Kustvåg - Nr 9295 - IMO 5198448
Byggdes 1908 som ånglogger för drivgarnsfiske hos Maarten van der Kuijl i Slikkerveer i närheten av Rotterdam. Hon mätte 151 brt och fick vid byggnationen för Elfsflether Heringsfisherei i Elfsfleth vid floden Weser i Niedersachsen Tyskland en ångmaskin på 120 hk och namnet Eule med nr O.E.37. Rederiet gick i konkurs 1934 och Eule övertogs då av Vegesacker Fishereingesellshaft i Vegesack vid Bremen med nummer BV 18 och Vegesack som hemort och oförändrat namn. Även detta bolag gick i konkurs och hon hamnade därför i Lübeck till 1935. Hon byggdes där om till fraktfartyg vid Holst-Werft i Cranz-Neuenfelde som idag ingår i Hamburg. Hon fick vid ombyggnaden en 6-cyl 4-takt motor på 150 hk från Linke-Hofmann-Busch i Breslau Tyskland, nu Wroclaw Polen. Efter ombyggnaden blev hon m/s Wotan av Hamburg, ägd av Freidrich Beutelrock i Lübeck fram till 1951. Denne ägnade sig åt att bl.a. bygga om fiskefartyg till fraktfartyg.
Det var Freidrich Beutelrock som 1951 sålde fartyget för 132000 D-mark till partrederiet skeppare Sören Mauritz Arnold Nilsson i Nordvik. Sören var själv befälhavare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av hans svåger, Sven Olof Olsson i Skärhamn. Fartyget döptes om till Kustvåg med Skärhamn som hemort. Hon förlängdes med 7 meter på Marstrands Varv 1956. 1959 blev Sven Olsson huvudredare och 1960 byttes maskin till en 5-cyl June Munktell 4-takt på 300 hk. De sålde Kustvåg till Mariehamn 1964 för 237500 kronor. Där fick hon behålla det svenska namnet.
Hon såldes till Grekland 1971 och fanns i Pireaus som Fanaeos och därefter som Kostas, åtminstone till 1985. Det antas att hon skrotades 1986.
Mättal: Vid byggnation 151 brt, mätbrev 1951: 181,13/120,21, SL 1964: 226/140/285. Namn med början vid byggnation: Eule OE 37, Eule BV 18, Wotan, Kustvåg, Fanaeos, Kostas. Hemorter med början vid byggnation: Elfsfleth Tyskland, Vegesack Tyskland, Bremen Tyskland, Hamburg Tyskland, Skärhamn, Mariehamn Åland, Pireaus Grekland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Schiffshistorisches Archiv Flensburg samt Balticshipping.com.
Det var Freidrich Beutelrock som 1951 sålde fartyget för 132000 D-mark till partrederiet skeppare Sören Mauritz Arnold Nilsson i Nordvik. Sören var själv befälhavare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av hans svåger, Sven Olof Olsson i Skärhamn. Fartyget döptes om till Kustvåg med Skärhamn som hemort. Hon förlängdes med 7 meter på Marstrands Varv 1956. 1959 blev Sven Olsson huvudredare och 1960 byttes maskin till en 5-cyl June Munktell 4-takt på 300 hk. De sålde Kustvåg till Mariehamn 1964 för 237500 kronor. Där fick hon behålla det svenska namnet.
Hon såldes till Grekland 1971 och fanns i Pireaus som Fanaeos och därefter som Kostas, åtminstone till 1985. Det antas att hon skrotades 1986.
Mättal: Vid byggnation 151 brt, mätbrev 1951: 181,13/120,21, SL 1964: 226/140/285. Namn med början vid byggnation: Eule OE 37, Eule BV 18, Wotan, Kustvåg, Fanaeos, Kostas. Hemorter med början vid byggnation: Elfsfleth Tyskland, Vegesack Tyskland, Bremen Tyskland, Hamburg Tyskland, Skärhamn, Mariehamn Åland, Pireaus Grekland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Schiffshistorisches Archiv Flensburg samt Balticshipping.com.
Kustvåg av Skärhamn före förlängning.
Kustvåg av Skärhamn med den aktre winchen uppflyttad till popdäck.
Kustvåg efter förlängning i Marstraand 1956, utan last.
Kustvåg efter förlängning i Marstrand 1956, med last.
Kustvåg av Skärhamn 1959.
Kustvåg av Mariehamn.
Kommentarer
Skicka en kommentar