Amalia - Nr 6159

                                                                                      
Amalia var byggd i Marstal 1903 - 1904 av skeppsbyggmästare Gorm Clausen som tvåmastad skonare i ek för Herman Christian Boye i Marstal. Hennes mättal och dimensioner var 62 brt, 50 nrt, 7.6 fot djup, 21,45 längd och 6,10 bred. Befälhavare var J Nielsen. 1907 var O H Petersen i Marstal redare och M C Kock befälhavare. 1909 var H Marius Petersen i Marstal redare och C J Andersen befälhavare. 1915 var C Andersen befälhavare. 1916 registrerades Valdemar Petersen i Marstal som ny redare och samtidigt registreras att djupet är 7,0 fot.
1917 såldes hon till Rederi A/S Gry (Tharald Brövig) i Farsund Norge och döptes om till Gry 1. Året därpå köptes hon av Oskar Kjöles rederi på Nötteröy vid Tönsberg i Oslofjorden. 1919 inköptes hon från Norge av Rudolf Albin Olausson i Nordvik på Tjörn och blev då omdöpt till Amalia. I 1923 års skeppslista finns hon upptagen som Amalia (f. Gry 1) med Albin Olausson som befälhavare och redare och med hemort Nordvik. Registreringscertifikatet den 9 augusti 1919 redovisar Albin Olausson som ensam ägare och själv befälhavare. Den 16 mars 1920 mättes hon till 61,07 brt och 49,13 nrt och i anmälan den 25 mars redovisas att Amalia har 22 hk fotogenmotor, vilken inmonterats i Lysekil. Skeppslistans mättal och dimensioner upptas därefter till 61,07 brt, 58,59 brt under däck, 49,13 nrt, 21,45 längd, 6,10 bredd, 2,26 djup och 2,90 i djupgående. Där framgår även att hon drivits 1919.  Amalia hade en lastförmåga på 110 tdw.
Den 2 april 1929 bildades partrederi i Nordvik för Amalia med Albin Olausson som befälhavare och ägare av 99/100 och Karl Johan Berntsson i Nordvik som huvudredare och ägare av 1/100. De sålde fartyget till Skärhamn med köpebrev den 26 februari 1932 för 15 000 kronor. Av certifikat den 5 februari 1932 framgår att köparen var Richard Patrik Hansson. Han var född den 28 september 1889 och bodde på Båtvägen 4. Hans föräldrar var Hans Eliasson från Bö Nedergård och Anna Kristina Berntsdotter från Nötsäter. De var födda 1845 och 1853. Richard Hansson var gift med Anna Beata Berntsson som var född i Skärhamn den 23 oktober 1895.
Motorstyrkan på Amalia blev ändrad till 35 hk omkring 1935 och 1943 fick hon galeasrigg. Den 4 april 1946 blev Richards son, Hans Sune Hansson, befälhavare. Efter att Richard Hansson avlidit den 26 oktober 1948 företräddes rederiet och det oskiftade dödsboet av änkefru Anna Beata Berntsson i certifikat den 15 februari 1949. Den 13 februari 1951 utfärdades certifikat för ett nytt partrederi med Sune Hansson som huvudredare för fartyget och själv befälhavare och ägare till halva partrederiet. Den andra hälften ägdes av hans bror Ralf Bernt Göte Hansson. Bröderna hade övertagit fartyget sedan modern avlidit den 22 juli 1950. Sune var född den 8 september 1921 och Ralf den 31 maj 1930. Sune gifte sig med Snefrid som var född i Norge den 6 juli 1923. De bosatte sig på Båtvägen 4. Ralf gifte sig med Asta Maria som var född i Annedal Göteborg den 8 december 1929. De bosatte sig i Skärhamn och senare i Kungälv innan de åter flyttade till Skärhamn.

Den 7 mars 1951 blev Erik Bertil Roland Lottson befälhavare på Amalia. Han var född i Skärhamn den 22 februari 1923 och blev senare bosatt på Nötsätersvägen 15 i Skärhamn. Hans föräldrar var Karl Oskar Andersson och Anna Pettersdotter. De var födda i Fosseröd 1878 och i Tubberöd 1888. Erik Lottsson gifte sig med Edith Mary Birgitta som var född i Häradshammar Östergötland den 6 december 1929. Den 27 mars 1952 blev Ralf Hansson befälhavare.




Bilden föreställer, den till galeas omtacklade, skonaren Amalia. Hon hade Skärhamn som hemort från 1932 till 1952 då hon såldes till Degerhamn. Bilden kommer från Ölands Järnvägar & Skutor.



Anmälan om försäljning ingavs den 24 april 1952. Köpare var ett partrederi i Degerhamn med fru Ruth Ragnhild Maria Johansson som huvudredare och ägare av 1/4. Befälhavare var hennes man, John Viktor Julius Johansson, med 1/2 i fartyget. Övriga delägare var deras barn, sjömannen Arne Jonny Mauritz Johansson och fröken Ragna Ingegerd Marianne Johansson i Degerhamn med 1/8 vardera. Köpebrevet var daterat den 24 april och köpeskillingen utgjorde 25 000 kronor. Degerhamn blev ny hemort. Sonen Arne Johansson blev befälhavare den 7 mars 1961. Den 25 februari 1963 fick Amalia certifikat som motorgaleas med samma ägare och befälhavare. Omtacklingen var gjord 1943 men hade inte anmälts tidigare. John Viktor Julius Johansson i Degerhamn blev befälhavare den 19 april 1963.

Amalia såldes den 18 juli 1963 för 20 500 kronor till Martin Brent i Hook Cottage, Bunce Common Road Leith England för att bli lustjakt. Anmälan om försäljningen ingavs den 6 augusti. Hon ägdes därefter av André Sabbe från Ostende Belgien där hon också rapporteras ha blivit sedd som lustfartyg i juli 1965. Sabbe avseglade med destination Australien, via Kanarieöarna och Dakar i Monrovia. Han anlände till Matadi i Kongo-Kinshasa efter att innan dess även ha besökt Boma. Matadi ligger på Kongoflodens södra strand cirka 160 km från mynningen, Boma ligger en bit innan. Sabbe bunkrade bränsle och proviant och hade tänkt avsegla nattetid utan att betala. Han blev istället tagen av polisen som tog Amalia i beslag för de obetalda räkningarna och hamnavgiften. Sabbe blev därefter utvisad. Även om man inte vet säkert så är det troligt att Amalia fick sin sista vila vid detta ställe i Kongofloden.  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Ölands Järnvägar & Skutor, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1905 – 1917, Sveriges Skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Norsk Skipsfartshistorisk Selskap, John Bardsley i Cairns Queensland Australien, Folk och hus i Skärhamn samt Stenkyrka kyrkoarkivalier.





Kommentarer