Dahlia - Nr 288
Skeppare-Nyman - Styrmannen Jakob Georg Albert Nyman
Håll in ctrl och tryck på rubriken ovan så kommer det upp en länk som leder fram till ovanstående rubrik och barkskeppet Dahlia skrivet av Bengt Nyman år 2014. Anknytningen till Skärhamn är att Alfred Nilsson på Buskär Skärhamn köpte fartyget år 1911 men sålde det vidare till Herman Karlsson i Torekov för upphuggning samma år.
Fartyget var ursprungligen döpt till ”Don Justo” och
då med signalbokstäverna JHBV, byggt av hackmatack (lärkträ)
och Pitch pine och hade tre master samt tre däck. Hon hade en längd på 46,21 m,
en bredd på 9,23 m och ett djup på 6,87 m, mätte 709 nettoton och 746
bruttoton. Underrummet rymde 598 bruttoton, mellanrummet 116 bruttoton och
överrummet 32 bruttoton. Att överrummet rymde så lite berodde på att såväl
skansen som kajutan stod på mellandäck. Överrummet var endast ca 1,2 m högt och
samma höjd hade skans och kajuta över huvuddäck. Räckvirket runt
huvuddäck bestod av svarvade stöttor som var ca 0,8 m höga och förbundna med
en sarg ovanpå.
Man tror att hon byggdes för transport av slavar som,
på den tiden i vissa länder, fortfarande var en allmän handelsvara och som ur
rederiets synpunkt var högst lönande. Bultar och ringar som fanns kvar i
rummet, när fartyget 1892 blev svenskt kan vara ett tecken på detta. Hon hade
normalt en besättning på ca 10 man och var en god seglare och avsedd att
trafikera alla världshaven.
Kommentarer
Skicka en kommentar