Ester - Nr 7521

Ester var galeasriggad vid byggnationen på skeppsbyggmästare Anders Mattssons varv i Kungsviken Orust 1928. Hon var byggd i ek och kostade fullt färdig, inklusive 1-cyl motor på 40 hk från Bolinder, 33 000 kronor. Motorn monterades vid J & C G Bolinders Mek Verkstad AB på Bassholmen Fiskebäckskil med intyg den 25 april 1929. Bilattesten är daterad den 27 april och mätbrevet från samma datum visar 60,37 brt och 39,97 nrt. Registreringscertifikatet för motorgaleasen Ester är daterat den 6 maj. Köpare var skepparen August Olsson Skärhamn som själv var fartygets befälhavare. Namnet fick fartyget efter Augusts äldsta dotter som var född 1911 och hette Ester Kristina. August var född i Nordvik den 24 december 1871 och gift med Augusta Matilda Johannesdotter som var född i Utäng den 18 april 1877. Hans föräldrar var Olle Pettersson och Kristina Jonasdotter i Nordvik. De var födda i Nötsäter 1845 och i Säby 1839.
Mättal och dimensioner för Ester är i 1929 års skeppslista redovisade med 60,37 brt, 54,55 brt under däck, 39,97 nrt, 18,31 längd, 6,00 bredd och 2,28 djup. Där framgår att hennes hemort var Skärhamn och att August Olsson var både ägare av fartyget och dess befälhavare.
Den 22 januari 1936 såldes Ester för 18 340 kronor till ett partrederi på Fisketången med 2 delägare och med Oskar Ludvig Ottosson som huvudredare. Den andra delägaren var Lars Edvin Larsson som också var fartygets befälhavare. Delägarna, som hade hälften vardera, var från Fisketången. Certifikat utfärdades den 29 januari. Ester såldes därefter, enligt intyg av den 14 juli 1942, för 21 000 kronor. Av certifikat den 27 juli framgår att Alf Leo Irenius Alexandersson på Hönö var ensam ägare och själv befälhavare.  I 1945 års skeppslista redovisas fartygets lastförmåga till 105 tdw, hemort Hönö och som befälhavare Leo Larsson.
Den 15 maj 1961 såldes Ester till ett nytt partrederi på Hönö för 12 000 kronor. I certifikat den 6 maj 1961 framgår att Helge Ingemar Bryngelsson på Hönö var huvudredare och själv befälhavare. Övriga delägare var Gottfrid Roland Bryngelsson, Axel Georg Bryngelsson och Olén Konstantin Bryngelsson. De fyra delägarna var bröder, varav Axel Georg var halvbror och äldre än de andra. De hade lika stora delar i partrederiet. De använde galeasen bl.a. till att frakta trävaror från Garn, söder om Göta, till faderns Lådfabrik på Hönö. Fartyget var 1963 registrerat som lustfartyg till 53 brt och 36 nrt och med motor på 55 hk.
Ester såldes för 5 000 kronor den 1 januari 1964 till skadereglerare Bengt Wennergren i Göteborg. I certifikat den 1 februari benämns Ester lustmotorgaleas med Hönö som hemort. Där framgår att Wennergren var ensam ägare och själv befälhavare. I certifikat den 10 februari 1970 är han fortfarande ägare. Den 23 oktober samma år inkom en anmälan att Ester numera tillhör Berg & Johanssons Varvs AB på Hönö sedan hon inköpts i september månad.  Styrelsen i bolaget utgjordes av Anna Eleonora Berg och Gustav Rune Berg från Öckerö. I rapport från fartygsinspektören den 6 oktober 1971 meddelas att fartyget ligger förtöjt vid Berg & Johanssons brygga på Hönö. Motor och propelleraxel är urtagna, rodret demonterat och styrhytten avlägsnad. Rester av tidigare inredning i skans förut i lastrummet finns kvar. Fartyget synes flyta för närvarande men enligt uppgift från ägaren kommer skrovet inte att användas vidare. Hon avfördes från registret 1971 men enligt Trälistan låg hon kvar på Hönö 1972. 1969 års skeppslista anger 60 brt, 33 nrt, 105 tdw och motor på 75 hk.

Fotografiet sägs föreställa Ester 7521 enligt framlidne Stig Olsson på Donsö. Kent Akervall har tillhandahållit bilden. På bilden har mesanmasten tagits bort. Kanske är det dem som ligger på däcket.


  
 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Öckerö.





Kommentarer