Lärkan - Nr 5621

Galeasen Lärkan var byggd i ek och fur av skeppsbyggmästare Selmer Niklas Olsson vid Allmags skeppsvarv på Stillingsön Orust 1914 för Johannes Korneliusson på Donsö. Hon mättes den 16 juni till 51,82 brt och 38,37 nrt och i bilattesten från den 20 juni intygade kvartersman Ivar Axelsson och timmerman Johan Larsson att fartyget byggts under 1914 efter mottagen beställning vid Allmags skeppsvarv. Lärkan registrerades den 11 juli och av certi-fikatet framgår att Johannes Korneliusson på Donsö var ensam ägare av Lärkan och själv befälhavare.
Hon såldes i oktober 1916 till ett partrederi i Toftenäs Skärhamn med 3 bröder som delägare och med Ivar Artur Johansson som huvudredare, och Skärhamn som hemort. Hans bröder och medredare var Olof Bernhard Johansson och Karl Albin Johansson. De hade 1/3 vardera i Lärkan som stod under befäl av Olof Bernhard. Certifikat var upprättat den 8 oktober och köpebrev på 22 500 kronor den 9 oktober. Efter insättning av en 25 hk Säffle motor mättes Lärkan den 12 maj 1917 till 52,02 brt och 36,88 nrt. I 1917 års skeppslista upptas, förutom dessa två tal, 50,67 brt under däck, 18,26 längd, 6,26 bredd, 2,10 djup och 2,6 meters djup-gående. Motorstyrkan anges i skeppslistan till 20 hk men 1923 till 25 hk.
Olof Bernhard Johansson sålde sin del i Lärkan till sina bröder den 7 januari 1924 för 6 000 kronor så att dessa därefter var ägare till 1/2 vardera. På samma datum blev Ivar Johansson befälhavare. Under de därefter följande årens skeppslistor ökade Lärkans mättal till 55,12 brt år 1927 och 57,0 brt år 1931. Man kan misstänka att den första styrhytten blev uppförd då. Karl Albin Johansson sålde sin hälft till Ivar Johansson den 3 mars 1933 för 3 750 kronor. Anmälan inlämnades samma dag och i det därpå följande certifikatet den 7 mars framgår att motorgaleasen Lärkan tillhör Ivar Johansson i Skärhamn, ensam ägare och själv befälhavare. Brödernas föräldrar var Johan Berntsson och Albertina Olsdotter som brukade Toftenäs 1:16. De var födda i Toftenäs 1851 och i Åseby 1856. Olof Bernhard var född den 2 juni 1884. Han gifte sig med Selma Justina Andreasson som var född i Köleröd Klövedal den 27 juni 1894. De flyttade till Göteborg. Karl Albin var född den 25 augusti 1886. Han gifte sig med Hilma Maria Berntsdotter som var född i Grinneröd den 14 september 1889. De bodde i Tubberöd. Ivar var född den 9 augusti 1894 och ogift. Han övertog gården efter föräldrarna. När han sålde Lärkan 1935 gick han iland för gott och blev jordbrukare istället. Han sålde fartyget den 21 januari 1935 för 11 700 kronor. Köpare var ett partrederi med 2 delägare. Johan Johansson i Hamburgsund med sin hustru Anna Johansson övertog Lärkan med 9/10 och 1/10. Han var själv befälhavare. Certifikat utfärdades den 14 februari.

Lärkan av Skärhamn efter insättning av motor 1917.


