Argo - Nr 5031 - IMO 3005031


Byggd som ångbåt av stål på klink 1909 i Torskog av varvsägare Petter Larsson för egen räkning med byggnummer 190. Hon blev vid byggnationen försedd med en 2-cyl compoundångmaskin på 11 nhk som omräknats till 120 hk. Hennes dimensioner var 30,55 x 6,71 x 3,03. Det finns uppgift om att hon som ångbåt mätte 215 tdw.

Bilattesten är daterad den 25 september 1909 och den 27 september blev hon registrerad med Petter Larsson som ensam ägare och sjökapten Gustaf Einar Undén i Stockholm som befälhavare. Den 6 april 1910 såldes hon till sjökapten Hugo Silvén i Säffle. Han var ensam ägare och uppdrog åt sjökapten Axel Johan Herman Adolf Gyberg i Göteborg att vara befälhavare. Argo var verksam under första världskriget och blev 1915 prejad och förd till Tyskland där hon frisläpptes. Silvéns ägande varade till 1920 då Argo grundstötte i inloppet till Kristinehamn och fick så svåra skador att hon kondemnerades och löstes in av Sveriges Ångfartygs Assuransförening. Hon bärgades av Göteborgs Bogerings AB (Röda bolaget) och såldes till Svenska Ostasiatiska Kompaniet i Göteborg. Den 10 december fick hon certifikat och sattes i trafik igen med sjökapten Rudolf Emilius Larsson som befälhavare.

Den 22 april 1922 tillträdde Nils Petter Bernhard Torgersson från Agerum i Blekinge som ny befälhavare och året därpå såldes hon för 45000 kronor till Ångfartygs AB Göta Kanal i Göteborg. Där verkar hon ha funnits tills hon under 1951 byggdes om till motorfartyg vid Bohus Varv och fick en 200 hk Bolinder istället för den ursprungliga ångmaskinen.

Argo köptes 1952 för 170000 kronor av ett partrederi i Skärhamn med Anders Ragnvald Simonsson som huvudredare. Delägare i fartyget var, förutom Anders Simonsson, Karl Gunnar Simonsson, Knut Erik Simonsson, Anders G Andersson, Gunnar Valdemar Simonsson, Hjalmar Simonsson och Gustav Simonsson, alla med 1/7 vardera. Efter inköpet till Skärhamn byggdes fartyget om till tankfartyg och i november under inköpsåret antogs Anders G Andersson till ny huvudredare.

I november1954 köpte Olof Patrik Johansson Anders G Anderssons del för 37143 kronor och i samband härmed så blev Anders Simonsson ny huvudredare. Den 3 september 1963 anmäldes att Argo ägs av Karl Gunnar Simonsson och Rune Gunvald Simonsson i Göteborg med hälften vardera. De hade genom köp samma dag köpt in 6/7 i fartyget för 128666 kronor med Skärhamn som bibehållen hemort.

Argo lämnade Skärhamn 1976 då hon såldes till Mats Ove Vallinder i Docksta för 337500 kronor och fick Docksta som hemort. Därefter följde köp till Marin & Maskin i Stockholm AB för 80000 kronor år 1986 och därefter vidareförsäljning till AB Svenska Laxbolaget i Söderköping för 325000 kronor. I skeppslistan för 1987 och 1988 bär hon namnet Salomo Salar med Söderköping som hemort. Hon såldes under 1993 inom Söderköping till S:t Anna Rökeri AB i Söderköping, Christer Wastesson AB i Söderköping och till Österströms Rederi AB i Söderköping och blev då omdöpt till Argo.  

Efter fraktfarten blev hon på 90-talet, genom mycket omfattande arbeten, ombyggd till husbåt som blev liggande i Stockholm. I SL 2013 finns Argo som fritidsmotorskepp upptagen på Åsa Helena Laestadius i Stockholm. År 2018 låg hon fortfarande vid Söder Mälarstrand.

 

Mättal: Mätbrev 1909: 200,26/126,57. SL 1988: 227/133/260. Namn med början vid byggnation: Argo, Salomo Salar, Argo. Hemorter med början vid byggnation: Torskog, Säffle, Göteborg, Skärhamn, Docksta, Söderköping.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg – Micke Asklander.




SS Argo med hjälpsegel under första världskriget.



SS Argo med däckslast. Hjälpseglen är borta.




Argo ombyggd till motorfartyg 1951 och tankfartyg 1952. Foto från Göteborgs hamn.



Argo blev ombyggd till husbåt på 90-talet och fanns fortfarande år 2018 med samma namn efter att en tid haft namnet Salomo Salar.





Kommentarer