Poseidon - Nr 8910


Byggdes av stål på klink 1905 i Göteborg vid AB Götaverken (Göteborgs Mekaniska Verkstads AB) som fiskeriinspektionsfartyg s/s Skagerack för Svenska Hydrografisk-Biologiska Kommissionen i Göteborg. Hennes mått var 39,63 x 6,71 och hon var utrustad med trippelångmaskin på 380 hk. Hon kom senare att tjänstgöra som kustbevakningsfartyg och blev då omdöpt till Poseidon. Vid krigets utbrott 1939 upphörde Tullverkets behov av bevakningsfartyg samtidigt som marinen hade behov av hjälpkanonbåtar. Hon blev då uthyrd till Flottan och fick beteckning H 44. 1940 ingick hon i Malmöavdelningen och det är troligt att hon blev kvar där hela krigsperioden. Från 1945 till 1947 var hon chefsfartyg för minsvepningen efter kriget. I april 1940 ingick hon i Göteborgseskadern.

 

En av händelserna under WW2 som hjälpkanonbåten Skagerack H 44 var inblandad i inträffade den 10 april 1940. Följande är ett utdrag ur: Tidskrift i sjöväsendet – Kungl Örlogsmanna Sällskapet Nr 8 1970 sidan 477-478.

”Natten till den 9 april 1940 slog tyskarna till mot Danmark och Norge. Göteborgseskaderns verksamhet inriktade sig på att hålla de tyska transportfartygen under observation samt förhindra neutralitetskränkningar från fartyg och flygplan. På eftermiddagen den 9 april sänktes ett antal tyska enheter utanför Lysekil och längre västerut. Ett tiotal tyska fartyg låg för ankar på Rivöfjorden och blev visiterade utan att något anmärkningsvärt påträffades. Sjömineringar lades ut i Göteborgs södra och norra skärgård. Läget var spänt och alla väntade på ett tyskt angrepp. På morgonen den 10 april siktades en stor tysk tranportflotta syd Anholt. Den styrde under förmiddagen upp mot Kungsbackafjorden och man befarade till en början en tysk landstigning på Onsalahalvön för att därifrån landvägen söka ta Göteborg. Ombord på transportflottan befann sig huvuddelen av 196 infanteridivisionen.

Pansarskeppet Manligheten och jagarna Wrangel och Wachtmeister intog beredskapslägen i Göteborgs södra skärgård och 6 ubåtsdivisionens ubåtar dirigerades till observationslägen mellan Nidingen och Vinga. Från ubåtarna observerades 10 stora transportfartyg skyddade av 10 bevakningsfartyg och 4 äldre jagare av Iltisklassen, sammanlagt 24 fartyg. Över konvojen kretsade 2 stora flygbåtar. Bevakningsfartygen fällde sjunkbomber då man fruktade angrepp från engelska ubåtar. Klockan 14 passerade konvojen Nidingen och hade då ändrat kurs så att den styrde vidare nordvart, väl utanför svenskt territorialvatten.

Manligheten och jagarna följde konvojen till sjöss medan ubåtarna förflyttade sig inomskärs. Klockan 17.30 då konvojen befann sig utanför Pater Noster observerades från de svenska fartygen tre kraftiga explosioner. Bevakningsfartyget 1507 förintades och de stora transportfartygen Wiegbert och Friedenau sjönk inom loppet av några minuter med aktern före. Fartygen hade anfallits av engelska ubåtar. Stor förvirring utbröt i konvojen och några fartyg sökte sig in mot Marstrandsfjorden, där svenska ubåtar befann sig i uläge, beredda till insats. Ett flertal sjunkbombsexplosioner hördes och kulspruteeld kunde iakttagas.  Jagaren Wrangel och hjälpkanonbåten Skagerack H 44 beordrades ut till olycksplatsen och bärgade ett tjugotal överlevande och några döda”.

