Ellen - Nr 7680

Ellen var byggd i ek 1908 på Thurö Danmark av Niels Peter Petersen och levererades i mars 1908. Bilbrevet är daterat den 8 mars och hon blev registrerad den 20 mars. Hon var byggd som tremastad bramsegelskonare och hennes mättal redovisas i 1911 års Skibsliste till 197 brt, 171 nrt och 11,4 fots djup. Hon var byggd för A/S Sejlskibselskabet 3m skonert Ellen Thurö. Bolaget var stiftat den 6 februari 1908 och hade ett aktiekapital på 48 000 kronor. 
1911 redovisas A/S N P Petersen som ägare och N Andersen som befälhavare. Den 28 december 1912 var Nils Peter Petersens son, Asgeir Gudmund Petersen, huvudredare och i 1913 års Skibsliste, som redovisar förhållandena den 31 december 1912, ägs hon av A/S A G Petersen på Thurö med samma befälhavare. Under åren 1915 till 1918 seglade hon i amerikanska farvatten. 1919 redovisas lastförmågan till 320 tdw och 1920 var C J Jensen befäl-havare. 1927 var A Rasmusen befälhavare. Efter Asgeir Gudmund Petersens död i februari 1930 blev hans bror, skeppsbyggmästare Rasmus Peter Petersen, på Thurö huvudredare fram till försäljningen till Sverige.
Hon köptes till Sverige den 8 mars 1930 av Oskar Olofsson i Skärhamn för 16 000 danska kronor (24 000 svenska kronor). Hennes mättal och dimensioner angavs vid övertagandet till 198,71 brt, 160,36 nrt, 32,60 längd, 7,75 bredd, 3,46 djup och 3,66 i djupgående. Ellen utrustades vid köpet med 2-cyl 2-takt tkm på 100 hk av märket June Montell från Jönköpings Motorfabrik. Registreringscertifikatet är daterat den 10 oktober. I detta framgår att Oskar Olofsson var ensam ägare. Befälhavare var Gunnar Arvid Pettersson i Nordvik. Från den 25 april 1931 blev Oskars son, Olof Valter Olofsson, befälhavare och den 12 januari 1937 skänkte Oskar till sina två söner, Olof Valter och Eskil Gerhard halva fartyget med 1/4 till var och en av dem. I certifikat den 14 januari 1937 framgår att tremastskonaren Ellen tillhör ”partrederiet fru Augusta Olofsson i Skärhamn” som ej är delägare. Befälhavare var sonen Valter Olofsson som var delägare med 1/4. Sonen Gerhard Olofsson var också delägare med 1/4. Fadern, Oskar Olofsson, var fortfarande delägare med 1/2. Den 30 april 1943 tog Gerhard Olofsson över som befälhavare på Ellen. Han hade under den gångna vintern läst förste skepparexamen i Skärhamn.
Oskar var född i Kroksdal den 27 oktober 1873 och hans föräldrar var Olof Berntsson och Britta Stina Berntsdotter. De var födda i Kroksdal 1837 och i Rösselvik 1839. Augusta Matilda var född i Tubberöd den 9 augusti 1879. Hennes föräldrar var August Johansson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Skärhamn1854 och i Utäng 1848. Oskar och Augusta bodde på Magasinsgatan 10. Valter var född i Kroksdal den 25 juli 1900 och Gerhard var född i Skärhamn den 5 juli 1911. De var ogifta och bodde på Magasinsgatan 10.


Ellen hade Skärhamn som hemort mellan åren 1930 och 1964 och ägdes hela tiden av samma familj. Bilden, som är från 1959, tillhör Ingemar Gollungberg.

Den 29 december 1952 övertog Valter och Gerhard faderns halva del i Ellen. De köpte 1/4 vardera och betalade 7 500 kronor per andel. Anmälan om förändringen inlämnades den 15 januari 1953. Det framgår av anmälan att bröderna var ägare till Ellen med hälften vardera och att deras mor Augusta Matilda Olofsson fortfarande var huvudredare. Sedan Augusta avlidit i oktober 1953 övergick sysslan som huvudredare till Valter Olofsson.

Ellen kunde ta ombord 108 std last av trävaror. Hennes motor byttes inte under tiden hon hade Skärhamn som hemort. Däremot blev den uppgraderad vid två tillfällen så att Ellen hade en redovisad motorstyrka på 115 hk 1945 och i skeppslistan 1963 en redovisad motorstyrka på 120 hk. 
Hon såldes den 5 augusti 1964 till sjökapten Karl Olle Båysen på Klöverön Marstrand för 30 000 kronor och fick då Klöverön som hemort. Av certifikat den 19 augusti framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. År 1965 genomgick hon en omfattande renovering, bl.a. installerades ny Volvo Penta motor på 200 hk i Karlskrona och dessutom byttes fock­masten i Svendborg mot en ny. Det finns uppgifter om att Ellen under Båysens befäl år 1965 genomförde en resa med last av ammunition till hamn i Röda Havet och året därpå en last med sprängämnen till Chile. Hon bottenmålades i Råå i maj månad 1966 inför resan över Atlanten. I 1966 års skeppslista finns Ellen intagen med 203 brt, 142 nrt, 320 tdw och motor på 200 hk.
I maj månad 1967 anmälde Båysen att han sålt fartyget för att bli lustfartyg. Anmälan gjordes den 18 september 1967 att Ellen sålts till amerikanske medborgaren Thomas E. Hurley i Holly Oak Drive Los Angeles. Hon sjönk i San Pedro hamn 1968 men bärgades och medverkade i en filminspelning innan hon övertogs av Los Angeles stad 1970. Hon såldes sedan till Dolph Rempp som gjorde om henne till restaurant och placerade henne på land i South Beach San Fransisco. Han hade ett arrendeavtal på marken som gällde 25 år och drev verksamheten under namnet Dolph Rempp Sailing Ship Restaurant. När arrendeavtalet gick ut 2001 fick han ingen förlängning. Området skulle användas för parkområde med promenadstråk. Efter ytterligare ett år höggs det ombyggda fartyget upp med grävmaskin den 19 augusti 2002. Händelsen finns omskriven i San Fransiscotidningen SFGate den 20 augusti samma år. Hon avfördes från det svenska registret 1969 som såld till USA.

    Dolph Rempp Sailing Ship Restaurant i San Fransisco - ex Ellen av Skärhamn.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Segla för Tjörn, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1911 - 1930, Sveriges skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Museet för söfart i Helsingör, medlemmar i Slaegt & Data – Dis Danmark, Dagstidningen SFGate i San Fransisco, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer