Poseidon - Nr 7435
Poseidon var byggd som tvåmastad skonare i ek vid H C
Christensens varv i Marstal Danmark 1913 av hans son, skeppsbyggmästare Jörgen
Olsen Christensen. Beställare var ett partrederi i Marstal med varvsägaren
Jörgen Olsen Christensen som huvudredare. Under tiden i Danmark gick Poseidon
huvudsakligen med torkad fisk mellan Nordamerika och Spanien. Hon hade flera
redare och befälhavare fram tills hon såldes till Sverige. I 1915 års
skeppslista redovisas mättalen med 100 brt, 82 nrt och 8,9 fots djup.
Befälhavare var då C Rasmussen och redare Jörgen Olsen Christensen från varvet
i Marstal. Hon hade under hela tiden i Danmark Marstal som hemort. De danska
redarna var därefter J Christensen 1916 – 1917, F H Eriksen 1918, H J Hansen 1919,
Aktieselskabet H J Hansen 1920 – 1922, Niels Hansen 1923 – 1928. Befälhavarna
var C Rasmussen 1915 – 1917, N L Nielsen 1918, H J Hansen 1919, H Tollesen 1920
– 1923, K T Petersen 1923, E T Petersen 1924, H Rasmussen 1925 – 1926, och J H
Hansen 1927 – 1928. Fartygets lastförmåga redovisas med 165 tdw i 1921 års
skeppslista.
Den sista resan under dansk flagg som Poseidon
gjorde var på föråret 1927 då hon som fraktsökande seglade i barlast från
Marstal till New Foundland för att där försöka få en fisklast till Europa.
Efter att ha legat där ett par månader utan att få någon last seglade hon
vidare till Fowey i Cornwall England där man hoppades få en last kinaclay
(porslinslera). Inte heller det lyckades varför man fick återvända till Marstal
för uppläggning. På grund av vikande konjunkturer tvingades rederiet därefter
sälja fartyget.
Hon såldes till Skärhamn den 9 mars 1928 av
partrederiet Niels Hansen i Marstal. Bröderna Bernhard och Johan Johansson i
Utäng köpte henne för 25 000 danska kronor. Bernhard var född den 27 april 1879
och Johan var född den 18 september 1882. Deras föräldrar var Johan Jonasson
och Britta Niklasdotter i Utäng vilka var födda i Utäng 1841 och i Fosseröd
1840. Bernhard var gift med Alma Andersdotter som var född i Grinneröd den 20
januari 1878. De var bosatta i Utäng. Johan var ogift och bodde i Utäng.
Poseidon mättes i Sverige, den 28 mars 1928, till
97,79 brt och 81,73 nrt. Den 7 juni 1928 anmäldes att motor på 40 Ef. hk blivit
installerad. I 1929 års skeppslista uppgavs att Bernhard var befälhavare och
huvudredare för rederiet, att fartyget reparerats under året samt att hennes
motor var på 50 hk. Flera källor uppger att motorn var en Skandiamotor. Poseidons
mättal och dimensioner framgår 1929 med 99,01 brt, 92,52 brt under däck, 73,75
nrt, 25,50 längd, 6,45 bredd, 2,71 djup och 3,3 meters djupgående. Mellan den 5
april 1937 och den 17 mars 1938 var Johan huvudredare och befälhavare. Därefter
återinträdde Bernhard igen.
Bilden, som hittats på Tradera, föreställer Poseidon
sedan man tagit bort mesanmasten. Hon hade Skärhamn som hemort från 1928 till
1963 och förliste slutligen 1985 vid San Clemente Kalifornien när hon låg för
ankar och spolades i land i hårt väder. Hon var då ombyggd till tremastad
klipperskonare med lösnäsa.
Den 31 januari 1939 såldes Poseidon inom Skärhamn för
38 000 kronor till ett annat partrederi med två delägare och med Patrik
Pettersson som huvudredare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av Axel
Edvin Pettersson som även var fartygets befälhavare. Patrik var född i Skärhamn
den 25 april 1898. Hans föräldrar var Petter Olsson och Anna Elisabeth
Berntsdotter. Dessa var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Patrik var
gift två gånger, första gången med Magdalena Olausson som var född i Moriks
Sörgård den 11 april 1903 och andra gången med Elsa Maria Andersson som
var född i Skärhamn den 15 november 1902. De bodde på Storgatan 31.
Axel var född den 12 juni 1897. Hans föräldrar var
Petter Olsson och Albertina Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Bö
Dampegård 1860 och i Skärhamn 1866. Axel gifte sig med Judit Andersson som var
född på Buskär i Skärhamn den 12 november 1904. De bosatte sig på Kroksdalsliden
4 och antog 1942 släktnamnet Inberg. Patrik och Axel hade tidigare haft båt
ihop. Skonerten Wanja 6370 ägde de tillsammans när de köpte Poseidon. Wanja
blev såld den 4 mars 1939.
