Poseidon - Nr 7435

Poseidon var byggd som tvåmastad skonare i ek vid H C Christensens varv i Marstal Danmark 1913 av hans son, skeppsbyggmästare Jörgen Olsen Christensen. Beställare var ett partrederi i Marstal med varvsägaren Jörgen Olsen Christensen som huvudredare. Under tiden i Danmark gick Poseidon huvudsakligen med torkad fisk mellan Nordamerika och Spanien. Hon hade flera redare och befälhavare fram tills hon såldes till Sverige. I 1915 års skeppslista redovisas mättalen med 100 brt, 82 nrt och 8,9 fots djup. Befälhavare var då C Rasmussen och redare Jörgen Olsen Christensen från varvet i Marstal. Hon hade under hela tiden i Danmark Marstal som hemort. De danska redarna var därefter J Christensen 1916 – 1917, F H Eriksen 1918, H J Hansen 1919, Aktieselskabet H J Hansen 1920 – 1922, Niels Hansen 1923 – 1928. Befälhavarna var C Rasmussen 1915 – 1917, N L Nielsen 1918, H J Hansen 1919, H Tollesen 1920 – 1923, K T Petersen 1923, E T Petersen 1924, H Rasmussen 1925 – 1926, och J H Hansen 1927 – 1928. Fartygets lastförmåga redovisas med 165 tdw i 1921 års skeppslista.



Den sista resan under dansk flagg som Poseidon gjorde var på föråret 1927 då hon som fraktsökande seglade i barlast från Marstal till New Foundland för att där försöka få en fisklast till Europa. Efter att ha legat där ett par månader utan att få någon last seglade hon vidare till Fowey i Cornwall England där man hoppades få en last kinaclay (porslinslera). Inte heller det lyckades varför man fick återvända till Marstal för uppläggning. På grund av vikande konjunkturer tvingades rederiet därefter sälja fartyget.



Hon såldes till Skärhamn den 9 mars 1928 av partrederiet Niels Hansen i Marstal. Bröderna Bernhard och Johan Johansson i Utäng köpte henne för 25 000 danska kronor. Bernhard var född den 27 april 1879 och Johan var född den 18 september 1882. Deras föräldrar var Johan Jonasson och Britta Niklasdotter i Utäng vilka var födda i Utäng 1841 och i Fosseröd 1840. Bernhard var gift med Alma Andersdotter som var född i Grinneröd den 20 januari 1878. De var bosatta i Utäng. Johan var ogift och bodde i Utäng.



Poseidon mättes i Sverige, den 28 mars 1928, till 97,79 brt och 81,73 nrt. Den 7 juni 1928 anmäldes att motor på 40 Ef. hk blivit installerad. I 1929 års skeppslista uppgavs att Bernhard var befälhavare och huvudredare för rederiet, att fartyget reparerats under året samt att hennes motor var på 50 hk. Flera källor uppger att motorn var en Skandiamotor. Poseidons mättal och dimensioner framgår 1929 med 99,01 brt, 92,52 brt under däck, 73,75 nrt, 25,50 längd, 6,45 bredd, 2,71 djup och 3,3 meters djupgående. Mellan den 5 april 1937 och den 17 mars 1938 var Johan huvudredare och befälhavare. Därefter återinträdde Bernhard igen.





Bilden, som hittats på Tradera, föreställer Poseidon sedan man tagit bort mesanmasten. Hon hade Skärhamn som hemort från 1928 till 1963 och förliste slutligen 1985 vid San Clemente Kalifornien när hon låg för ankar och spolades i land i hårt väder. Hon var då ombyggd till tremastad klipperskonare med lösnäsa.

