Agathe - Nr 8056

                                                                                                                              


Den tremastade skonaren Agathe byggdes i ek av Hans Christian Poulsen i Rudköbing 1918 (född Hansen, namnändring 1904) till en kostnad av 700 000 danska kronor. Agathe var motordriven från början och hade en dansk 4-cyl diesel på 160 hk av märket Holeby. Hon byggdes för Motor-Sejlskibsselskabet Agathe och registrerades den 19 december 1918, efter köp den 22 november. Bertrand Mahncke i Rudköbing var huvudredare, C Rask befälhavare och Rudköbing var hemort. Hennes mättal och dimensioner upptas i 1919 års skeppslista till 313 brt, 281 brt under däck, 65 rt maskinrum, 31 rt manskapsutrymmen, 218 nrt, 490 tdw, 132 fots längd, 29 fots bredd och 12,9 fots djup. 1 1922 års skeppslista är Hans Nielsen huvudre­dare med samma ägare och i 1927 års skeppslista är Niels Emil Fisker befälhavare.

Den 9 januari 1927, på resa från Whitehaven i Irländska sjön till Teignmouth på Englands sydkust, fick Agathe motorhaveri. I en redogörelse för händelsen till ”Board of Trade” den 2 februari lämnades följande uppgifter: ”Klockan 5 på eftermiddagen, då Agathe befann sig 15 sjömil nord om Skerries i grevskapet Dublin på Irland i hård kuling från VNV med hög sjö, rusade motorn. Därefter miste förbindelsestångens toppände i cylinder nummer 1 fattningen med stämpeln varefter stämpelstången mosade såväl cylindrarna som fundamentplattan”.


Den 11 december 1927 såldes Agathe till kapten Robert Nelberg i Reval Tallinn Estland för 28 000 danska kronor.  Den 11 februari 1928 såldes fartyget vidare till J Piibemann i Tallinn. Fartygets namn var oförändrat. Piibemann står som redare i Lloyds register 1930/1931. Hon var då såld till T Liiman, R Nellberg & J Piibemann i Tallin. 1932 såldes Agathe till Guernsey Shipping Co Ltd på Guernsey i England och fick då namnet ändrat till Merina. Efter Guernsey Shipping såldes Merina tillbaka till Tallinn i Estland. I Lloyds register för 1931/1932 är hon registrerad som Agathe och 1932/1933 är hon registrerad som Merina och redare är Robert Nelberg (Th Wompa Mgr) efter övertag 1931. Theodor Liiman i Tallinn finns upptagen som redare i Lloyds register för 1934/1935 och 1935/1936. Jakob Pajos var befälhavare. Under perioden med Estniska ägare användes fartyget bl.a. för spritsmuggling. En liknande ägar­historik med samma ägare i Estland hade systerfartyget Norik.




Bilden föreställer tremastskonaren Agathe. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1935 och 1946. Bilden är från tidningen Länspumpen 1976:1.





Den 10 december 1935 såldes Merina för 50 000 kronor till partrederiet August Olsson i Skärhamn. Hon återfick namnet Agathe vid registreringen den 27 januari 1936. I registre­ringscertifikat den 4 februari framgår att August Olsson ägde 1/3, Sigvard Johannes Olsson, (senare Tallvik) 1/3 och August Valfrid Olsson 1/3.  August Olsson var född i Nordvik den 24 december 1871 och bodde på Sjömansvägen 4. Hans föräldrar var Olle Pettersson och Kristina Jonasdotter i Nordvik. De var födda i Nötsäter 1845 och i Säby Nordgård 1839. August var gift med Augusta Mathilda Johannesdotter som var född i Utäng den 18 april 1877. Hennes föräldrar var Johannes Eliasson och Elsa Johansdotter i Utäng. De var födda i Kyrkefjäll Klövedal 1839 och i Mölnebo 1838. Sigvard Olsson var född i Skärhamn den 15 september 1909 och fick senare adress Storgatan 29. Han var gift med Alice Paulina som var född i Klövedal den 29 juni 1917. Valfrid Olsson var bror till Sigvard och född i Skärhamn den 20 juli 1907. Han var gift med Karin Ingeborg Hermansson som var född i Skärhamn den 14 februari 1907. De bodde på Storgatan 13.

Vid övertagandet uppgavs mättal och dimensioner för Agathe till 316,13 brt, 236,59 nrt, 39,44 meters längd, 8,80 bredd och 3,85 djup. Hon var därmed, när hon köptes, det största fartyg som hade hört hemma i Skärhamn. Hennes systerfartyg Norik, som levererades från samma varv året efter Agathe, var något större med mättalen 351 brt och 253 nrt. Hon inköptes till Stockevik på Tjörn 1936.

Under de närmaste åren i Skärhamn var Agathe inblandad i ett flertal olyckor som grundstöt­ningar och kollisioner med andra fartyg, en av dem med dödlig utgång på det andra fartyget. Under sommaren 1942 anlitades tre utomstående befälhavare för Agathe. G A Gustavsson från Göteborg tillträdde den 6 maj och avlöstes den 12 juni av Arne Evert Clarence Pettersson från Mjällby. Den 19 maj fick man rigghaveri i en storm i Mecklenburgska bukten när de var på resa från Stettin till Lübeck. Den 7 juli tillträdde Axel Sigfrid Borg i Domsten Hälsingborg men avlöstes som befälhavare av, delägaren i fartyget, Valfrid Olsson den 5 september. Den 3 november 1942 var Sigvard Olsson tillbaka som befälhavare. På resa med cement från Degerhamn till Örnsköldsvik den 6 november 1943 grundstötte Agathe på Södersvaget vid Kullbådan i farleden utanför Öregrund.

