Eva - Nr 8376 - IMO 5124241
Byggdes som
segellogger för fiske av stål på klink 1916 hos Gebr Boot te Woubrugge i Sydholland
för Bastiaan van der Zwan i Scheveningen. Som byggnadsort finns även nämnd
Scheveningche Scheepsbouw i Woubrugge. Fartyget döptes till Gertruida Jacoba
efter Bastiaan van der Zwans tvillingdöttrar och fick SCH 37 som fiskebåtsnummer
i Scheveningen. Enligt en haverirapport vid en drunkningsolycka 1937 var hennes
mått 25,42 x 6,69 x 2,75. Hon var galeasriggad och fick 1928 en 90 hk Bolnes
motor från Bolnes Machinefabreik i Sydholland enligt uppgift från Tham Körner i Langwedel Tyskland. Hon mätte 110.52 brutto och
70,32 netto. När Bastiaan van der Zwan avled 1931 drevs rederiet vidare som
”Dames van der Zwan” i Scheveningen av fem av hans döttrar. Från 1934 redades
hon av J.J. van der Toorn i Scheveningen men hade samma ägare som tidigare.
Under tiden i Holland nämns fem befälhavare, 1920 – 1922 M. de Niet, 1923 –
1930 M. de Graaf, 1931 – 1932 H. Roeleveld, 1934 A. de Niet och 1936 – 1938 Z.
de Reus. Den 24 mars 1939 såldes hon i Scheveningen av Toorn och Dames van der
Zwan till Sverige för 10700 floriner.
Den 13
september 1939 mättes hon i Sverige till 99,50 brutto och 70,78 netto. Hon blev
omdöpt till Jacoba och i registreringscertifikatet den 28 september noteras att
motorgaleasen Jacoba ägs av skeppare John Alexander Persson i Hällevik, ensam
ägare och själv befälhavare. Motorn omtalas som 90 eff.hk. Den 31 oktober 1939
blir Helge Alexander Svensson i Hällevik befälhavare fram till den 24 maj 1940
då Persson återtar den befattningen. Med Hällevik som hemort byggdes hon om
till fraktfartyg och fick då också ny motor. Det blev en 1-cyl Skandia
tändkulemotor på 100 hk istället för den Bolnes hon haft i sig från Holland.
Enligt S.S.T. nr 33 år 1940 insattes den nya motorn vid Lövholmsvarvet på Liljeholmen
i Stockholm. Anmälan om Stockholm som ny hemort gjordes den 9 december 1947
eftersom Persson flyttat till Älta i Nacka socken. I vissa mätbrev anges fru
Ida Persson som fartygets huvudredare.
Efter
Stockholm blev Jacoba såld till Skärhamn för 109000 kronor och därefter
namnändrad till Eva. De tre bröderna Johan Patrik Andersson, Axel Birger
Andersson och Fritiof Valfrid Andersson köpte fartyget med 1/3 vardera.
Köpebrevet var daterat den 24 november 1955 och av certifikat den 2 december
framgår att motorgaleasen Eva tillhör partrederiet skeppare Patrik Andersson
med Skärhamn som hemort. Detta var sista hemorten i Sverige. 1956 installerades
ny motor i Eva. Hon fick nu en 2-cyl motor från Grenå Motorfabrik på 160 hk,
den tredje motorn som funnits i fartyget.
Eva avfördes ur registret den 20 januari 1962 som såld till utlandet.
Fortsättningen
för Eva blev i Danmark den 19 januari 1962 då Arne Chr. Mortensen i Nörre
Sundby i Limfjorden och Otto Gregersen i Svanninge på Fyn köpte henne för 92500
kronor i ett partrederi benämnt A. C. Mortensen. Hon döptes om till Furbo och
fick Fur som hemort (Fur är en ö i Limfjorden). Mortensen blev dock ensam ägare
redan i maj månad. I 1963 års danska skeppslista är Mortensens hemort Sönderhede,
beläget vid Fur. Furbo är där upptagen med mått i fot till 83.2 x 21.6 x 8.6
och 121 brutto, 64 netto och 148 tdw med Fur som hemort. I april 1963 överfördes
hon igen till ett partrederi med skibsförer Knud P. Knudsen från Nyköbing Mors
i Limfjorden som delägare till halva fartyget och Mortensen till den andra
hälften. Fartyget behöll Fur som hemort.
Den 11
september 1965, på resa från Holbaek till Stralsund i ballast, kolliderade
Furbo i Öresund med stora skador som följd. Skadorna var på fartygets babordssida
ovan vattenlinjen och Furbo kunde för egen maskin ta sig till Söby
Staalskibsvaerft för reparation. Olyckan inträffade på natten och den andra
parten var fiskefartyget Nationale Front från Rostock. Furbo var på sydgående
och Nationale Front på nordgående.
I juli
1967 blev Mortensen återigen ensam ägare innan han den 6 oktober samma år sålde
fartyget till Paul Nörgaard Nielsen i Nörresundby. Hon finns därefter i
skeppslistan som Saturn med Nielsen som ägare och befälhavare och med
Nörresundby som hemort. Som Saturn gick hon i fraktfart för Nielsen tills hon
såldes till Holland i mars 1979. Då hade hon månaden innan blivit omdöpt till
Furbo igen.
Köpare i
Holland var Evert Verkert i Enkhuizen och tanken med köpet var att göra en
lyxutrustad charterskonare. Båtologen nr 13 år 1982 omtalar att allting revs ut
så att bara skrovet återstod. På detta byggde man en klipperstäv utanpå
förstäven och därefter däck, inredning, rigg och överbyggnader på däck. Det
gamla ankarspelet behölls. För charter blev det plats för 8 gäster i 4 kabiner.
Hon blev omdöpt till Joseph Conrad och därefter renoverad och såld flera gånger.
Vid ett tillfälle under 1990-talet skall hon ha fått tyska ägare och hemort i
Wiesbaden. Den senaste försäljningen verkar vara från 2013 då en okänd köpare
tillträdde och gav henne Majuro på Marshal Islands om hemort. Enligt
Charterworld har hon numera en Mercedes motor OM 424 diesel på 530 hk – 390 kw.
På MarineTraffics hemsida finns uppgift om att hon den 26 oktober 2020 låg i
Perama Grekland med Marshal Islands flagg.
Mättal:
Mätbrev 1939: 99,50/70,78, SL 1962: 120/64/175, DSL 1963: 121/64/148. Namn med
början vid byggnation: Geertruida Jacoba, Jacoba, Eva, Furbo, Saturn, Furbo,
Joseph Conrad. Hemorter med början vid byggnation: Scheveningen Nederländerna,
Hällevik, Stockholm, Skärhamn, Fur Danmark, Nörresundby Danmark, Enkhuizen
Nederländerna, Wiesbaden Tyskland, Majuro Marshal Islands.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Charterworld, Google Maps, Shipdata.nl,
Scheveningen-Haven, De Scheveninger den 18 februari 2020 sidan 7, Museet for
söfart – Frederik Frederichsen, Dansk söulykkestatistik 1965, Boat
International Ltd, MarineTraffic, Danmarks Skibsliste, Tham Körner i Langwedel Tyskland.
Eva som Geertruida Jacoba Sch 37 under fiske.
Kommentarer
Skicka en kommentar