Hon övertogs den 18 mars året därpå för 15 000 kronor av Johan Fredrik Johansson på Kållandsö som ensam ägare och själv befälhavare. Den 21 januari 1939 bildades nytt partrederi för Lärkan. Johan Fredrik överlät då 1/3 i fartyget för 6 000 kronor till en ny delägare och behöll 2/3 själv. Samma år installerades ny motor på 50 hk. Av certifikatet den 13 februari framgår att fyrvaktaren Anders Gustavsson på Lurö var den nye delägaren.
Den 17 februari 1943 utökades antal delägare i rederiet genom att Johan Fredriks bror, Erik Olof Johansson på Kållandsö, blev ny delägare. Han köpte in sig i Lärkan genom att från sin bror överta 1/3 i Fartyget för 6 500 kronor. Johan Fredrik sålde samtidigt 1/3 till Josef Bernhard Gustavsson i Lidköping för samma pris. Enligt anmälan samma dag fortsatte verksamheten med Johan Fredrik som befälhavare och Erik Olof Johansson som huvudredare. Josef Bernhard Gustavsson sålde sin del den 25 juni 1943 till de andra delägarna med hälften till varje för 3 250 kronor per del. I anmälan samma dag meddelades att fartyget tillhör Erik Olof Johansson och Anders Gustavsson med hälften vardera. Fram till försäljningen 1946 var befälhavarna på Lärkan därefter, den 5 juli 1943 J W Olsson i Råbäck, den 10 mars 1944 S G Berggren på Kållandsö och den 21 juni 1944 O E Johansson i Otterstad.
Genom köpebrev den 16 december 1946 blev Lärkan såld för 30 000 kronor till ett partrederi i Drag, Kalmar kommun med Drag som hemort. Yngve Valdemar Eugen Ekeroth var huvudredare och befälhavare och ägare till 2/3. Bengt Alexander Andersson från Kalmar var ägare till 1/3. Man gjorde ett misslyckat försök att döpa om fartyget till Tärnö den 16 december 1946. Från den 7 februari 1948 var Ekeroth ensam ägare till Lärkan sedan han köpt ut sin medredare för 10 000 kronor. Bernt Anker Sixten Ekeroth avlöste som befälhavare från den 1 september 1948 till den 16 oktober. Han var bror till Yngve Valdemar Eugen. Evert Antonius Kristian Ekeroth från Mönsterås blev befälhavare den 3 december 1949. Också han var bror till redaren.  
Ekeroth sålde motorgaleasen Lärkan den 20 februari 1951 för 20 000 kronor till ett partrederi i Rågårdsvik på Orust. Johanna Sofia Olsson och hennes man, Simon Oskar Olsson, köpte fartyget med hälften vardera. De sålde vidare till ett partrederi i Lidköping den 26 april 1955 med Lisa Maria Johansson och hennes man, Erik Olof Johansson, som ägare med hälften vardera. Köpeskillingen uppgick till 15 500 kronor och Lärkan fick nu Lidköping som hemort med Lisa Maria som huvudredare och Erik Olof som befälhavare.
Hemort Göteborg fick Lärkan när hon den 11 oktober 1958, för 9 000 kronor, såldes till Karl Wilford Walerius Fougstedt. I certifikat från den 25 oktober framgår att han var ensam ägare och att fartygets befälhavare var Leif Sonny Andreasson i Kleva Orust. Lärkan såldes därefter den 2 maj 1959 till ett partrederi i Vänersborg för 2 800 kronor. I certifikat från den 1 juni benämndes hon som motorgaleasen Eufrosine. Hon tillhörde då Karl Rickard Pettersson i Vänersborg och Waldemar Karlsson i Hallstad Östergötland till lika delar, med Pettersson som befälhavare. I certifikat den 30 oktober samma år framgår att hon tillhörde Alf Torge och Ernst Axel Verner Appelquist i Gravarne till lika delar, med Torge som huvudredare och Appelquist befälhavare. Enligt intyg hade de köpt fartyget före den 26 september för 6 000 kronor.
Köpebrev från den 31 maj 1960 visar att hon sålts för 7 000 kronor. I anmälan den 29 juni samma år meddelas att ”fartyget skall avregistreras då det ligger upplagt och ej skall användas i fraktfart”. I ny anmälan den 29 december meddelas att hon tillhör Astrid Märta Gustava Grönberg i Karlskoga och har Fjällbacka som hemort. Eufrosine kom senare att användas som kafé i Fjällbacka. Den 23 augusti 1971 anmäldes att fartyget numera är vrak. Hon avfördes samma år som förstörd. I 1958 års skeppslista var hon införd med 58,19 brt, 38,30 nrt, 95 tdw och med motor på 50 hk.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Segla för Tjörn sidan 26, Oxelösundsarkivet – Mulle samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.














































 



Kommentarer