Walfrid Olsson sålde sin tredjedel i fartyget den 8 februari 1944 till Sigvard Olsson och Karl Folke Augustsson för 39 100 kronor. Av anmälan den 18 februari samma år framgår att Agathe då ägdes av August Olsson, Sigvard Olsson och Folke Augustsson. August Olsson avled den 7 mars 1944 och den 24 mars anmäldes att hans hustru, Matilda Olsson, antagits som huvudredare för fartyget. Hennes son, Sigvard, var fortfarande befälhavare. Av 1945 års skeppslista framgår att han antagit efternamnet Tallvik. Mättal och dimensioner redovisas då till 329,76 brt, 243,07 nrt, 450 tdw, 160 std, 39,44 längd, 8,80 bredd, 3,85 djup och 2,27 djup­gående. Ännu en incident inträffade under tiden i Skärhamn. Den 7 september 1945 kollidera­de hon med ett okänt föremål i Gdynias vrakfyllda hamn. Det tog 20 dagar innan hon kom loss. Folke Augustsson var född i Lungås Skaraborg den 12 september 1916. Han gifte sig med Sylvia Margaretha Olsson som var född i Skärhamn den 8 augusti 1916. Hon var dotter till August Olsson som var delägare i och tidigare huvudredare för Agathe.
Agathe såldes den 25 januari 1946 till Johan Teodor Johansson (från 1950 Stenevad) i Gravarne för 135 000 kronor. Anmälan om ägarbytet gjordes dagen därpå. Man meddelade samtidigt att fartyget skulle döpas om till Lena. I certifikat den 18 april 1946 framgår att Johansson var ensam ägare och själv befälhavare. Anmälan om motorbyte till 2-cyl Skandia på 180 eff.hk. gjordes den 27 november.
Den 11 november 1952 blev John Bror Eberhard Berntsson i Skärhamn befälhavare. Han var född i Skärhamn den 29 maj 1916 och son till John Birger Berntsson och Bertilina Emerentia Edvardsdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1891 och Aröd 1893. Bror gifte sig med Lilly Anna-Lisa som var född i Svanvik Valla den 7 januari 1921. De bodde senare på Storgatan 14. Stenevad övertog själv rollen som befälhavare den 8 mars 1955. Med last av gödning, gick Lena på grund utanför Smygehamn den 28 mars 1957. Hon fördes in till Ystad av bärgningsfartyget Harald sedan en del av lasten lossats. Den 22 september 1960 grundstötte hon vid Brantevik. Den 18 mars 1961 anmäldes att fartyget har en Skandia motor på 210 eff.hk.

Lena såldes på exekutiv auktion den 25 september 1962, liggande i Gravarne. Köpare, för 1 200 kronor, var Sigvard Karlsson på Källö-Knippla utanför Göteborg. Han sålde vidare den 16 oktober till Kohlsäters bruk AB i Sundbyberg för 5 000 kronor. Hon såldes igen den 21 januari året därpå för 12 000 kronor till Brattefors Kalkbruks AB i Götene kommun och döptes då om till Calcia med Götene som hemort. I nationalitetscertifikatet angavs Brattefors som hemort. Hon blev använd för transporter för brukets räkning. Under 1964 borttogs hennes förmast för att användas till stormast på tremastskonaren Grazia men den 26 april 1965 framgår av certifikat att hon fortfarande var 3-mastskonare. Befälhavare på Calcia var då Eskil Alfred Jacobsson från Trollhättan. Hon blev därefter registrerad som lustmotorskonare.
Som sådan såldes hon den 5 augusti 1965 för 10 000 kronor till Jan Gunnar August Hemberg i Mariestad för att bli ombyggd till lustfartyg. Hon fick då tillbaka namnet Lena och uppankrades i Skenäsviken på Torsö efter att den 6 augusti ha gått för egen maskin från Hörviken på Kållandsö. Hemberg var ensam ägare och själv befälhavare. Hon sjönk samma höst under oklara omständigheter i Skenäsviken. Hemberg överlämnade det sjunkna fartyget till Mariestads dykarklubb den 13 oktober 1967. Samma dag anmäldes att hon blivit överlåten till dykarklubben. Efter att hon den 17 juni 1971 anmälts ligga sjunken i Skenäsviken på Torsö blev hon avförd från registret den 22 september sedan det mesta av vraket sprängts. Vraket är utmärkt och ligger ca en halv distansminut väster om Skenäsudde.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum. Svenska seglare och motorseglare, Museet för söfart i Helsingör, Danmarks Skibsliste 1919 – 1928, Coasters& other ships revived, Sveriges skeppslista 1945, Lloyds register 1930 - 1945, Register over nogle Danske handelsskibe, Danish Family Search, Slaegt& Data – Dis Danmark, Tjörns båtar, Dansk Söulykke-statistik 1927, Tidningen Länspumpen 1976:1, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 







Kommentarer