Gunbritt - Nr 6359

Tremastskonaren var byggd av Johannes Ring Andersen i Svendborg 1912 i ek på kravell, på Fredriksö Vaerft i Svendborg, för Johan Jörgen Jensen i Vaengemose Svendborg. Bilbrevet är daterat den 12 september och hon blev registrerad den 14 september med namnet Adolf. I den danska skeppslistan är hennes mättal upptagna till 7,2 fot djup, 79 brt och 66 nrt. 1919 tillkom uppgiften om 160 tdw. Jensen var befälhavare och ensam ägare under hela tiden i Danmark.
Den 12 april 1921 såldes Adolf för 55 000 kronor till ett partrederi i Djupekås på Listerlandet med 2 bröder som delägare. Bernt Andersson var huvudredare och ägare av 2/5. Den andre brodern, Johan Sigfrid Andersson, var befälhavare och ägde de övriga 3/5. Registreringscertifikatet utfärdades den 11 maj. I 1923 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 78,73 brt, 73,53 brt under däck, 64,50 nrt, 24,44 längd, 6,52 bredd och 2,27 djup. Byggnadsmaterialet anges där som ek och bok. Den 30 maj1929 anmäldes av Karlshamns Skeppsvarv att man installerat en 50 hk Skandiamotor i fartyget. Av intyg den 4 mars 1933 framgår att Johan Andersson köpt sin brors andel i Adolf för 7 000 kronor. I certifikat den 13 mars meddelas att han är ensam ägare och själv befälhavare. Motorstyrkan redovisas det året i skeppslistan till 45 hk.

Bilden föreställer tremastskonaren Gunbritt som hörde hemma i Skärhamn 1944 – 1945. Dessförinnan var hennes hemort Stockevik sedan 1937. Bilden är kopierad ur boken Segla för Tjörn och tillhör Leif Evertsson i Rönnäng.

På resa från Stocka, nord om Hudiksvall, till Skagen med last av trävaror den 27 september 1935 kolliderade Adolf med s/s Ranja av Stockholm. Olyckan inträffade ca 6 distansminuter SSV om Trelleborg. Adolf fick svåra ovanbordsskador och måste bogseras till Trelleborg. Den 27 januari 1937 såldes hon för 31 500 kronor, liggande i Karlshamn, till ett partrederi i Stockevik på Tjörn. Av certifikat den 5 februari framgår att bröderna Bror Evert och Oskar Bertrand Berntsson var delägare med hälften vardera och att Evert var huvudredare och Oskar befälhavare.
De sålde fartyget den 18 augusti 1944 för 39 500 kronor till ett partrederi i Skärhamn med 3 delägare som hade 1/3 vardera i fartyget. Sören Valdemar Petterson som var född den 18 april 1911 blev huvudredare. De övriga två delägarna var Sörens bröder, Sam Rune Pettersson och Per Åke Hamnefjäll. De var födda i Skärhamn den 2 oktober 1919 och den 26 juli 1913. De var söner till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson, vilka var födda i Skärhamn 1874 och i Bö Dampegård 1885. Sören var gift med Alfhild Dagmar Hermansson som var född i Skärhamn den 15 december 1912. De bodde på Storgatan 34. Sam var gift med Annie Maria Johansson som var född den 8 mars 1919 i Tolleby. De bodde på Storgatan 23. Per Åke var gift med Anna Nikolina Karlsson som var född den 17 januari 1917 i Rönnäng. De bodde på Skolgatan 2. Fartygets namn ändrades vid köpet till Gunbritt.
Sam Pettersson blev befälhavare den 12 september 1944 och den 23 mars året därpå övertog Per Åke Hamnefjäll den befattningen fram till försäljning några månader senare. Köpebrev på 45 000 kronor skrevs i juli 1945 med köpare i Stockholm och i certifikat den 10 juli 1945 framgår att 3-mastmotorskonaren tillhör Peter Karl af Burén i Stockholm ensam. Befälhavare var Svante Harald Valerius Johansson från Stockholm. Den 12 juli återkom Sören Pettersson som befälhavare men avlöstes den 19 juli av Olof Algot Olofsson från Skärhamn. Adolf överfördes till AB Nordic Trade Company i Stockholm för 45 000 kronor. Bolaget var regist­re­­rat den 18 juli och Peter af Burén var ensam styrelseledamot.  Anmälan om överlåtelsen inlämnades den 15 augusti samma år. Algot Olofsson var född i Skärhamn den 2 juni 1904. Hans föräldrar var Bernhard Olofsson och Julia Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1878 och i Utäng 1880. Algot var ogift och bodde på Hamngatan 26.
Gunbritt inköptes till Hovenäset den 18 september 1945 för 50 000 kronor av skepparen Lars Ragnar Johansson. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Certifikatet är daterat den 19 september. Fartyget genomgick en genomgripande renovering 1945 – 1946 och kom även att användas för fiske vid Island. Under befäl av Lars Ragnar Johansson och två mans besättning var Gunbritt på resa från Enköping till Malmö med last av fodervete när hon den 10 december 1957 sprang läck nära Bryggholmens fyr i Mälaren. De befann sig i farleden till Enköping och då Gunbritt började sjunka satte man henne på land. Hon lyftes av 4 bärgningsfartyg den 9 maj 1958 och återgick till fraktfart.
Hon blev omriggad till galeas vid Salomons Båtvarv i Fiskebäckskil enligt varvets intyg den 15 december 1961. Enligt certifikat den 23 januari 1964 tillhörde motorgaleasen Gunbritt då fortfarande Lars Ragnar Johansson ensam. Han var då också fortfarande hennes befälhavare.  I skeppslistan 1963 redovisas hennes motorstyrka till 100 hk, Mättal och dimensioner uppges till 89 brt, 49 nrt, 25,68 längd, 6,52 bredd, 2,32 djup, 155 tdw, 68 std och 3,40 i djupgående. 1967 avslutades hennes tid som fraktare. Hon sågs i Söderköping 1968 och tycktes då vara lustfartyg. 1969 gick hon från Söderköping till Nävekvarn. Senare under året blev hon liggande som vrak i Kaggefjärden NO om Skanssundet i farleden Landsort - Södertälje. Den 25 november 1974 meddelade Olof Renck att Gunbritt sedan 1969 – 1970 ligger halvsjunken som vrak i Kaggefjärden. Under åren 1976 – 1985 var hon fortfarande registrerad på Lars Ragnar Johansson i Svensk skeppslista. 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Segla för Tjörn, Danmarks Skibsliste 1913 – 1921, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Europeana - Förlisningsuppgift från Riksantikvarieämbetet från 2008 sökbar på ”Tremastskonaren Adolf”, Kringla förlisningsrapport, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



Kommentarer