Tullverket sålde fartyget i oktober 1947 för 32000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Karl Rune Eriksson som huvudredare. Av tillgängliga handlingar framgår att skeppsredare Per Erik Santesson i Ystad var den som sålde. Han måste ha ägt fartyget en mycket kort tid och köpt det på spekulation när hon låg upplagd vid Stockholms Örlogsvarv. Hon gick för egen maskin till Skärhamn och byggdes där om till motorfartyg under 1948. Den nya maskinen, en 240 hk Alpha Diesel, hämtades i Uddevalla dit hon bogserades av skonerten Iris av Skärhamn. Erik Olaussons bror, Sigurd Thuvik, var hälftendelägare i Iris. Eftersom hon bogserades till Uddevalla kan man anta att nedmonteringen av ångmaskinen redan påbörjats i Skärhamn. Det är dock troligt att maskin och panna lyftes iland i Uddevalla när man hämtade dieselmotorn. Ombyggnaden och motorinstallation gjordes av Gustav Berntsson vid kajen i Skärhamn, möjligen med hjälp av motorinstallatör från Alpha Diesel i Fredrikshamn på slutet. Hon mättes den 3 februari 1949 till 227,56/153,96 och fick registreringscertifikat som m/s Poseidon den 4 november. Av detta framgår att hon då ägdes av partrederiet skeppare Karl Erik Olausson i Skärhamn. Olausson ägde 1/2 i fartyget och var partrederiets huvudredare. Den andra hälften ägdes av hans son, Karl Rune Eriksson. Befälhavare utan ägande var Albert Sterner Johannesson i Skärhamn. Erik Olausson hade tidigare varit hälftendelägare i träskutorna Gerda 3162 och Irene 4664 samt ensam ägare till tremastskonaren Lydia 6674.   

 

Den 1 juli 1951 överfördes Poseidon till Rederi AB Erik Olausson & Son i Skärhamn för 171115 kronor. I certifikat den 5 mars 1952 upptas Karl Rune Eriksson som fartygets befälhavare. Under 1953 framfördes fartyget av Elmar Matt som var född i Estland. Efter sillfiske vid Island sommaren 1953, på resa Göteborg – Köpenhamn – Visby – Stockholm med styckegods, gick Poseidon på grund vid Läggningsbådarna väster om Landsort den 27 oktober. Hon kom då från Visby och var på väg till Stockholm. Vid grundstötningen, som inträffade klockan 18.22, rådde svag sydlig vind med dyning, halvklart med disigt väder. Bärgningsarbetet fick avbrytas den 30 oktober på grund av hårt väder vari fartyget blev vrak och bröts vid lucka 1.

 

 

Mättal: Mätbrev 1949: 227,56/153/96, SL 1949: 227,20/153,69/300. Namn med början vid byggnation: Skagerack, Poseidon, H 44, Poseidon. Hemort efter fiskeriinspektion och kustbevakning blev Skärhamn.

 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Svensk sjöfartstidning nr 32 år 1947, Sjöhistoriska museet – Digitalmuseet samt Nils-Erik Holmström från Mollösund som var kockjungman vid köpet. Holmström (systerson till Erik Olausson) var även med som maskinist vid förlisningen, Tidskrift i Sjöväsendet – Kungl Örlogsmanna Sällskapet nr 8 1970 sidan 477-478.  




Fiskeriinspektionsfartyget s/s Skagerack som senare blev s/s Poseidon när hon tillhörde Tullverket. Under sin tid i Flottan är hon nämnd som H 44 Skagerack.
 


H 44 Skagerack. Bilden är från Uddevalla 1948 som hjälpkanonbåt. Då var försäljningen till Skärhamn klar och man var i Uddevalla för att lyfta ur ångmaskin och ta med dieselmotorn till Skärhamn. På bilden framgår att man fått riva en del av överbyggnaden för att få ut ångmaskin och panna.



Poseidon av Skärhamn som 3 msk med segel ex H 44 Poseidon.


Poseidon av Skärhamn vid grundstötningen 1953 vid Läggningsbådarna väster om Landsort.





Kommentarer