Nordstjernan - Nr 5862
Nordstjernan var byggd 1884 av Henry Fellows &
Sons i Southtown England. Platsen, som ibland även skrivs South Town, ligger
norr om Lowestoft och i närheten av Yarmouth i Suffolk på ostkusten vid floden
Yare. Southtown kallas även Little Yarmouth. Första ägarens namn var George S
King i Gorleston Suffolk. Hon blev registrerad som dandy med namnet Choice och
ON 89045 på 65 ton. I ”List of British registered sailing vessels” 1892 finns
en ny ägare, Hewett & Co Ltd Fishmarket Shadwell London. Redare är Joseph William
Wilkins på samma adress. Efter att hon blivit förlängd 1895 blev hon, i
registret 1896, inskriven till 75 ton. Man förstår av hennes längd att
uppgiften måste vara riktig även om den är knapphändig. I 1917 års svenska
skeppslista redovisas längden till 26,06 vilket är några meter längre än andra
engelska kuttrar i min redovisning. 1897 står John Outhouse i Gorleston som ny
ägare men året därpå är Hewett & Co tillbaka tillsammans med en George M
Hanscomb.
Den 3 juli 1900 såldes Choice till ett partrederi i
Edshultshall för 345 Pund. Köpare var bröderna Peter Teodor Karlsson
och Karl August Karlsson med hälften var. De var fiskhandlare och hade
köpt kuttern på spekulation. De sålde den vidare den 10 december samma år för 6
500 kronor till ett partrederi i Mollösund med 4 delägare. Olof Nicklasson var
huvudredare och befälhavare. De övriga delägarna var Oscar Olsson, Johan O
Andersson och Laurin Andersson, samtliga med 1/4 vardera. Som hemort
registrerades Mollösund. Mätbrev utfärdades av Uddevalla Tullkammare den 25
februari 1901 på 75,69 brt och 39,43 nrt. Redan den 1 november samma år sålde
Johan O Andersson och Laurin Andersson sina fjärdedelar till Olof Nicklasson
och Oscar Olsson för 4 000 kronor. De sistnämnda blev därmed ägare till kuttern
med hälften vardera. I samband med denna förändring av ägandet skulle kuttern
även ha blivit omdöpt till Nordstjernan.
Hon blev ommätt vid Lysekils Tullkammare till 76,46
brt och 61,237 nrt den 28 april 1911. Olof Nicklasson sålde den 5 januari 1914 sin
del för 4 000 kronor till Oscar Olsson som därmed blev ensam ägare och
befälhavare. Enligt ett dispaschmål med nummer 09/1913 skulle kuttern, då med
namnet Nordstjernan och hemort Härmanö, ha fått brand i lasten under gång till
Malmö hamn. Den 16 oktober 1916 såldes hon för 13 000 kronor till ett
partrederi på Käringön med 2 delägare. August Bernhard Berlin och Karl
Birger Karlsson hade lika andelar. Man anmälde fartyget den 1 november samma
år för registrering under det nya namnet Nordstjernan med hemort Käringön.
Detta beviljades den 7 december. Det är troligt att man mellan 1901 och 1916
seglade på ett tullpass och att namnändringen inte blivit anmäld tidigare. Svenska
seglare uppger att namnbytet skedde redan den 1 november 1901. Huvudredare och
befälhavare var August Berlin. Den 7 april 1917 ommättes Nordstjernan vid
Lysekils Tullkammare till 75,69 brt, 75,69 brt under däck och 56,73 nrt.
Dimensionerna redovisas i skeppslistan 1917 till 26,06 längd, 5,97 bredd, 2,96
djup och 3,96 djupgående. Hon blev även driven detta år.
Ommätning gjordes, efter reparationer 1918, vid
Lysekil Tullkammare den 6 maj till 75,69 brt och 60,50 nrt. 1923 installerades
motor på 40 hk varefter ommätning gjordes vid Marstrands Tullkammare till 75,67
brt, 75,67 brt under däck och 57,14 nrt. Anmälan om installationen av motorn
gjordes den 8 maj. I samband med motorinstallationen och upptagning på slip
drevs Nordstjernan.
Hon såldes den 19 mars 1929 för 12 750 kronor till
ett partrederi i Skärhamn. Det var samma familj som 1918 hade köpt kuttern
Norden som nu köpte Nordstjernan. Delägarna var de 4 bröderna Ernst
Kornelius Axelsson, Olof Alexius Axelsson (Alex), Karl Albert Axelsson
och Axel Birger Axelsson, alla med 1/4 vardera. Huvudredare var Ernst
Axelsson och befälhavare Alex Axelsson. Nordstjernans lastförmåga var 128 ton
och hennes hemort blev Skärhamn. Den 26 juli 1932 växlade man befälhavare till Birger
Axelsson. 1935 reparerade man ruff, lastrumsluckor, styrhytt mm vilket medförde
att mättalen vid ommätning den 6 mars vid Göteborgs Tullbevakningsinspektion
ändrades till 78,38 brt och 60,05 nrt. Den 1 maj 1937 växlade man befälhavare
igen. Karl Axelsson blev då befälhavare för att den 17 februari året därpå växla
till Alex Axelsson.
De fyra bröderna Axelsson var födda i Skärhamn och
söner till Axel Bernhard Olausson och Anna Kristina Kristiansdotter.
Dessa var födda i Kurlanda 1870 och i Haketorp 1872. Ernst var född den 3
augusti 1899 och gifte sig med Emma Maria Pettersson som var född i
Skärhamn den 3 oktober 1900. De bodde på Parkgatan 2. Birger var född den 13
april 1907 och gifte sig med Gunhild Maria Karlsson som var född i
Skärhamn den 6 november 1911. De bodde på Skolgatan 6. Alex var född den 10
februari 1902 och gifte sig med Andrea Bernhardina Johansson som var
född i Harestad den 9 juni 1907. De bodde på Strandvägen 4. Karl var född den
28 september 1904. Han var ogift och bodde på Skolgatan 30.
Nordstjernans slutliga öde blev att läggas på
skeppskyrkogården i Toftösund vid Skärhamn 1955. Den 16 januari såldes hon för
500 kronor till skrothandlaren Henry Carlsson i Bovallstrand och den 26 juni
1957 anmäldes att hon låg sjunken i Skärhamn. Motorn skulle demonteras men
skrovet skulle inte bärgas. Jag har minne från besök ombord när hon låg sjunken
på grunt vatten med vattnet över toppen på motorn. Det troliga är därför att
motorn inte blev bärgad. Hon avfördes från registret den 31 juli 1957.
Källor:
Kutterepoken, Tjörns båtar, Segla för Tjörn s 26, Käringöns historia - Kuttrarna
på Käringön, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Brittisk
skeppslista 1885 - 1900, Dispaschmål och sjöförklaringar 1913, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar