Delfin - Nr 3307


Delfin byggdes som galeas vid Svinevikens Skeppsvarv 1898 i ek, gran och fur av skeppsbyggmästare Johan Harald Johansson. Beställare var Nestor Olsson Kiddön Hamburgsund. Enligt certifikat vid registrering den 14 oktober var han hemmahörande i Svennerby församling. Nestor Olsson var ensam ägare och själv befälhavare. I mätbrevet den 8 oktober uppges galeasens mättal till 45,34 brt och 34,93 nrt.


Hon finns inte nämnd i skeppslistan 1901 – 1903 vilket eventuellt kan tyda på att hon använts för fiske den första tiden. Delfin såldes och i det nya certifikatet den 22 mars 1904 tillhör hon partrederiet bästeman Karl Augustsson på Snixholmen nord om Hamburgön. Befälhavare var Karl Johansson med adress Norgård Hamburgsund. De ägde hälften vardera i skutan som fick Hamburgsund som hemort. I 1908 års skeppslista var Karl Johansson även huvudredare.


Den 12 mars 1912 såldes Delfin för ett icke känt pris till August Hansson i Skärhamn. August var ensam ägare och själv befälhavare vilket framgår av certifikatet den 14 mars 1912. Han var född i Nordvik den 1 juli 1861. Hans föräldrar var Hans Jonasson och Inger Jonasdotter, födda i Nordvik 1811 och Utäng1821. August var gift med Betty Berntsdotter som var född i Tubberöd den 17 december 1863. De bodde på Hamngatan 11 innan detta hus revs för vägbygget genom Skärhamn. August flyttade då som änkeman till Ankarvägen 7.


August sålde sitt fartyg den 8 mars 1915 för okänt pris. Köpare var partrederiet skeppare Ivar Amandus Johansson i Skärhamn. Ivar var själv befälhavare på galeasen och ägare till den ena hälften. En 22 hk Avance motor inmonterades under 1915 efter köpet. Andra hälften i fartyget ägdes av sjömannen Kornelius Karlsson i Skärhamn. Ivar var född i Skärhamn den 22 juli 1890. Hans föräldrar var August Johansson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1854 och i Utäng 1848. Ivar Johansson var gift med Anni Eugenia Lovisa Augustdotter som var född på Flatholmen den 9 september 1892. Hon avled den 12 november 1918. Ivar gifte då om sig med Ester Mariana Strandberg, född Eriksson i Skärhamn den 30 november 1889. De bodde på Storgatan 8 i Skärhamn. 

Delfin av Hamburgsund, senare Skärhamn.

Segelsömnad i Stettin 1913 ombord på Delfin av Skärhamn. Sjömansprästen Gustav Cederberg tog kortet.   



 



Kornelius Karlsson var född i Tubberöd Skärhamn den 6 augusti 1892 som son till Karl Johan Kristiansson och Inger Kristina Eliasdotter. De var födda i Södra Bäck 1865 och Skärhamn 1861. Kornelius gifte sig med Gunhild Susanna Johansson som var född i Skärhamn den 19 juli 1893. De bosatte sig i Karls föräldrahem på Hamngatan 21. Kornelius bedrev senare fiskberedning i ett magasin som låg i närheten av Akvarellmuseet i Skärhamn.


4 juli 1916 såldes Delfin till Ernst Adolf Bremer i Kalvsund (känd som smugglarkungen) för 7 500 kronor. I certifikat från samma datum anges Bremer som hältendelägare och huvudredare för det partrederi som köpte Delfin. Fiskhandlare Anders Hansson i Mollösund ägde den andra halva delen. Creutz Albin Andersson i Stockevik på Skaftö var befälhavare. Kalvsund blev ny hemort för fartyget. Det framgår även av certifikatet att Delfin var försedd med den Avance motor på 22 hk som inmonterats året innan.



Den 5 februari 1919 anmäldes att Bremer sålt sin del i Delfin till Axel Hansson för 8 100 kronor. Av certifikatet den 7 februari framgår att fiskhandlaren Axel Hansson i Göteborg var ensam ägare till motorgaleasen Delfin och att Karl Robert Andersson i Stockevik Skaftö var befälhavare.


På resa från Köpenhamn till Reval den 14 december 1919, med last av styckegods och däckslast med silltunnor, sjönk Delfin klockan 6 på eftermiddagen 12 grader ost om Segerstad fyr på sydöstra delen av Öland. Omkring 15 sjömil utanför Ölands ostkust sprang fartyget plötsligt läck. Läckan uppstod antagligen i maskinrummet, vilket hastigt började vattenfyllas. Eftersom det fanns fara för att fartyget skulle sjunka sattes kurs mot land. Innan man nådde land var man dock tvungen att gå i livbåten. Strax därefter sjönk fartyget. Senare flöt Delfin iland på Ölands ostkust.


Vid sjöförklaring i Kalmar Rådhusrätt den 19 december samma år angavs att orsaken till olyckan inte kunnat fastställas.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, SST nr 50 den 20/12 1919, Medlemmar i Klubb Maritime, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer