Rane - Nr 9499 - IMO 5290040

Byggdes av stål 1912 i Vlaardingen NL av Gebr. van der Meer som logger med namnet Jacobus Pieter SCH 351 för M van der Zwan i Scheveningen NL. I Holland hade hon två ägarbyten. 1917 såldes hon till Maatschappij De Dogger i Ijmuiden och döptes då om till De Drie Gezusters IJM 142. 1922 såldes hon tillbaka till Scheviningen med Erven Suurmond som ägare. Hon blev då omdöpt till Willem SCH 30. Scheveningen blev den sista hemorten i Holland.

1927 såldes hon till Jonny F G Rahmann i Hamburg. Denne satte samma år in motor på 37 hk från Deutsche Werke AG i Friedrichsort och byggde om henne i januari 1928. Under hans redarskap hade hon namnet Gretl med Hamburg som hemort. Motorn byttes 1931 till en ny 2 cyl motor på 100 hk från Deutsche Werke AG i Kiel och 1937 blev hon förlängd. Rahman sålde henne den 4 april 1954 för 90000 D-mark till Kustenschiffart Bauer & Hauschildt KG i Hamburg. Hon fick behålla både namn och hemort men såldes vidare till Sverige den 24 maj för samma pris.  

Det var ett partrederi i Skärhamn med tre bröder som var köpare. Georg Valdemar Axelsson var rederiets huvudredare och befälhavare blev Karl Albert Axelsson. Den tredje brodern var Olof Alexius (Alex) Axelsson. De hade 1/3 vardera i fartyget som de döpte om till Rane. Hon mättes den 15 juli till 179,67/123,21 och fick registreringscertifikat utfärdat den 11 november. Alex sålde sin del till sin svåger, Nils Harald Valfrid Pettersson i Skärhamn, för 32500 kronor den 17 mars 1963. Tremastskonaren Anna-Lisa som han var delägare i hade sålts två år tidigare. Han blev nu bästeman på Rane och ägare till 1/3. Även de tre bröderna Axelsson hade haft andelar i Anna-Lisa. Alex och Karl hade dessutom varit delägare i kuttrarna Fram från 1922 och Nordstjernan från 1929.

Rane blev kvar i Skärhamn till 1967 då hon i köpebrev den 10 juli såldes till Finland för 87000 kronor. Köpare var skepparna Evert Ahlberg och Verner Englund i Borgå. I Finland var hon sysselsatt i ”sandfarten” mellan Borgå och Helsingfors. Hon fick år 1975 en 6-cyl Scania motor på 230 hk (170 kW) med beteckning DSI 11 1969 (tillverkad år 1969) och blev kvar med hemort Borgå till 1979 då hon åter såldes till Sverige. Evert Ahlberg i Borgå var registrerad som redare för fartyget i Finland till och med 1968 och efterföljdes av Rederibolaget Rane fram till försäljningen. Hon såldes till Ralf Bertil Andersson i Göteborg i september 1979 och blev registrerad den 8 januari 1980 som fritidsmotorskeppet Albatross av Göteborg med Göteborg som hemort och Ralf Bertil Andersson som ensam ägare.

Mellan 1986 och 1996 rapporteras i Båtologen flera olika ägare till fartyget som då fortfarande heter Albatross av Göteborg. 1986 nämns Q. Kugelberg AB i Stockholm som ägare. 1992 nämns fartyget sedan 1990 ha ägts av en F. Kugelberg i Stockholm. 1993 nämns att hon sedan slutet av 1992 ägs av Hans Åke Fridell i Stockholm. 1994 nämns att hon sedan slutet av 1993 ägs av Finnboda Marin AB i Stockholm för att senare under 1994 åter nämnas tillhöra Hans Åke Fridell sedan maj/juni 1994. I 1996 års skeppslista upptas Fridell som ägare till fartyget. Hon fick Stockholm som hemort 1986 men som framgår av skeppslistan 1996 behölls namnet även i Stockholm.