I 1945 års skeppslista redovisas Poseidons
lastförmåga med 175 tdw. Den 24 februari 1947 anmäldes att hon hade ny motor på
100 hk. Patrik Pettersson sålde sin hälftendel för 40 000 kronor till Axel
Inberg som därmed blev ensam ägare. Ny Huvudredare blev Axels hustru, Judit.
Hennes föräldrar var Anders Olsson och Betty Pettersdotter på Buskär vilka var
födda i Toftenäs 1864 och Skärhamn 1873. Den 7 oktober 1957 blev Axels son, Denis
Folke Verner Inberg, befälhavare. Han var född i Skärhamn den 4 februari 1934
och gifte sig med Ulla Inga-Britt Inberg som var född i Skärhamn den 19 augusti
1937. De bodde på Tubbegatan 5.
Certifikat
den 28 mars 1960 visar att Poseidon fortfarande var motorskonare och att hon
tillhörde Judit Inberg i Skärhamn med sonen, Denis Inberg, som befälhavare.
Enligt certifikatet var de båda hälftenägare vilket måste innebära att fartyget
vid Axel Inbergs död den 9 april 1959 övergått till hans hustru och son med
hälften vardera. I 1960 års skeppslista har fartyget galeasrigg. Det finns
uppgifter som säger att denna förändring skett redan 1947 utan att anmälan
gjorts. 1963 hade Poseidon motor på 150 hk och hennes mättal och dimensioner
upptas till 109 brt, 66 nrt, 27,36 längd, 6,66 bredd och 2,76 djup. Judit
Inberg är då fortfarande huvudredare. Den förändrade längden berodde på
ändrade mätpunkter.
Den 12 juli 1963 såldes hon tillbaka till Danmark
för 33 000 kronor. Köpare var Niels Ove Nielsen i Hadsund som ligger mellan
Randers och Limfjorden. Han döpte om fartyget till Havnö och uppgraderade
motorn till 160 hk. Hennes lastförmåga redovisas i 1964 års danska skeppslista
till 159 tdw. Därefter finns Havnö som Perseus i 1969 års skeppslista med
Birgit H Kluckow som redare och med Köpenhamn som hemort. Fartyget hade enligt
uppgift blivit sålt och omdöpt 1968. En tid låg hon övergiven i Köpenhamn.
Den 28 juli 1970 låg hon i Hobro Nordjylland under
ombyggnad och uppriggning till tremastad skonare. Ombyggnaden i Danmark sägs
även ha inkluderat en s.k. lösnäsa så att hennes förstäv liknade ett
klipperskepp. Efter färdigställandet i september samma år avseglade hon och anlände
till Svendborg där hennes nya peke blev förstört i en kollision med en kaj.
Efter reparation seglades hon i november från Köpenhamn med destination
Amerika. Hon låg i Marina del Rey i Los Angeles och var tänkt att fungera som
museum. 1979 var hon fotograferad i marinan som Perseus med hemort Marina del
Rey.
I slutet av oktober 1985 såldes hon till en Frank
Wouters från San Clemente för omkring 30 000 dollar. På resa från Long Beach
till San Diego ankrade man upp för helgen, tisdagen den 26 november utanför en
pir vid Dana Point San Clemente. Klockan 8 på fredag morgon den 29 november anropades
Perseus över radion av hamnkaptenen som rådde befälhavaren att skaffa bogsering
för att få fartyget in i hamnen. Då Wouters inte kunde få tag i bogsering
ringde han kustbevakningen för hjälp. Innan de hunnit fram slungades Perseus av
vågorna in på klipporna vid 11-tiden. Stormen fortsatte och efter ytterligare
en timma var fartyget vrak. Besättningen på tre man, Frank Wouters 21 år, Alan
Owings 21 år och Melinda Baxter 16 år, klarade sig. Olyckan får nog sägas bero
på okunnighet och bristande erfarenhet. 1973 uppgav Svensk Sjöfartstidning att
Poseidon var mycket starkt byggd, med virke för bordläggning, spant, garnering,
vägare mm, som kunde ha passat bra för ett fartyg på 300 ton.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare. Tjörns båtar, Jörgen
Markussen Marstal, Skutminnen – Sterner Johansson berättar, Segla för Tjörn, Danmarks
Skibsliste 1915 – 1928 och 1964 – 1970, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933,
1935, 1945 och 1963, Länspumpen 2004:2, Los Angeles Times 30 november 1985, Folk
och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka,
Kommentarer
Skicka en kommentar