Hamlet - Nr 8091

Hamlet byggdes i ek och fur på järnspant som galeas av Gustav Groth i Sjötorp 1936 för varvets egen räkning. Mätbrevet från den 11 juni visar 98,70 brt och 77,23 nrt. Bilattesten är daterad den 15 juni. Hamlet försågs redan vid leveransen med en June Munktell motor på 100 hk. Hon såldes den 17 juni till ett partrederi i Kyrkesund för 60 000 kronor. Vid registreringen den 22 juni benämndes hon motorgaleas. I certifikatet framgår att hon tillhörde partrederiet Artur Julius Engblom i Kållekärr med Kyrkesund som hemort. Artur Julius Engblom var huvudredare och ägde 10 andelar av totalt 60. Hans son, Hugo Manfred Engblom som var befälhavare, ägde 26 andelar. Övriga delägare var Axel Olofsson i Fagerfjäll med 12 andelar och John Ivar Jansson i Skärhamn som hade 12 andelar.

Den 6 april 1937 blev John Jansson befälhavare fram till den 23 februari 1938 då Hugo Engblom var tillbaka. Hamlet kolliderade med en dåligt förtöjd pråm i Göta älv. Pråmen blev skadad men inga skador rapporterades på Hamlet. I 1947 års skeppslista var hennes mättal och dimensioner upptagna till 120,30 brt, 84,36 nrt, 23,47 längd, 6,93 bredd 2,58 djup, 3,10 djupgående, 200 tdw, 60 std och 5000 kubikfot grain. Hon hade då kvar den June Munktell motor på 100 hk som monterades vid byggnationen i Sjötorp. Vid vinteruppläggning 1956 i Stigfjorden slet Hamlet sina förtöjningar den 2 februari och drev på land i Mjölkviken. Hugo Engblom bodde då i Köleröd vid Stigfjorden. Han köpte ut övriga delägare i fartyget den 27 februari 1960 för 22 666,78 kronor och var därefter ensam ägare fram till försäljningen några år senare. I 1963 års skeppslista anges motorstyrkan till 120 hk. Mättalen har delvis förändrats till 120 brt, 75 nrt, 175 tdw och 63 std. 1967 finns en uppgift att Hamlet gick i nöjesfart i Smögen.

John Jansson var gift med en syster till Hugo Engblom. Han var född i Skärhamn den 1 maj 1901 och son till Janne Albin Kristiansson och Inger Kristina Berntsdotter. De var födda i Södra Bäck 1875 och i Nötsäter 1877. John var gift med Anni Konstantia Engblom som var född i Röra Nordgård den 19 maj 1905. De bodde på Skolgatan 9.

Galeasen Hamlet när den hade hemort Kyrkesund från 1936 till 1968. Därefter blev den ombyggd till skonare med Skärhamn som hemort till upphuggningen 2016.


Den 26 juni 1968 såldes Hamlet för 30 000 kronor till AB Toftö i Skärhamn vars företrädare var Lars Georg Johansson (Oljelars). Fartyget byggdes om till lustfartyg där den största delen gjordes i Skagen vid Karstensens Skibsvaerft. Hamlet fick då bl.a. ny Volvo Penta motor på 250 hk, inredning med 22 kojplatser i det tidigare lastrummet och skonertrigg.  Hon såldes 1982 till ett partrederi i Skärhamn med Hans Erik Olsson som huvudredare. Därefter fanns hon i Hamlet Charter HB (registrerat 1989) Skärhamn. Hon låg flera år i Sjötorps torrdocka där renovering påbörjades. Slutligen höggs hon upp i augusti 2016 med hjälp av en grävmaskin. 2014 var hon registrerad i Sveriges skeppslista som passagerarmotorsegelskepp med 170 KW motor. Det var samma motor som installerades 1968. Hennes mättal och dimensioner angavs till 175 tdw, 114 UR gross, 34 UR net, 25,02 längd, 6,99 bredd och 2,32 meters djup. Som ägare i skeppslistan står Hamlet Charter AB (registrerat 2007). I certifikat den 21 mars 1969 och den 7 september 1973 nämns Vilgot Amandus Johansson som befälhavare.

Lars Johansson var född i Skärhamn den 15 maj 1923. Han var son till Johan Mandus Johansson och Maria Josefina Simonsson. Dessa var födda i Nordvik 1899 och i Skärhamn 1902. Lars var gift med Britta Maria Schagerlind som var född i Skärhamn den 5 januari 1925. De bodde på Hamngatan 56. Vilgot Johansson var bror till Lars Johansson. Han var född den 19 oktober 1932 och gift med Karin Anita Johansson som var född i Stenkyrka den 10 februari 1936. De bodde på Hotellvägen 7.










Den översta bilden visar Hamlet av Skärhamn efter renovering och ombyggnad till tvåmastad skonare 1968 – 1969. Bilden är från Yacht Auction. Den nedre bilden på Hamlet i Sjötorps torrdocka 2013 tillhör Ingemar Gollungberg. Hon höggs upp i mitten av augusti 2016.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Kyrkesund Båtar och fartyg, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1947 och 1963, Alla bolag, Lloyds register 1930 – 1945, Yacht Auction, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Klövedal och Stenkyrka.







Kommentarer