År 2003 köpte Sofia Maria Rundgren i Stockholm fartyget av Fridell. Hon studerade då vid Kungliga Konsthögskolan och skulle renovera Albatross, som ett konstprojekt med återvinningsmaterial, jämsides med studierna. Till sin hjälp hade hon Victor Ingemar Pascal Rundgren som också studerade vid Kungliga Konsthögskolan. Arbetet sattes igång 2004 med att ett nytt däckshus och styrhytt byggdes akterut. Vid köpet 2003 var fartyget utan motor och mesanmast. År 2005 togs hon in i Beckholmsdockan. Där byttes 35 m2 bottenplåt och en del av bordläggningen i för och akter. Hon blev då svartmålad istället för den grå färgen hon haft i många år. Lastluckan byggdes om och förpiken fick större takhöjd. Detta var färdigställt år 2006. Då var även en ny motorbädd klar med renoverad propelleraxel och propeller för att ta emot en begagnad 8-cyl Volvo Penta, med tillverkningsår 1982, som köpts av den förre ägaren. Det arbetet lades dock åt sidan och tanken på motordrift övergavs. Sofia Rundgren överlät halva fartyget till Victor Rundgren den 25 augusti 2008 som ersättning för hans arbete med ombyggnaden. År 2009 byggdes inredningen färdig i lastrummet samt byggdes ett däckshus med nedgång till den 100 m2 stora lokal som blev i lastrummet vid ombyggnaden. Victor övertog den 24 oktober 2011 även den andra hälften av fartyget. I skeppslistorna för åren 2011 och 2012 är fartyget registrerat på Sofia Maria Rundgren med Stockholm som hemort och i skeppslistan 2013 är Victor Ingemar Pascal Rundgren ägare med Strängnäs som hemort (inskrivet den 17 april 2012).

I Strängnäs blev Albatross liggande i Gorsinge hamn, omdöpt till Albatross Imperium och med Strängnäs som hemort. Namnändringen blev registrerad den 6 maj 2014. Strängnäs kommun ville emellertid inte att hon skulle ligga där och fick henne, med hjälp av förvaltningsrätten i Linköping, flyttad till en brygga i Sundby park på Tosterön. Kommunens motivering till förflyttningen var att Gorsinge hamn skall vara en yrkeshamn för sädesbåtar till och från Lantmännens valskvarn. Förvaltningsrätten gick på kommunens linje och den 22 maj 2014 kunde men läsa i Eskilstuna-Kuriren att fartyget hade bogserats till Sundby park. I tidningen presenterades hon då som kultur- och nöjesbåt.

Den sista ändringen i fartygsregistret gjordes den 2 november 2017 då det registrerades att fartygets maskineri är 170 kW istället för 230 hk som tidigare angetts. Det är samma motor men med Sjöfartsverkets nya sätt att ange motorstyrka inför ikraftträdandet, den 1 februari 2018, av ändring i sjölagen. Urmonteringen av motorn har aldrig anmälts. Inga nya registreringar har skett fram till den 29 mars 2021 vilket betyder att Albatross Imperium fortfarande har samma ägare och Strängnäs som hemort. Hon ligger kvar vid bryggan i Sundby park och är inredd för konstevenemang och som festlokal samt som bostad för ägaren.

 

Mättal: Mätbrev 1954: 179,67/123,21, Databasen för Finlands handelsflotta: 1968: 179/94/200, 1969 – 1979: 169/90/265, SL 1996: 172/114. Namn med början vid byggnation: Jacobus Pieter SCH 351, De Drie Gezusters IJM 142, Willem SCH 30, Gretl, Rane, Albatross av Göteborg, Albatross Imperium. Hemorter med början vid byggnation: Scheveningen NL, Ijmuiden NL, Scheveningen NL, Hamburg Tyskland, Skärhamn, Borgå Finland, Göteborg, Stockholm, Strängnäs.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Databasen för Finlands Handelsflotta, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945, Skeppsregistret inskrivning – redaktör Nils-Henrik Krokstedt mars – april 2012, Sjöfartsregistrets registerutdrag 2 november 2017, E-kuriren 22 maj 2014, Sjöhistoriska Museet – Digitalmuseum, Balticshipping.com., Tidigare ägaren Sofia Maria Rundgren – numera Windy Fur Rundgren och nuvarande ägaren Victor Rundgren.

 


Rane av Skärhamn ex Gretl av Hamburg i Uppsala 1955.

Rane av Skärhamn efter byte av färg och nya ankare.

Rane av Skärhamn i Uppsala 1962.

Rane av Borgå som sandskuta.

Rane som Albatross Imperium av Strängnäs fotograferad den 6 april 2021 vid sin bryggplats i Sundby Park Strängnäs av förre ägaren Windy Fur Rundgren. 









Kommentarer