Elsy - Nr 3403

Den tvåmastade skonaren Elsy byggdes av ek och fur på Janne Hagermans varv i Viken 1899 med namnet Emma. Beställare var Herman Nilsson på Ven. Han var bosatt i Tuna på Ven och befälhavare på Emma enligt mönstringsrulla Helsingborg 1898/1899. Bilbrev och mätbrev utfärdades den 4 april 1899. Där framgår att hon var byggd för ett partrederi i Kyrkobacken Ven och att hennes mättal var 52,27 brt och 39,97 nrt. I certifikatet från den 11 april uppges att fartyget tillhör partrederiet skepparen Herman Nilsson i Kyrkobacken med 1/2 och befälhavaren Christian Jönsson i Kyrkobacken 1/2. Kyrkobacken anges som hemort. Christian Jönsson var gift med Herman Nilssons yngre syster Emma. Det var troligen efter henne som fartyget döptes.

Emma såldes för 10 250 kronor den 15 april 1907 till Axel Kullenberg i Svanshall med 6/10. Bästemannen Janne Jönsson ägde 4/10. Jonstorp blev fartygets hemort. I 1908 års skeppslista finns Kullenberg som huvudredare och Janne Jönsson som befälhavare.   I rulla från sjömanshuset i Helsingborg 1911 har skonerten Emma, Jonstorp som hemort och befälhavare är Axel Kullenberg. Kullenbergs fullständiga namn uppges i födelseboken 1864 vara Axel Andersson Kullenberg. Emmas mättal och dimensioner är i 1908 års skeppslista upptagna till 52,27 brt, 49,87 brt under däck, 39,97 nrt, 21,72 längd. 5,87 bredd, 2,13 djup och 2,70 meters djupgående.
 
Hon blev den 26 juni 1916 såld till ett partrederi i Ålabodarna med Gustav Libert Larsson som huvudredare och själv befälhavare. Det var 18 delägare i rederiet som tillsammans hade 25 andelar. Gustav Libert Larsson var störste ägaren med 8 andelar. De övriga delägarna hade 1/25 vardera.  I 1917 års skeppslista står Larsson som huvudredare med Ålabodarna som hemort. Det var från Ålabodarna som Emma köptes till Skärhamn.
Den 27 februari 1918 såldes hon för 29 000 kronor till Johan Adolf Nordvall (f. Johannesson) och John Evald Johansson (f. Matiasson) med hälften på varje delägare i det nybildade partrederiet. Nordvall var befälhavare och Skärhamn blev Emmas hemort. Samma dag anmäldes att namnet ändrats till Dagmar. Detta blev inte godkänt varför det blev ändrat tillbaka till Elsy. Den 8 januari 1920 överlät Nordvall sin halva del för 15 000 kronor till Mattiason som då blev ensam ägare och själv befälhavare. Certifikat utfärdades den 12 februari.



Skonerten Elsy hade Skärhamn som hemort från 1918 till förlisningen 1920. Hon saknade motor. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.




Klockan 6 på eftermiddagen den 25 juli samma år när Elsy var på resa från Kristiania (från 1925 Oslo) till Lysekil förliste hon vid Tjurpannan söder om Havstenssund. Elsy var inte utrustad med motor och när den byiga vinden från västsydväst mojnade vid Tjurpannan fick fartyget inte styrfart att gå över stag med påföljd att hon drev i land och blev vrak. Sjöförklaring hölls i Lysekil den 9 augusti.     
Johan Nordvall var född i Bö den 31 juli 1880. Hans föräldrar var Johannes Johansson och Gustava Berntsdotter. De var födda i Bö 1855 och 1857. Nordvall var gift med Beata Andreasdotter som var född i Nötsäter den 10 juli 1879. De bodde på Kroksdalsliden 9. Evald Matiasson var född i Skärhamn den 25 september 1894. Hans föräldrar var Johan Peter Matiasson som var född i Tyfta Västergård 1867 och Elisabeth Andreasdotter som var född i Nötsäter 1871. Evald var gift med Ingrid Johanne Johansen som var född i Bergen Norge den 7 september 1901. De ändrade senare efternamnet till Johansson och emigrerade 1927 till Amerika med s/s Drottningholm som avgick från Göteborg den 5 mars. De återvände på 1950-talet till Sverige och bosatte sig på Storgatan 34.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908 och 1917, Family Search, Sjömanshuset i Helsingborg, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka, Jonstorp och Sankt Ibb.






Kommentarer