Argo - Nr 5031 - IMO 3005031
Byggd
som ångbåt av stål på klink 1909 i Torskog av varvsägare Petter Larsson för
egen räkning med byggnummer 190. Hon blev vid byggnationen försedd med en 2-cyl
compoundångmaskin på 11 nhk som omräknats till 120 hk. Hennes dimensioner var
30,55 x 6,71 x 3,03. Det finns uppgift om att hon som ångbåt mätte 215 tdw.
Bilattesten
är daterad den 25 september 1909 och den 27 september blev hon registrerad med
Petter Larsson som ensam ägare och sjökapten Gustaf Einar Undén i Stockholm som
befälhavare. Den 6 april 1910 såldes hon till sjökapten Hugo Silvén i Säffle.
Han var ensam ägare och uppdrog åt sjökapten Axel Johan Herman Adolf Gyberg i
Göteborg att vara befälhavare. Argo var verksam under första världskriget och
blev 1915 prejad och förd till Tyskland där hon frisläpptes. Silvéns ägande
varade till 1920 då Argo grundstötte i inloppet till Kristinehamn och fick så svåra
skador att hon kondemnerades och löstes in av Sveriges Ångfartygs Assuransförening.
Hon bärgades av Göteborgs Bogerings AB (Röda bolaget) och såldes till Svenska Ostasiatiska
Kompaniet i Göteborg. Den 10 december fick hon certifikat och sattes i trafik
igen med sjökapten Rudolf Emilius Larsson som befälhavare.
Den 22
april 1922 tillträdde Nils Petter Bernhard Torgersson från Agerum i Blekinge som
ny befälhavare och året därpå såldes hon för 45000 kronor till Ångfartygs AB
Göta Kanal i Göteborg. Där verkar hon ha funnits tills hon under 1951 byggdes
om till motorfartyg vid Bohus Varv och fick en 200 hk Bolinder istället för den
ursprungliga ångmaskinen.
Argo
köptes 1952 för 170000 kronor av ett partrederi i Skärhamn med Anders Ragnvald
Simonsson som huvudredare. Delägare i fartyget var, förutom Anders Simonsson,
Karl Gunnar Simonsson, Knut Erik Simonsson, Anders G Andersson, Gunnar Valdemar
Simonsson, Hjalmar Simonsson och Gustav Simonsson, alla med 1/7 vardera. Efter
inköpet till Skärhamn byggdes fartyget om till tankfartyg och i november under
inköpsåret antogs Anders G Andersson till ny huvudredare.
I november1954
köpte Olof Patrik Johansson Anders G Anderssons del för 37143 kronor och i
samband härmed så blev Anders Simonsson ny huvudredare. Den 3 september 1963
anmäldes att Argo ägs av Karl Gunnar Simonsson och Rune Gunvald Simonsson i
Göteborg med hälften vardera. De hade genom köp samma dag köpt in 6/7 i
fartyget för 128666 kronor med Skärhamn som bibehållen hemort.
Argo
lämnade Skärhamn 1976 då hon såldes till Mats Ove Vallinder i Docksta för
337500 kronor och fick Docksta som hemort. Därefter följde köp till Marin &
Maskin i Stockholm AB för 80000 kronor år 1986 och därefter vidareförsäljning
till AB Svenska Laxbolaget i Söderköping för 325000 kronor. I skeppslistan för
1987 och 1988 bär hon namnet Salomo Salar med Söderköping som hemort. Hon
såldes under 1993 inom Söderköping till S:t Anna Rökeri AB i Söderköping,
Christer Wastesson AB i Söderköping och till Österströms Rederi AB i
Söderköping och blev då omdöpt till Argo.
Efter
fraktfarten blev hon på 90-talet, genom mycket omfattande arbeten, ombyggd till
husbåt som blev liggande i Stockholm. I SL 2013 finns Argo som
fritidsmotorskepp upptagen på Åsa Helena Laestadius i Stockholm. År 2018
låg hon fortfarande vid Söder Mälarstrand.
Mättal:
Mätbrev 1909: 200,26/126,57. SL 1988: 227/133/260. Namn med början vid
byggnation: Argo, Salomo Salar, Argo. Hemorter med början vid byggnation:
Torskog, Säffle, Göteborg, Skärhamn, Docksta, Söderköping.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg – Micke Asklander.
Kommentarer
Skicka en kommentar