Anna-Lisa - Nr 7188

                                                                                                
Anna-Lisa var byggd som tremastskonare i ek 1920. Hon byggdes på Carl Holzerland junior skeppsvarv i Barth vid Tyska östersjökusten och hon blev döpt till Irmgard vid sjösättningen. Beställare var Johannes Krüger i Stettin för AG Ostsee. Hennes mättal och dimensioner var i 1925 års skeppslista 94,69 brt, 86,98 brt under däck, 77,36 nrt, 25,89 längd, 6,40 bredd och 2,41 djup. Hon inköptes till Sverige av ett partrederi i Brantevik med 7 delägare den 24 mars 1925 för 26 500 danska kronor. Köpman Wilhelm Reinke i Hamburg var säljare och fartygets hemort fram till övertagandet var Stettin.

Huvudredare i Brantevik var handlanden Lars Olof Larsson som även ägde 1/36 i fartyget. Skomakaren Alfred Andersson ägde också 1/36. Fartygets befälhavare och störste ägare var Emil Persson som ägde 30/36. Övriga delägare var skeppare Herman Karlsson med 1 andel, sjökapten Nils Mauritz Håkansson 1 andel, handlanden Sven Petter Larsson 1 andel samt skeppare Nils Herman Håkansson1 andel. Mätbrev från den 11 maj visade 94,69 brt och 77,36nrt. Registreringscertifikatet var daterat den 13 maj 1925. Irmgard drevs och reparerades samma år.Den 7 mars 1932 såldes Irmgard för 15 000 kronor till ett partrederi i Kyrkesund med Olof Laurentius Ludvigsson som huvudredare. Övriga delägare i rederiet var Charles Lechard Ludvigsson och Martin Osvald Ludvigsson. De tre ägarna som var bröder hade 1/3 var i rederiet. Charles var befälhavare ombord. De lät J W Bergs Mekaniska Verkstad på Hälsö installera en Bolinder råoljemotor på 40 hk samma år. Anmälan om förändringen gjordes den 29 april. Hon fick certifikat som motorskonarskepp den 15 maj 1932. Osvald Ludvigsson blev befälhavare den 26 september 1936, fram till försäljningen 1939.

Irmgard för ankar i Kyrkesund. Bilden kommer från Martin Gustafsson.



Tremastskonaren Anna-Lisa. Skärhamn var hemort mellan åren 1939 och 1961. Stormast och mesan kortades i Skärhamn och det var där hon fick sin första styrhytt. Bilden kommer från Tjörns båtar.



Irmgard såldes den 31 januari 1939 för 21 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med 5 delägare och Olof Alexius Axelsson (Alex) som huvudredare och ägare till 1/8. Hon blev då omdöpt till Anna-Lisa. De övriga delägarna i rederiet var befälhavaren, Georg Valdemar Axelsson, med 1/8, Axel Birger Axelsson med 1/8, Karl Albert Axelsson med 1/8 samt Nils Harald Valfrid Pettersson med 4/8.  Alexius Axelsson var född den 10 februari 1902 och bodde på Strandvägen 4. Valdemar Axelsson var född den 29 november 1911 och bodde på Kyrkvägen 2. Birger Axelsson var född den 13 april 1907 och bodde på Skolgatan 6. Karl Axelsson var född den 28 september 1904 och bodde på Skolgatan 30. Nils Pettersson var född i Nordvik den 12 oktober 1912 och bodde på Skolgatan 32. Befattningen som befälhavare växlade mellan bröderna och Nils Pettersson.

Alexius var gift med Andrea Bernhardina Johansson från Harestad som var född den 9 juni 1907. Valdemar var gift med Hildur Linnea Hermansson från Skärhamn som var född den 22 maj 1910. Birger var gift med Gunhild Maria Karlsson från Skärhamn som var född den 6 november 1911. Karl var ogift. Nils var gift med de fyra brödernas syster, Magda Elisabeth Axelsson som var född den 15 juni 1914.

Bröderna Axelssons föräldrar var Axel Bernhard Olausson från Kurlanda och Anna Kristina Kristiansdotter från Haketorp. De var födda i Kurlanda 1870 och i Haketorp 1872. Axel gick i Skärhamn under namnet Dyras-Axel. Detta kom av att hans far, Olaus Berntsson, var kronobåtsman nummer 39 med soldatnamnet Dyre. Han var båtsman för Kurlanda, Kebene och Häle med sitt båtsmanstorp på Kurlandas ägor. Nils Pettersson var son till Rutger Pettersson från Nordvik och Alma Josefina Eliasdotter från Dagsås socken i Halland. De var födda 1877 och 1879. Under tiden i Skärhamn fick Anna-Lisa 1949 en 2-cyl Säffle tkm på 100 hk. Det var också under tiden i Skärhamn som Anna-Lisa fick styrhytt, troligen före motorbytet.

Hon såldes den 2 april 1961 för 12 000 kronor, till Jonas Lennart Gustaf Adolf af Jochnick i Väse för att bli lustfartyg. I 1963 års skeppslista finns hon listad med 120 hk motor och last­förmåga på 165 tdw, 56 std. och 7 000 kubikfot grain. Hennes brt och nrt uppges vara 98 och 69. Som hemort anges Väse och ägarens boställe var Veglemyren. Hon såldes vidare den 15 november 1963 till Karl Erik Karlsson i Karlskoga för 13 500 kronor och fick Kristinehamn som hemort. Hon anmäldes såld den 26 augusti 1971, genom köpebrev den 20 augusti, till Lars Gunde Karlsson i Degerfors för 6 000 kronor. Sista försäljning ägde rum den 5 juli 1975 till Jan Axel Segersten och Mariann Valborg Vestlund i Kristinehamn för 8 000 kronor. Den 25 juli anmäldes att man ville ha återgång på köpet. Detta blev inte av och man döpte istället om fartyget den 22 december till Mariann. Året därpå blev hon uppeldad av brandkåren i Kristinehamn. Resterna höggs slutligen upp 1978.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Kyrkesund Båtar och fartyg, Tjörns båtar, Deutsche Sconer Band IV, SWB Schiffswerft Barth GMBH, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1925, 1927, 1929 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




 



Kommentarer