Glimt - Nr 4115

Glimt byggdes i ek och fur på Söbben Orust 1896 av skeppsbyggmästare Olof Berntsson. Den 21 oktober 1902 sålde Johan Kristiansson och Karl Hillberg på Klädesholmen fartyget för 2 500 kronor till Anders Johan Johansson i Skärhamn. Kanske var det dessa två säljare på Klädesholmen som 1896 fått Glimt levererad till sig från varvet på Orust. I mätbrev den 17 mars 1903 redovisas hon till 30,72 brt och 23,63 nrt. Samma datum intygade båtbyggmästaren Karl Svenningsson och kvartersman Anders Svenningsson i Marstrand att fartyget var byggt av Olof Berntsson på Söbben 1896.
Av registreringscertifikat den 20 mars 1903 framgår att Glimt tillhör Anders Johan Johansson i Skärhamn och att hans son, Axel Johansson i Skärhamn, var befälhavare. Tidigare hade hon uteslutande använts för fiske. Anders Johan var född i Skärhamn den 30 september 1849 som son till Johan Engelbrektsson och Anna Andersdotter. De var födda i Köleröd Klövedal 1820 och i Utäng 1822. Anders Johan var gift med Regina Persdotter som var född i Nordvik den 9 juni 1850. De bodde på Båtvägen 2. Axel Johansson var född den 3 februari 1878. Han gifte sig med Beata Pettersdotter som var född i Kroksdal den 9 mars 1880. De bodde därefter på Hamngatan 23. Axel kallades allmänt för ”Jansson” i Skärhamn.
Den 25 februari 1904 såldes fartyget för 3 500 kronor till Bovallstrand. Av certifikat den 1 mars framgår att galeasen Glimt ägdes av partrederiet, skepparen Anders Herman Hansson i Bovallstrand. Sjömannen Johan Alfred Olsson i Bovallstrand ägde hälften i fartyget. Hansson var fartygets befälhavare och ägde den andra hälften. Han sålde sin del den 13 januari 1905 till Karl Alexius Olsson i Anneröd Bovallstrand för 1 850 kronor. Karl Alexius Olsson var bror till Johan Alfred Olsson. Anmälan om ägarförändringen inlämnades den 4 februari. Johan Alfred Olsson sålde sin hälft i fartyget till Johan Alfred Johansson den 23 februari 1906 för 1 500 kronor. I 1908 års skeppslista är Johan Alfred Olsson befälhavare och Karl Alexius Olsson huvudredare. Mättal och dimensioner redovisas då med 30,72 brt, 30,51 brt under däck, 23,63 nrt, 13,59 längd, 5,94 bredd, 2,09 djup och 2,0 meters djupgående. Johan Johansson och Karl Alexius Olsson hade fartyget tillsammans med lika delar till den 16 februari 1911 då Johan Johansson övertog den andre delägarens del för 1 150 kronor. I certifikat den 23 februari 1911 framgår att Johansson då var ensam ägare av galeasen Glimt och att han även var dess befälhavare. 

På bilden från 1909 bogseras Glimt av två roddbåtar. Glimt hade Skärhamn som hemort mellan åren 1896 och 1904. Bilden kommer från Sotenäs Kulturportal.

Galeasen var på resa den 29 september 1908 från Lysekil till Aarhus med last av brosten. Efter att ha passerat Schultz-grund fyrskepp på kvällen klockan 22 uppstod tät dimma. Då man inte sett fyren på Hjelm klockan 4 påföljande morgon påbörjades lodning. Strax därefter gick Glimt på grund vid Hjelms nordöstra rev. Man mottog assistens från land mot en bärgarlön på 800 kronor och efter att cirka 2 ton av lasten lämpats överbord kom Glimt, läckande, av grundet klockan 8 på morgonen. Hon fortsatte därefter till Aarhus samma dag, där sjöförklaring hölls den 3 oktober. Fyrtornet på Hjelm uppfördes 1856 och moderniserades 1904 till oljebrännare. Hjelm ligger 10 kilometer SO om Ebeltoft på Jyllands östkust. Schultz-grund ligger öster om Hjelm på ett avstånd av ca 24 distansminuter. Enligt Dansk Söulykke-statistik blåste det styv kuling från VSV med dimma.
Ett annat tillbud som kostade en människas liv inträffade den 3 oktober 1912 då Glimt, i nordlig storm med snöbyar, var på resa från Nörresundby till Bovallstrand. Referatet från Dansk Söulykke-statistik lyder: Då Glimt, som kryssade norröver befann sig utanför Saeby beslutades det, då vind och sjö var tilltagande, klockan 3 på natten, att vända och söka sig neråt Öresund. Efter att Laesö-Rende fyrskepp strax därefter passerats, sattes kursen först SE. och senare SE.t.S., men klockan 5 (2 timmar senare) grundstötte Glimt på Söndre-Rönner. Försök att komma loss med egen hjälp misslyckades och den 4 oktober på morgonen hissades nödsignal. Klockan 13.30 på eftermiddagen gick befälhavaren ned i kajutan för att sova lite, men då han ca klockan 15 kom upp igen var bästeman, vars sjömanskista stod på däcket, försvunnen tillsammans med skeppsbåten. Klockan 23 på kvällen kom räddningsbåten från Västerö Räddningsstation och då befälhavaren, som nu var ensam, inget kunde uträtta ombord, gick han med räddningsbåten iland. Den 8 oktober, klockan 21 på kvällen, blev Glimt lossdragen av ”Svitzers B.E.” och införd till Fredrikshamn. Anmärkning 1. Orsaken till grundstötningen berodde på strömsättning, enligt vittnesmål. Anmärkning 2. Bästemannen, vars namn var Gustav Larsson, förmodas ha drunknat under försök att ro till land i fartygets skeppsbåt. Uppgifterna är från Fredrikshamns Tullkammare den 7 oktober samt sjöförklaring och sjöförhör i Fredrikshamn den 10 oktober 1912.       
Enligt skeppslistan utfördes reparationer 1907. 1918 reparerades och förbyggdes hon. Drivning utfördes 1916 och 1920. I 1917 års skeppslista har djupgåendet ändrats till 3,0 meter. 1925 blev hon omriggad till jakt och i samma års skeppslista står hon som jakt med 20 hk motor. Anmälan om installation av 20 hk Skandia motor gjordes den 18 maj 1925. I certifikat dagen därpå framgår att Johan Alfred Johansson var ensam ägare av motorjakten Glimt och själv befälhavare.
Under Johanssons befäl och med två mans besättning, på resa från Laholmen vid Strömstad till Idefjorden med last av kantsten, den 10 oktober 1929, havererade Glimt när hon försökte väja för fiskeredskap som lagts tvärs över farleden vid viken i Dynäskil. När man väjde babord fick man grundkänning, på ett vid sidan av farleden liggande outprickat grund, och började vattenfyllas. För att förhindra att fartyget skulle sjunka sattes det på grund på västra sidan av Ydholmen söder om Hogdalsnäset där det sjönk med däcket under vattenlinjen. Hon bärgades och togs upp på slip i Strömstad men lades därefter som vrak i Bojarkilen vid Strömstad.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Dansk Söulykke-statistik, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tossene.






Kommentarer