Renata 9916 - IMO 5292919

Byggdes 1951 i Waterhuizen NL av Gebr. van Diepen N.V. med namnet Toos för Th. Groeneboom i Haag. Fartyget försågs vid leveransen med en 4-takts 6-cyl diesel på 395 hk tillverkad av Klöckner-Humboldt Deutz A.G. i Köln. Fartygets hemort blev Haag. Mellan 1954 och 1959 hade hon hemort Aerösköbing i Danmark, omdöpt till Fuglen. DSL 1955 anger 652/478/283 med 448 hk motor.
Den 14 april 1959 såldes hon till Skärhamn för 500000 kronor. Ett partrederi med John Erik Johansson som huvudredare köpte fartyget och döpte om henne till Renata. John Erik var delägare med 1/3 och hans bror Åke Ingvar Farsén hade lika stor andel. Deras svåger Åke Georg Pettersson hade den sista tredjedelen. Alla tre delägarna var från Skärhamn och det var  Skärhamn som blev Renatas hemort. John Erik och Åke Ingvar hade tidigare varit delägare i galeasen Amanda 3357.
1964 sålde Farsén sin del i fartyget till de två andra för 183333,33 så att de därefter kom att vara hälftendelägare var och en av dem. Man hyrde samtidigt in en ny befälhavare, Sven Hilding Andersson från Mjällby Blekinge. Den 14 maj 1966 sålde Åke Pettersson sin halva del i Renata för 317000 kronor. Som ny delägare i partrederiet kom John Eriks svärson, Leif Roger Byfält, med 1/4. John Erik Johanssons del blev 3/4. Andersson från Mjällby var fortfarande fartygets befälhavare. John Erik avled 1968 varvid hans 3/4 kom att tillfalla hans hustru, Doris Isabella Johansson, och deras två barn. I certifikat från den 28 mars 1969 framgår att Doris Johansson blev huvudredare och Leif Byfält fartygets befälhavare. Han hade styrmansbrev från 1965.
Slutet för Renata kom ett år senare. Man var den 3 mars 1970 på väg från Lillesand i Norge till Rotterdam med last av 604 ton kiselkarbid. Ca 30 sjömil S Oksöy fyr fick man förskjutning i lasten med påföljd att fartyget fick kraftig slagsida. Ombord fanns 7 mans besättning som gick i räddningsflotten. Nödraketer som skickades upp upptäcktes av Fiskebåten GG 217 Westbank av Björkö på ca 7 - 8 sjömils avstånd. Flotten hittades med hjälp av fiskebåtens strålkastare och hela besättningen togs ombord och blev räddade. Enligt en besättningsman på fiskebåten rådde vid olyckstillfället en svag NV bris och lätt dyning och enligt fiskebåtens loggbok sattes kurs mot Mandal klockan 3.38. Vittnet berättar att de såg fören på Renata resa sig över vattnet när hon gick med aktern före till botten ca 30 minuter efter att de kommit fram till haveristen. (Lokalbladet Öckerö – Torslanda nr 4 april – maj 2018 berättat av Ingemar Gillholm som var med på fiskebåten).

Mättal: DSL 1955: 478/283/652, SL 1969: 449/250/660. Namn med början vid byggnation: Toos, Fuglen, Renata. Hemorter med början vid byggnation: Haag NL, Aerösköbing Danmark, Skärhamn.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Lokalbladet Öckerö,

Toos av Haag vid leverans 1951.

Toos av Haag på leveranstur 1951.

Fuglen av Aerösköbing ex Toos av Haag.

Renata av Skärhamn, ex Fuglen av Aerösköbing, ex Toos av Haag.

Renata av Skärhamn.










  
























Kommentarer