Astor - Nr 3686

                                                                                                                           

Den tvåmastade skonaren Astor byggdes 1900 av ek och fur på stålspant av Johan Oskar Johansson vid Eckernas skeppsvarv i Göta älvdalen. Hennes första mätbrev från den 10 april 1900 visar 73,72 brt och 61,26 nrt. Bilattesten är daterad den 14 maj 1900. Hon hade beställts av ett partrederi på Styrsö där Andreas Svensson Friberg var huvudredare och själv befälhavare med 1/16 i fartyget. De övriga delägarna var handlare August Karlsson Göteborg med 9/16 och sjökapten Nicklas Jansson Källö med 6/16.
Hon såldes vidare till ett partrederi i Skärhamn genom köpebrev den 11 februari 1916 och anmälan den 8 mars där bröderna Axel Andersson och Petter Emanuel Andersson hade hälften var. Petter var befälhavare och Axel var huvudredare. Axel var född den 26 augusti 1880 och Petter den 12 november 1886, båda i Skärhamn. Deras föräldrar var Anders Jonasson och Inger Pettersdotter. Anders var född i Bö1844 och Inger i Skärhamn 1849.  Axel var gift med Tyra Lovisa Ruckman som var född i Sältebo den 11 juni 1879 och de bodde på Postvägen 10. Petter var gift med Syster Gunhild Pettersson som var född i Stockevik den 27 augusti 1891. De bodde i Stockevik. I 1917 års skeppslista redovisas Astors mättal och dimensioner med 73,72 brt, 70.63 brt under däck, 61,26 nrt, 21,70 längd, 6,50 bredd, 2,59 djup och ett djupgående på 2,9 meter. Hemort är Skärhamn.




Bilden föreställer den tvåmastade skonaren Astor som hade Skärhamn som hemort mellan åren 1916 till 1920 och 1931 till 1945. Fotografiet är hämtat ur bokverket Tjörns båtar.



Den 22 januari 1920 såldes Astor vidare för 19 500 kronor till ett partrederi med Emil Victor Rutgersson och Birger Napoleon Nilsson i Stockevik som ägare till var sin hälft. Emil Rutgersson var befälhavare och Birger Nilsson huvudredare. Anmälan om händelsen gjordes den 27 januari. Redan den 16 april 1920 såldes hon till ett partrederi i Hamburgsund för 29 000 kronor. Anmälan gjordes samma dag. Huvudredare var Carl Gustav Sigurd Olsson i Hamburgsund med halvparten i skutan och själv befälhavare. Den andra hälften ägdes av hans bror, Einar Olsson i Hamburgsund. Hemorten ändrades till Hamburgsund. I certifikat den 8 mars 1922 benämns Astor som motorskonare med motor på 25 hk. I 1923 års skeppslista redovisas att mättalen för brt och brt under däck har ökat till 75,45 och 72,25 medan nrt minskat till 58,29. Det senare troligen beroende på att maskinrum tagit en del av tidigare lastrum i anspråk. 1929 hade Astors nrt ökat igen till 62,70. 
Astor såldes återigen till Skärhamn i februari 1931 för 11 500 kronor. Ett partrederi med bröderna Gunnar Valdemar Simonsson och Rickard Napoleon Simonsson som delägare anmälde köpet den 14 februari efter intyg två dagar tidigare. Gunnar som var fartygets befälhavare hade 99/100 och Richard som var huvudredare hade 1/100 i partrederiet. Det fanns ett annat intyg från den 5 augusti 1931 att Astor skulle ha sålts för 4 250 kronor utan angiven köpare. I skeppslistan är Astor fortfarande 1943 upptagen med motor på 25 hk. Hon nedskrotades 1945 och avfördes då från registret som upphuggen. Hon hamnade till slut som bryggunderlag i Djupvik på Tjörn.

Gunnar Simonsson var född den 29 oktober 1903 och gift med Alice Hildur Jansson som var född i Olsnäs den 5 februari 1907. Gunnar och Alice bodde på Skolgatan 28. Richard var född den 18 december 1895, ogift och bodde på Storgatan 10. Gunnars och Richards föräldrar var Simon Robert Berntsson och Helena Nilsdotter. De var födda i Duvedalen Stockevik 1857 och i Kroksdal 1856 och bodde först på Säby ö och därefter på Skolgatan 28.  


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




 


Kommentarer