Amazone - 7224 - IMO 5013741

Byggdes av stål på klink år 1900 av Bornholms Maskinfabrik i Rönne med namnet Karen för A/S P. Berg i Nexö. I DSL 1905 är hon redovisad med byggnadsår 1901. Det är det år hon blev färdigställd och levererad. Hon redovisas med 233 brutto, 187 netto och 10.8 djup i lastrummet. Amazone var en tremastskonare som saknade maskin. Hennes dimensioner var 35,70x8,15x3,55.
Hon hade samma redare och hemort under sin tid i Danmark. Därefter fanns hon i Finland med samma namn mellan 1912 och 1921 med hemort i Björkö Viborg hos T & E Piispa till 1917 och därefter i Helsingfors hos Rederi AB Karen OY (Herbert Janhonen). Vid försäljningen från Danmark 1912 var priset 36000 kronor och vid återköp till Danmark 450000 finska mark (finska marken skrevs senare ned till 1/10 och var därefter ungefär som en svensk krona).

Hon hörde sedan hemma i Danmark fram till april 1925 och ägdes först av Peter H. Kofoed i Rönne till 1923 under vilken tid hon blev omdöpt till Herman Blem. Därefter ägdes hon av M.A. Kristensen i Rönne tills hon såldes 1925. Det var Kristensen som satte in den första motorn 1924. Det var en 6-cyl Atlas Diesel på 90 hk. Den 25 april 1925 blev köpare i Skillinge ägare till fartyget. Johan Petter Lundgren i Skillinge och ett stort antal delägare köpte fartyget för 27000 kronor och döpte om henne till Herman. Motorn som anmälts vid motoriseringen 1924 monterades ur när hon såldes till Skillinge och hon återgick då till att vara segelfartyg utan motor fram till 1933. Lundgren avled 1928 och efter honom blev handlare John Jeppsson huvudredare. 1933 inmonterades en 2-cyl Avance motor på 150 hk i Herman.
Den 5 januari 1941 övertogs hon av Rederi AB Galeon (Ture Hillerström) i Malmö. Denne döpte om henne till Amazone och satte in en 2-cyl Skandia motor på 180 hk år 1945. Det var också detta bolag som 1950 sålde henne till Skärhamn. Ett partrederi med Axel Patrik Rangnäs som huvudredare köpte Amazone för 150000 kronor. Delägare var Sören Valdemar Pettersson med 2/3 och Samuel Pontus Pettersson med 1/3. År 1951 övertog Sören Pettersson hela fartyget. Vid köpet var Amazone tremastskonare med en 2-cyl Skandia motor på 180 hk som var insatt 1945 istället för den Avance motor på 150 hk som sattes in 1933. 1954 ändrades hon till motorfartyg med två korta master. Sören Pettersson hade varit delägare i träskutorna Anna 400, Dyring, Gerd, Gunbritt, Inger och Kustfart. Axel Rangnäs hade haft del i Amelia, Sensy och Vikar och Samuel Pontus Pettersson hade varit delägare i Ebet, Ellen 3404, Ethel 8356, Saga, Sensy, Sonja 8181 och Vikar.  

Amazone såldes till Klädesholmen 1960 för 177000 kronor och fick då en ny 2-cyl Skandia motor på 210 hk inmonterad. På Klädesholmen ägdes hon av Rederi AB Glimfjord med Rune H Johansson som huvudredare ägande 3/4 i fartyget. 1/4 ägdes av skeppare Karl Ivar Ivarsson. 1962 ägdes hon av Alf Karl Einar Davidsson i Kungshamn med Fisketången som hemort, inköpt för 225000 kronor. 1970 kom hon att ägas av Rederi AB Amazone (Agne Enar Gunnarsson i Karlstad) i Göteborg för 65000 kronor. 1978 såldes hon för 5000 kronor till Muddertjänst i Skoghall AB för nedskrotning. 1981 blev Valentin Metsalo i Malmö ägare för 10000 kronor. 1983 såldes hon för 15000 kronor till Mårten Gustafsson i Nykvarn. Han seglade upp fartyget till Stockholm och förtöjde vid Nykvarn. Där påbörjades restaureringsarbete, bl.a. restes tre nya undermaster innan arbetet avstannade. 
Därefter såldes hon sommaren 1991 för 180000 kronor till Den Selvejende Institution Barkentinen Bertha i Esbjerg, som hade för avsikt att rusta upp henne till skolskepp. Amazone gick för egen maskin på sin sista resa till Esbjerg där hon togs upp på slip. Det konstaterades att hennes botten var i så dåligt skick att reparation var omöjlig. Det återstod bara att skrota henne. Förskeppet på fartyget införskaffades av Esbjergs Museum med tanke att man skulle bygga in det i museet som exempel på en skutskans.

Mättal: DSL 1905: 233/187, DSL 1924: 234/181/370, SL 1955: 260/182/350. Namn med början vid byggnation: Karen, Herman Blem, Herman, Amazone. Hemorter med början vid byggnation: Nexö Danmark, Björkö Viborg Finland, Helsingfors Finland, Rönne Danmark, Skillinge, Malmö, Skärhamn, Klädesholmen, Fisketången, Göteborg, Skoghall, Malmö, Nykvarn, Esbjerg Danmark.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Danmarks skeppslista, Databasen för Finlands Handelsflotta, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet samt Museet för söfart i Helsingör - Frederik Frederichsens register över Danske Sejlskibe 1819 – 1979, Balticshipping.com.



Amazone.

Amazone av Malmö 1947.
Tremastskonaren Amazone med Skärhamn som hemort 1950 – 1960.

Amazone på sillfiske vid Island före 1954.




Amazone med två master och korta toppstänger efter 1954.




Amazone som tvåmastare med egen kran.

Amazone av Skoghall i Karlstad.

Amazone med 1 mast och svartmålad.
Amazone passerar Trollhättan.







Kommentarer