Ziba - Nr 8256

Motorgaleasen Ziba byggdes i ek och fur vid AB Holms Skeppsvarv i Råå 1938. Idof Emil Holm var skeppsbyggmästare och han satte in en 50 hk motor från början för Hugo Martin Wirén i Kalmar som beställt fartyget. Han var huvudredare och hälftenägare för partrederiet där hans bror, Rudolf Olof Bertil Wirén, ägde den andra hälften. I beställningskontrakt av den 16 november 1937 överenskoms att varvet skulle bygga båten för 23 500 kronor med leverans den 10 april 1938. Mätbrev utfärdades den 29 mars med 72,64 brt och 47,56 nrt. Bilattesten är daterad den 9 april. I registreringscertifikat den 12 april framgår att Harald Julius André Lorentzon i Kåremo Kalmar var befälhavare.
Den 4 februari 1939 blev Rolf Georg Georgsson i Söderåkra befälhavare men den 19 april var Lorentzon tillbaka på den befattningen. Med Lorentzon som befälhavare och på resa från Oxelösund till Gdynia med salt fisk 20 – 23 december 1939 råkade Ziba ut för en svår storm.  När de befann sig utanför Gdansk blev de på grund av det hårda vädret tvungna att vända och länsa undan mot Visby. Fartyget fick skador på rigg och motor och fick söka nödhamn i Visby. Lasten var då lämpad överbord. Ziba bogserades senare till Kalmar för reparation.
Lorentson avlöstes den 1 oktober 1940 av en Erik Vilhelm Karlsson i Kalmar. Karl Gustav Lorentzon i Ryssby socken, bror till Harald Julius André, blev befälhavare den 25 april 1942 fram till den 9 oktober 1945 då Erik Vilhelm Karlsson tog över igen för en månad. Den 8 november samma år var Karl Gustav Lorentzon tillbaka. I 1945 års skeppslista anges mättal och dimensioner med 74,69 brt, 47,63 nrt, 125 tdw, 21,63 längd, 6,16 bredd, 2,31 djup och 2,8 meters djupgående. Motorn var då fortfarande på 50 hk men blev året därpå ökad till 60 hk. Bertil Åke Ivan Mattisson från Persnäs i Borgholms kommun blev befälhavare den 26 augusti 1948. Han var den sista av Zibas befälhavare innan hon såldes.
2 november 1949 tecknades köpebrev om försäljning för 48 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med tre delägare. Anmälan om överlåtelsen inlämnades den 21 november. Robert Samuelsson var huvudredare och ägare till en tredjepart. De andra delägarna var Johan Erland Hansson och Sven Hugo Hansson som också hade en tredjedel vardera. Erland och Sven var bröder och födda i Skärhamn den 19 mars 1920 och den 6 augusti 1921. Robert Samuelsson var deras farbror och född i Skärhamn den 20 juni 1890. Han var gift med Elemina Kristina Hansson som var född i Skärhamn den 27 september 1892. Hon blev senare samhällets barnmorska. Robert var son till salteriidkaren Samuel Eliasson och Inger Johanna Rutgersdotter. Dessa var födda i Säby 1841 och i Utäng 1852 och bodde på Dalgatan 1, vilket senare överläts till sonen Robert. Erlands och Svens föräldrar var Johan Hilmer Hansson och Klara Justina Samuelsdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1887. Klara Justina var bror till Robert och Johan var bror till Elemina. Erland var ogift och bodde på Blåsarliden 8 och senare på Storgatan 14. Han var fartygets befälhavare. Sven gifte sig med Astrid Inez Margaretha Olofsson som var född i Toftenäs den 20 juli 1929. De bodde på Blåsarliden 8.
De sålde Ziba den 7 april 1952 till Karl Johannes Kristian Jensen i Rönne på Bornholm för 54 000 kronor. I 1953 års skeppslista är motorn bytt till 104 hk. Mättal och dimensioner är redovisade med 77 brt, 46 nrt, 125 tdw, 70,9 fots längd, 20,2 bredd och 7,7 fots djup. Jensen behöll namnet på fartyget men riggade i april 1957 om henne till motorjakt och tog bort mesanmasten. Den 17 juli 1961 såldes hon till Ludvig Johannes Hansen i Rönne som redan den 24 juli överlät henne till partrederiet Tage Lund Nielsen i Köpenhamn. Delägare var även Niels Chr. Nielsen i Köpenhamn. Hon skall då ha blivit ändrad till stenfiskefartyg, något som inte framgår av skeppslistan. Köpenhamn blev hemort. Från 1965 är hennes mättal i skeppslistan 75 brt och 23 nrt. Längden anges till 72,4 fot.
Hon såldes därefter till seminarielektorn Hans Peter Lindgren i Köpenhamn den 27 maj 1971. Han döpte om henne till Peter Pan och skulle använda henne som lustfartyg. En ombyggnad som påbörjades blev aldrig slutförd. Lindgren sålde istället fartyget den 6 maj 1974 till Tony Chapman i Nuneaton Warwickshire England. Peter Pan blev då omdöpt till Zebu. En annan källa för gällande att Nick och Jane Broughton var de engelska köparna. Zebu blev omtacklad till Bermuda ketch och användes för charter fram till 1984. Då blev hon engagerad i fyra år till ett ungdomsprojekt över hela världen i något som kallades Operation Raleigh. Zebu seglade från England och besökte 41 länder i alla världsdelar och var borta i 4 år. Under den tiden hade man seglat 69 000 sjömil när man kom tillbaka 1988. Fartyget bytte ungdomar var tredje månad och totalt hade 346 ungdomar varit med. Zebu omtacklades till råsegelskonare (brigantin) innan avresan vilket ansågs vara en bättre rigg i passadvindarna för de farvatten som hon skulle besöka. Hon förärades med bild på frimärke i Solomon Islands 1986 samt Jersey och Gibraltar 1988.

