavare på fartyget. Hon var sysselsatt med transporter av företagets produkter. I den norska skeppslistan redovisades hon 1920 till 55 brt och 35 nrt. Hon avfördes från det norska registret den 3 mars 1921 som såld till Sverige.
Mull såldes den 26 april 1921 för 33 000 kronor till ett partrederi på Fisketången med Johan Albert Amandusson som huvudredare och Johan Hilding Larsson som delägare och befälhavare. Hon blev omdöpt till Anna-Lisa efter befälhavarens adoptivdotter. Under första resan med en stenlast från Lysekil till Malmö gick befälhavaren överbord och drunknade. Ombord fanns Johan, Hilding och en jungman, Erik Wingård. Den första natten var det mycket fint väder så Hilding, som hade vakten, uppmanade Erik att gå och lägga sig. En stund därefter vaknade Johan av att seglen slog. Han gick upp på däck och fann vare sig Hilding eller Erik. Erik hittade han sovande i styrmanshytten men Hilding var försvunnen. De befann sig då i närheten av Anholt. Kursen lades om till kontrakurs. De mötte då Johan Olsson med jakten Elly från Fisketången, som var på väg söderut med gatsten. Han vände också, men sökandet gav inget resultat. Händelsen inträffade den 9 juli 1921.
Johan Amandusson tog över som befälhavare den 19 augusti. Anna-Lisa såldes den 8 februari 1923 för 16 000 kronor till ett partrederi på Hovenäset med skepparen Hilding Vilhelm Johansson som huvudredare och hälftenägare. Den andra halvan ägdes av Eskil Mathias Johansson på Hovenäset, som även var befälhavare. Den 7 oktober 1927 brandskadades Anna-Lisa i Kalmar efter lastning av fodermjöl framställt av palmkärnor och kopra. Branden startade med en våldsam explosion i skansen sedan ångorna från fodermjölet antänts när någon tänt en tändsticka. Brandkåren kunde efter en och en halv timmas intensiv brandbekämpning få elden släckt men skadorna var så stora att Anna-Lisa kondemnerades och avfördes från skeppsregistret. Vraket fördes till Björknäs varv i Nacka kommun för reparation. Eskil Johansson övertog den 25 maj 1928 fartyget för 2 000 kronor. Hon blev i samband med reparationen omriggad till galeas och den 30 oktober ommättes hon till 57,85 brt och 39,92 nrt. Den 2 mars 1929 fick hon certifikat som motorgaleasen Wanda med Eskil Johansson som ägare och befälhavare. Hon var då åter i skick att återgå till fraktfart med motor på 35 hk. Hennes mättal och dimensioner var 57,85 brt, 51,47 brt under däck, 39,92 nrt, 20,62 längd, 5,75 bredd och 1,97 djup enligt 1929 års skeppslista. 1931 års lista är kompletterad med uppgift om 2,7 meters djupgående. Han behöll henne till 1933.




Den översta bilden föreställer galeasen Wanda av Hovenäset under gång söderut genom Kyrkesunds ränna. Bilden är från Kulturarv under segel. Den nedersta bilden är samma fartyg som skolfartyget Atene vid sin ordinarie kajplats i Skärhamn. Hon hade aldrig Skärhamn som hemort när hon var fraktskuta men sedan 1980 ägs hon av Föreningen m/s Atene i Skärhamn och fungerar sedan dess som skolfartyg. Fotot är taget av Ingemar Gollungberg 2014.



Den 14 januari 1933 såldes hon för 17 000 kronor till ett partrederi med Karl Julius Eriksson på Bohus Malmön som huvudredare. Hans son, Karl Elof Eriksson, var befälhavare och en annan son, Ivar Alexius Eriksson, var också med i partrederiet. Fadern och de två sönerna hade en tredjedel vardera i fartyget. Certifikat utfärdades den 21 januari med Bohus Malmön som hemort. Ivar blev befälhavare den 23 februari 1937 och samma år fick Wanda även ny Skandiamotor på 50 hk. Den 24 april 1942 blev Karl Olof befälhavare och den 31 mars 1943 blev Ivar åter befälhavare. Den 5 januari1944 sålde två av delägarna sina andelar för 16 000 kronor. Karl Olof Eriksson köpte den ena tredjedelen och hans fru, Elsa Maria Charlotta Eriksson, den andra delen. Karl Elof blev då huvudredare och befälhavare för Wanda som blev kvar på Bohus Malmön till den 30 april 1955. I skeppslistan 1947 redovisas motor på 50 hk samt en lastförmåga på 100 tdw.

Nytt certifikat utfärdades den 8 februari 1956 i vilket framgick att Wanda ägdes av Ture Valdemar Larsson i Gerlesborg Tanum. Han var ensam ägare och själv befälhavare och hade köpt fartyget för 22 000 kronor den 30 april 1955. Han sålde sitt fartyg den 13 oktober 1960 för 4 750 kronor till bergsprängare Sune Broberg i Göteborg för att bli lustfartyg. Anmälan lämnades in den 28 februari året därpå. Efter bara ett år såldes hon för 4 000 kronor den 22 september 1961 till John Stefanus Andersson i Göteborg för att användas till att frakta fiskavfall. I anmälan den 20 februari året därpå redovisades att den aktre masten var borttagen och att hon var att betrakta som slup. I certifikat från den 10 mars 1962 framgår att motorjakten Wanda tillhör skepparen John Andersson i Göteborg. Svensk Sjöfartstidning skriver då att hon åter är lustfartyg. 

I certifikat den 9 mars 1966 står att lustmotorskonaren Atene tillhör, partrederiet, båtbyggaren Einar Karlsson i Kårehogen, med Kungsviken som hemort. Einar Karlsson ägde 2/3 av fartyget och befälhavaren, Svante Lindström i Karlstad, 1/3. Einar Karlsson hade köpt Atene från varvsägaren Sigvard Karlsson på Källö Knippla för 6 000 den 31 december 1964 och sedan, den 15 februari 1966, sålt 1/3 till Svante Lindström i Karlstad för 2 000 kronor. Sigvard Karlsson hade dessförinnan köpt Atene för 6 000 kronor den 3 december 1964.

Föreningen m/s Atene i Skärhamn köpte henne 1980 och hon har sedan dess Skärhamn som hemort. Hon är numera skolfartyg. På föreningens hemsida framgår i fartygets historik att den första motorn på 35 hk fanns i fartyget när hon hade Fisketången som hemort mellan 1921 och 1923. Motor på 50 hk sattes in 1937 när hon fanns på Bohus Malmön. Hon har därefter haft motorer på 100 hk, 180 hk till dagens motor från Volvo Penta på 280 hk. Efter förvärvet till Skärhamn har hon genomgått flera mycket omfattande reparationer och renoveringar och kan nästan betraktas som ny.



Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Föreningen Atenes hemsida, Danmarks skibs-liste 1911 – 1916, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1935 och 1947, Danish Family Search, Dis-Norge, Ingvar Olsson Brastad, Bo Antonsson Fisketången, Kulturarv under segel, samt Kyrkoarkivalier från berörda församlingar i Bohuslän.






Kommentarer