Den 31 januari 1939 såldes Poseidon inom Skärhamn för 38 000 kronor till ett annat partrederi med två delägare och med Patrik Pettersson som huvudredare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av Axel Edvin Pettersson som även var fartygets befälhavare. Patrik var född i Skärhamn den 25 april 1898. Hans föräldrar var Petter Olsson och Anna Elisabeth Berntsdotter. Dessa var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Patrik var gift två gånger, första gången med Magdalena Olausson som var född i Moriks Sörgård den 11 april 1903 och andra gången med Elsa Maria Andersson som var född i Skärhamn den 15 november 1902. De bodde på Storgatan 31.    
Axel var född den 12 juni 1897. Hans föräldrar var Petter Olsson och Albertina Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Bö Dampegård 1860 och i Skärhamn 1866. Axel gifte sig med Judit Andersson som var född på Buskär i Skärhamn den 12 november 1904. De bosatte sig på Kroksdalsliden 4 och antog 1942 släktnamnet Inberg. Patrik och Axel hade tidigare haft båt ihop. Skonerten Wanja 6370 ägde de tillsammans när de köpte Poseidon. Wanja blev såld den 4 mars 1939.
I 1945 års skeppslista redovisas Poseidons lastförmåga med 175 tdw. Den 24 februari 1947 anmäldes att hon hade ny motor på 100 hk. Patrik Pettersson sålde sin hälftendel för 40 000 kronor till Axel Inberg som därmed blev ensam ägare. Ny Huvudredare blev Axels hustru, Judit. Hennes föräldrar var Anders Olsson och Betty Pettersdotter på Buskär vilka var födda i Toftenäs 1864 och Skärhamn 1873. Den 7 oktober 1957 blev Axels son, Denis Folke Verner Inberg, befälhavare. Han var född i Skärhamn den 4 februari 1934 och gifte sig med Ulla Inga-Britt Inberg som var född i Skärhamn den 19 augusti 1937. De bodde på Tubbegatan 5.
Certifikat den 28 mars 1960 visar att Poseidon fortfarande var motorskonare och att hon tillhörde Judit Inberg i Skärhamn med sonen, Denis Inberg, som befälhavare. Enligt certifikatet var de båda hälftenägare vilket måste innebära att fartyget vid Axel Inbergs död den 9 april 1959 övergått till hans hustru och son med hälften vardera. I 1960 års skeppslista har fartyget galeasrigg. Det finns uppgifter som säger att denna förändring skett redan 1947 utan att anmälan gjorts. 1963 hade Poseidon motor på 150 hk och hennes mättal och dimensioner upptas till 109 brt, 66 nrt, 27,36 längd, 6,66 bredd och 2,76 djup. Judit Inberg är då fortfarande huvudredare. Den förändrade längden berodde på ändrade mätpunkter.
Den 12 juli 1963 såldes hon tillbaka till Danmark för 33 000 kronor. Köpare var Niels Ove Nielsen i Hadsund som ligger mellan Randers och Limfjorden. Han döpte om fartyget till Havnö och uppgraderade motorn till 160 hk. Hennes lastförmåga redovisas i 1964 års danska skeppslista till 159 tdw. Därefter finns Havnö som Perseus i 1969 års skeppslista med Birgit H Kluckow som redare och med Köpenhamn som hemort. Fartyget hade enligt uppgift blivit sålt och omdöpt 1968. En tid låg hon övergiven i Köpenhamn.
Den 28 juli 1970 låg hon i Hobro Nordjylland under ombyggnad och uppriggning till tremastad skonare. Ombyggnaden i Danmark sägs även ha inkluderat en s.k. lösnäsa så att hennes förstäv liknade ett klipperskepp. Efter färdigställandet i september samma år avseglade hon och anlände till Svendborg där hennes nya peke blev förstört i en kollision med en kaj. Efter reparation seglades hon i november från Köpenhamn med destination Amerika. Hon låg i Marina del Rey i Los Angeles och var tänkt att fungera som museum. 1979 var hon fotograferad i marinan som Perseus med hemort Marina del Rey.
I slutet av oktober 1985 såldes hon till en Frank Wouters från San Clemente för omkring 30 000 dollar. På resa från Long Beach till San Diego ankrade man upp för helgen, tisdagen den 26 november utanför en pir vid Dana Point San Clemente. Klockan 8 på fredag morgon den 29 november anropades Perseus över radion av hamnkaptenen som rådde befälhavaren att skaffa bogsering för att få fartyget in i hamnen. Då Wouters inte kunde få tag i bogsering ringde han kustbevakningen för hjälp. Innan de hunnit fram slungades Perseus av vågorna in på klipporna vid 11-tiden. Stormen fortsatte och efter ytterligare en timma var fartyget vrak. Besättningen på tre man, Frank Wouters 21 år, Alan Owings 21 år och Melinda Baxter 16 år, klarade sig. Olyckan får nog sägas bero på okunnighet och bristande erfarenhet. 1973 uppgav Svensk Sjöfartstidning att Poseidon var mycket starkt byggd, med virke för bordläggning, spant, garnering, vägare mm, som kunde ha passat bra för ett fartyg på 300 ton.  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare. Tjörns båtar, Jörgen Markussen Marstal, Skutminnen – Sterner Johansson berättar, Segla för Tjörn, Danmarks Skibsliste 1915 – 1928 och 1964 – 1970, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Länspumpen 2004:2, Los Angeles Times 30 november 1985, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka,

Kommentarer