Silo - Nr 6255
Silo byggdes med namnet Marie i den Nordtyska staden
Barth som ligger i närheten av Rugen och Stralsund. Skeppsbyggmästaren hette
Carl Holzerland senior. Marie byggdes i ek som tvåmastad skonare. Den 27 mars
1901 fick hon tyskt mätbrev med 66 brt och 50 nrt. Dimensionerna är där
angivna till 21 meters längd, 5,96 bredd och 2,27 djup. Hon blev registrerad
den 7 maj på kapten Marx Lütjen i Oldenbüttel/Eider och såldes 1907 till kapten
Jürgen Frahm, (Breiholtz) Rendsburg. Den 28 februari 1913 såldes hon till Albert
Andersen Hansen i Marstal Danmark, fortfarande med samma namn. Hansen var själv
befälhavare. Mättalen för Marie anges då till 65 brt, 53 nrt och 7,8 fot djup.
Motorskonaren Silo hade Skärhamn som hemort från
1920 tills hon förliste 1937. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.
Hansen sålde skonaren i mars 1917 till Julius
Andersen (Lundevåg) i Farsund Norge och i samband härmed blev det ommätning
till 67 brt och 53 nrt med dimensionerna 19,99 längd, 5,91 bredd och 2,32 djup.
Namnet ändrades till Silo. 1918 såldes Silo till en okänd köpare i Tönsberg
och1919 såldes hon till P Hartvig Helgesen i Porsgrunn. Helgesen sålde henne i
Oslo den 22 januari 1920 till köpare i Sverige för 34 000 norska kronor. Hon
låg då i Stavanger.
Köpare i Sverige var Patrik Johansson i Skärhamn.
Han var själv befälhavare. Den 16 april 1920 registrerades hon med 65,33 brt, 51,75
nrt, 20,15 längd, 5,94 bredd och 2,39 djup. Den 27 april 1920 utfärdades
certifikat och i supplement till svensk skeppslista 1921 anges fartyget som
motorskonare med 25 hk motor. Patrik var född den 15 augusti 1893 som son till
Johan Pettersson och Maria Kristina Andreasdotter på Kroksdalsliden 10. De var
födda i Nötsäter 1847 och Moriks Sörgård 1850. Han gifte sig med Anny Mary
Braasch som var från Kiel Tyskland och född den 27 december 1908. De bodde på
Kroksdalsliden 10 och senare i Göteborg.
Klockan 6 på morgonen den 30 augusti 1937, på resa
från Stettin till Göteborg med last av briketter och med besättning på 3 man,
sprang Silo läck då de befann sig ca 3 distansminuter norr om
Middelgrundsfortet utanför Köpenhamn. Man hade avseglat från Stettin den 26
augusti klockan 10 på förmiddagen. Vid Greifswalder Oie, vilket ligger öster om
Rügen vid tyska kusten, inträffade en maskinskada varför man fick gå in till
Sassnitz för reparation. Efter reparationen fortsatte man resan den 28 augusti
på morgonen.
Då bästeman, klockan 6 på morgonen den 30 augusti,
gick ner i maskinrummet för att smörja motorn upptäckte han att fartyget
sprungit läck. Länspumpen igångsattes, men då det efter en stund visade sig att
vattnet trots pumpning sakta steg, kastades en del av däckslasten överbord för
att lätta på fartyget. Strax därefter stannade motorn. Försök gjordes att segla
fartyget mot Valagrundet och Landskrona men befälhavaren insåg efter en stund
att detta inte skulle gå. Klockan 8 befann sig fartyget i sjunkande tillstånd
varför besättningen gick i livbåten. Strax därefter sjönk fartyget i närheten
av Valagrundet på 7 meters djup. Lotsarna som en stund därefter anlände till
platsen bogserade in livbåten till Landskrona.
I SST meddelades att Bohusläns Sjöassuransförening
tänkt bärga fartyget, men då stora skador på förstäven och kölen kunde
konstateras av anlitad dykare, samt att däckslasten hade spolats bort, blev
Silo betraktad som vrak.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, medlemmar i Klubb Maritime samt
sjöfartsforumet Fallrepet, Danmarks Skibsliste 1915 – 1917, Sveriges
skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Rigsarkivet Marstal
Sogn födda 1911, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar