Örnen - Nr 9240 - IMO 5096743

Byggdes av stål på klink 1915 i Hammelwarden Brake av C. Lühring skeppsvarv och döptes till Elsfleth. Beställare var Elsflether Heringsfischerei Ges i Elsfleth. Hon fiskade med beteckningen OE45 med Elsfleth som hemort och hade ingen motor när hon byggdes. Det fick hon 1926 då en 2-cyl motor på 24 nhp (75 hk) från Deutche Kronhout Motorenfabrik AG i Brake monterades. Hennes mättal såsom de återgetts o Lloyds register 1931 var 114 brt och 53 nrt. Dimensionerna var i fot 81.7 x 21.5 x 9.6.
I registret 1932 ägs hon av Bremen-Vegesacker Fischerei Ges med bibehållet namn och hemort. Nästa ägare av fartyget var Heinrich Sandkamp i Stettin som övertog henne 1939. Han byggde om henne till fraktare med namnet Wilhelm Schiermann och bytte då till en 4-cyl motor på 120 hk från Deutsche Werke i Kiel. Hon hade Uetersen och Stettin som hemorter fram till 1951 då hon såldes av sonen Erich Sandkamp.
Köpebrev på 60000 D-mark upprättades den 27 april 1951 med Carl Stjernström i Landskrona som ansökte om att få införa fartyget från Tyskland. Detta köp fullföljdes inte. Istället finner man i ett registreringscertifikat för motorgaleasen Örnen den 9 april 1952 att hon blivit registrerad på ett partrederi i Skärhamn med Gerhard Eskil Olsson som huvudredare och ägare till 3/15. De övriga delägarna i partrederiet var befälhavaren, Allan Thorvald Ferdinand Olofsson med 5/15, Oskar Olsson med 4/15 samt Olof Valter Olofsson med 3/15. Det var fadern Oskar Olsson och hans tre söner som köpte Örnen.
1958 övertog Thorvald Olofsson övriga delägares andelar. Hans son Karl Tore Sigvard Olofsson blev ny befälhavare. Thorvald sålde 1959 hälften i Örnen till sin son för 11000 kronor och ett nytt partrederi bildades med fadern som huvudredare och sonen som befälhavare. De drev detta partrederi till 1962 då de sålde Örnen till Danmark för 120000 kronor. Köpebrev upprättades den 27 april och hon avfördes från registret den 2 maj 1962 som såld till utlandet.
C.P. Henriksen i Skårupöre Svendborg var köpare i Danmark. Han döpte om Örnen till Edca och gav henne Svendborg som hemort. Under 1964 till 1971 fick hon Odense som hemort. Därefter blev det ett flertal ägarbyten med hemorter fram till 1980 då hennes tid som fraktare var över. 1971 fick hon heta Winston med Vejle som hemort hos en ny redare. 1974 såldes hon till Horsens och blev omdöpt till Metric med Hov som hemort. 1977 blev hon av en ny redare omdöpt till Spica med Femö och Stege som hemort till 1980. Då sålde Jörgen H Hansen Spica för ombyggnad till charterskonare i Nederländerna.
Kees och Gerda Rol i Utrecht var köparna som döpte om henne till Marie Galante, gav henne Enkhuizen som hemort och byggde om henne för chartersegling. 1982 fick hon skonarrigg och ny maskin, en MVM diesel från 1978 på 240 hk. 2004 fick hon ny ägare med hemort i Amsterdam. Den nye ägaren uppges vara Ernst Gerrittsen. Senaste position som jag hittat är Rotterdam december 2016 men hon finns troligen fortfarande kvar. Hon uppges kunna ta emot 45 gäster på dagsturer eller 18 för övernattning i 7 kabiner.

Mättal: 1915 (Shipspotting): 109,70/86,70. LR 1931: 114/53. SL 1961: 135/71/175. DSL 1979: 136/72. Namn med början vid Byggnation: Elsfleth, Wilhelm Schiermann, Örnen, Edca, Winston, Metric, Spica, Marie Galante. Hemorter med början vid byggnation: Elsfleth Tyskland, Vegesack Tyskland, Uetersen Tyskland, Stettin Tyskland, Skärhamn, Svendborg DK, Odense DK, Vejle DK, Hov DK, Femö DK, Stege DK, Enkhuizen NL, Amstertdam NL.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945, Schiffshistorisches Archiv Flensburg, Marie Galante – Facebook, Marie Galante hemsida, Marine Traffic, Houseflags of German Shipping Companies, Jörgen Marcussen DK, Danmarks skibsliste, Nordwest Zeitung 8/3 2014.

Örnen av Skärhamn.


Örnen av Skärhamn.


Marie Galante av Amsterdam ex Spica ex Metric ex Winston ex Edca ex Örnen ex Wilhelm Schiermann ex Elsfleth.




Kommentarer