Castor - 8808 - IMO 5148294

Castor byggdes av stål hos Furness Shipbuilding Co Ltd i Haverton Hill Stockton on Tees i nordöstra England. Hon byggdes 1944 med sjösättning den 28 mars. Inskrivningen i registret gjordes den 12 maj med ON nummer 169139. Där anges hennes brt till 401. Hon var beställd av Ministry of War Transport i London för transport av drivmedel vid invasionen i Normandie samma år. Hon fick namnet Chant 64 vilket står för Channel tanker nr 64 och fördes in i Bulk Oil Steam Ship Co Ltd med J. W. Cook & Co Ltd som managers. Det byggdes sammanlagt 43 båtar av den här typen på engelska varv varav 16 st på samma varv som Chant 64. De som var byggda hos Furness Shipbuilding mätte alla 401 brutto, 236 under däck och 212 netto enligt Lloyds register. Samtliga av den typen som jag sett har nämnts med dimensionerna 141.7 x 27.1 x 8.5 fot hos Lloyd.

Motorerna kunde skilja mellan båtarna. Chant 64 hade en 6 cyl M46E av Polartyp på 240 bhp, tillverkad av British Auxiliaries Ltd Glasgow. Chant 65 hade en lika dan motor medan Chant 62 och 63, som också var från samma varv, fick 7 cyl Listermotorer. Den 16 maj var Chant 64 färdigställd och den 21 maj trädde hon i tjänst ”on special service”. Enligt originaldokument från The National Archive var hennes tdw då satt till 400. Under resten av 1944 finns inget noterat men man kan förmoda att hon var fullt sysselsatt med uppdrag i anslutning till invasionen i Normandie som inleddes den 6 juni.    

Under 1945 fortsatte transporterna vid Englands kust, även efter krigsslutet, till hon i slutet av året blev upplagd i väntan på försäljning. I samband med försäljning till Rethymnis & Kulukundis Ltd i London i maj månad 1946, utflaggades hon till Panama med Kastor som nytt namn. Detta ägande synes dock inte ha blivit långvarigt för redan den 2 juli 1946 blev hon inköpt till Norge av A/S Fjeldöy i Haugesund var ägare var Thorvald Johan Kyvik i Haugesund.       

Den 12 september samma år såldes hon vidare till Skärhamn för 15600 pund. Beloppet var då redan betalt. Kapten H. Hauge i Haugesund undertecknade köpebrevet, genom fullmakt, på uppdrag av A/S Fjeldöy. Fartyget var aldrig registrerat i Norge utan de svenska köparna köpte henne registrerad i Panama. I denna handling bär hon namnet ”Kastor”.  I ett intyg från konsulatet i Haugesund den 19 september, om äganderätten till fartyget, benämns hon ”Castor”. I svenskt mätbrev den 15 oktober 1946 redovisas hon till 458,92 brutto och 203,48 netto. I S.S.T. nr 39 år 1946 meddelas att fartyget inköpts till Skärhamn och fått interrimscertifikat för resa från Haugesund till Skärhamn med Anders Bertil Skanse i Skärhamn som befälhavare. Interrimscertifikatet var beviljat den 30 oktober på en ansökan som gjordes den 19 oktober. I den ansökan bifogades köpebrev, svenskt mätbrev, 2 st klasscertifikat, intyg från Panamas konsulat och anmälan om antagande av huvudredare. Det bekräftar att Castor mättes i Sverige innan hon var där och att hon förde Panama flagg innan hon fick svensk flagg. Detta var det första tankfartyg som köptes till Skärhamn.

I registreringscertifikat den 8 mars 1948 framgår att m/t Castor tillhör partrederiet sjökapten Arne Elmer Pettersson (senare Mengwall) med Skärhamn som hemort. Pettersson som var bosatt i Uddevalla hade 2/12 i partrederiet. De övriga delägarna var sjökapten Anders Bertil Skanse med 2/12, hans bror skeppare Gösta Valdemar Skanse med 2/12 samt handlare Karl Ivar Hermansson med 2/12. De tre sistnämnda var från Skärhamn. Dessutom var omnibussägare Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson i Bleket delägare med 1/12, omnibussägare Joel Sören Hansson i Kyrkesund 1/12 och lantbrukare Axel Fredrik Olsson i Sunna Klövedal 1/12.       

Rederi AB Castor, med säte i Skärhamn, bildades den 15 september 1948. Dit överfördes fartyget den 29 september 1948 för 229565 kronor. Styrelsen i bolaget utgjordes av handlare Ivar Hermansson i Skärhamn, skeppare Gösta Skanse i Skärhamn, lotsförman Arne Pettersson (senare Mengwall) i 

Uddevalla, sjökapten Bertil Skanse i Skärhamn, omnibussägare Lennart Petterson i Bleket och styrman Stig Pettersson från Bohus Malmön.

Under 1954 byttes motorn till en 5 cyl Alpha Diesel på 300 hk (2SA 230 x 400). 1959 ändrade rederiet hemorten till Uddevalla och 1961 såldes Castor till Danmark. Den 10 juli avfördes hon från det svenska registret.

Köpare var det danska rederiet S. P. Christensen i Vejle som för köpebrev den 7 juli fick betala 450000 danska kronor. Hon döptes om till Herman Rask och fick Vejle som hemort. Så finns hon i de danska skeppslistorna 1962 – 1966. Hennes dimensioner är där upptagna till 141.1 x 27 x 8.5 (fot) med 414 brutto och 181 netto. Ballasttankar uppges till 26, 264 och 24 ton och hennes tdw till 480. 1966 är hon överförd till partrederiet S. P. Christensen i Bredballe med bibehållen hemort och namn. 1967 - 1969 är hon överförd på H. E. Bergmann i Frörup som Bellan av Odense. 1969 såldes hon till A/S A. J. Hansen i Odense (E. A. Hansen m.fl. i Odense) och får då Söby på Aerö som hemort. Så återfinns hon i de danska skeppslistorna för 1970 – 1972. Hon höggs upp i Odense i augusti 1972 med samma ägare. 

      

Mättal: Lloyds register: 401/212, SL 1959: 460/159/440, DSL 1962 – 1972: 414/181/480. Namn med början vid byggnation: Chant 64, Kastor, Castor, Herman Rask, Bellan. Hemorter med början vid byggnation: Middlesbrough England, Panama, Skärhamn, Uddevalla, Vejle Danmark, Odense Danmark, Söby Danmark.  

 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Lloyds register, Facebook – Fiske och sjöfart på Tjörn förr och nu, Ship Nostalgia av Rob 15 den 22 Jun 2006 och BillH den 4 september 2020, Tees Built Ships – Shipping and Shipbuilding Research Trust SSRT, The National Archives i London, DSL 1962 – 1972, Länspumpen nr 4 – 1979 sidan 77 och Riksarkivet i Stockholm.


Som bilden ovan borde Castor ha sett ut när hon levererades som Chant 64. Bilden föreställer Chant 54 som var byggd på samma varv och efter kriget blev Steinfjell av Haugesund. Man kan se de bemannade luftvärnspjäserna på flera ställen. 


Castor av Skärhamn och senare Uddevalla ex Chant 64. Hon kan ha haft namnet Kastor en kort tid innan.




Herman Rask av Vejle, ex Castor ex Chant 64.


Bellan av Odene och senare Söby, ex Herman Rask ex Castor ex Chant 64.








Kommentarer