Den översta bilden föreställer Ziba som lastdragare med sitt ursprungliga utseende som galeas. På den nedre bilden är hon omtacklad till brigantin och omdöpt till Zebu. Hon hade Skärhamn som hemort 1949 – 1952. Bilderna är från boken Svenska seglare och motorseglare och The Mersey Heritage Trust hemsida.


Efter hemkomsten såldes Zebu och den nya ägaren överlät i sin tur fartyget till Mersey Heritage Trust i Liverpool. Det finns även uppgifter om att en Stephen Rodger köpt fartyget 1980. Han är dock inte nämnd i Operation Releigh. Mersey är namnet på en flod som rinner ut i stadsdelen Merseyside i Liverpool. Fartyget hade sin kajplats i Albert dock som inte längre används av handelsflottan. Hon var en del av stadens ansikte utåt och hon deltog också i alla seglingar för större segelfartyg. Den 4 september 2015 sjönk hon vid sin kajplats av oförklarlig anledning. Bärgningen var klar den 13 oktober och hon håller sedan dess på att återställas till det skick hon hade innan hon sjönk. Under sin tid i England har hon haft Jersey, Southampton, Preston och Liverpool som hemorter. Hennes motor uppges vara en Gardner 6LW på 84 hk.
I januari 2017 överläts fartyget till Tall Ship Zebu CIC efter att dessförinnan ha funnits i Tall Ship Zebu Ldt. Man hoppas kunna återställa fartyget i det skick som hon var innan hon sjönk och man söker ständigt frivilliga för det arbetet. CIC står för Comunity Interest Company. Företaget startades av en skara entusiaster som vill se Zebu segla igen som skolfartyg och där alla intäkterna återinvesteras i fartyget. Zebu ligger numera i Canning Dock Liverpool.    
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1945, Danmarks Skibsliste 1953 – 1974, Museet för söfart i Helsingör, Chapman Great Sailing Ships of the World, ShipStamps.co.uk, Ocean Cruising Club, Operation Releigh Adventure Challange, Tall Ship Zebu hemsida, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.








Kommentarer