Hagö - Nr 8109 - IMO 5139739
Byggdes
av stål på klink 1936 av Karlstads Varv som ägdes av Wärmlands Rederi AB. Hon
blev döpt till Cally och försågs vid byggnationen med en 2-cyl Säffle tkm på120
eff.hk. Hon var byggd som en tremastad slätskonare utan toppsegel och i SST, nr
41 år 1936, skrevs följande om skapelsen:
”Cally
har ett vackert och väl balanserat skrov och man ser genast att fartyget icke
har det för många av de så kallade motorseglarna gemensamma felet att icke
kunna segla, d.v.s. att riggen icke tillkommit enbart för att ur
avgiftssynpunkt ge sken av att vara seglare. Segelareal 206 kvadratmeter”.
Hon
mättes den 22 september 1936 till 181,68 brutto, 124,58 netto och 260 tdw. Av
registreringscertifikat den 28 september framgår att skeppsmäklare Bror
Knut Andrén i Säffle var ensam ägare och att Carl Gottfrid Lehrman i Göteborg
var befälhavare. Säffle blev Callys hemort och enligt Lloyds register så var
hennes dimensioner när hon levererades 104.2 x 20.7 x 10.2 fot. En egenskap som
hon fick vid byggandet var att hon kunde trafikera Göta kanal med full last.
Den 26
augusti 1947 såldes Cally för 250000 kronor till direktör Harald Axelsson i
Malmö och den 15 september döptes hon om till Hagö. Certifikat den 18 februari
1948 anger att motorskonarskeppet Hagö tillhör Rederi AB Hagö i Malmö och att Bror
Reinhold Albinsson i Malmö var befälhavare. Bolagets styrelse utgjordes av
direktör Harald Axelsson och direktör Göte Ivar Ture Wallenberg, båda
bosatta i Malmö. Efter inköpet av Hagö överfördes hon till deras bolag, AB
Svenin, som blev namnändrat till Rederi AB Hagö.
Under
detta ägande fick hon 1951 en ny 2-cyl June Munktell tkm på 200 hk från
Jönköpings Motorfabrik. Hon byggdes dessutom om och förlängdes med sex meter på
Nya AB Falkenbergs Varv. Detta blev klart den 3 juli 1953 med intyg den 13
juli. Ombyggnaden torde även ha inneburit att större delen av riggen togs bort.
Certifikat den 22 juli 1953 visar att skeppare Bror Helge Nordahl i Malmö
blivit ny befälhavare. I SL 1951 är Hagö upptagen med 182/125/225 och dimensioner
29,45 x 6,97 x 2,76 innan förlängning och ombyggnad. I SL 1958 är motsvarande
uppgifter 222/145/330 och 35,61 x 6,94 x 2,77 efter förlängningen.
Den 14
maj 1956 ändrades säte för bolaget som ägde Hagö. Det innebär att bolaget innan
dess bytt ägare och den nye ägaren var Gustav Vilhelm Oskarsson på
Parkgatan i Skärhamn. Han var ensam ägare till bolaget med tillhörande fartyg
och han var även Hagös befälhavare. Hennes hemort ändrades vid övertagandet
till Skärhamn. Där blev hon kvar i 8 år.
Nästa
hemort blev Gerlesborg dit hon såldes för 175000 kronor den 17 mars 1964.
Partrederiet skeppare Ture Valdemar Larsson i Gerlesborg var köpare och Larsson
som ägde 2/3 själv var även befälhavare ombord. 1/3 ägdes av Rederi AB
Navigator i Malmö vars styrelse utgjordes av de båda bröderna Egon och Ossian
Stjerna. Dessa drev även annan verksamhet med rederi och skeppsmäkleri.
Certifikat utfärdades den 6 april 1964. De behöll Hagö till 1971 då hon såldes
till Finland.
Hagö kom
att få Loviisa som hemort när John Wilhelm Backman och Bertel Hedman i
Borgå köpte henne den 22 mars 1971 för 80000 kronor. Hon fick behålla sitt namn
och finns i FSL 1972 - 1975 som Hagö med John Wilhelm Backman som ägare
och Loviisa som hemort, registrerad med nummer 533. Enligt Båtologen sidan 208
år 1980 såldes hon därefter i juni 1980 till Runar Gustafsson i Borgå för att
användas i sandfarten mellan Borgå och Helsingfors. Hon finns i Databasen för
Finlands Handelsflotta med bibehållet namn och registrerad, med Borgå som
hemort med nummer 576, på Runar Gustafsson under åren 1981 – 1983 och på Runar
Henrik Johannes Gustafsson under åren 1984 – 1987. Enligt uppgift finns hon i
FSL med Runar Henrik Johannes Gustafsson som ägare till och med 1990.
Det har inte gått att få fram tillförlitliga uppgifter i tryckta källor om
ägarbyte 1983. Det mesta tyder på att det var samma ägare från 1980 till 1990,
bröderna Runar och Torvald Gustafsson från Grännäs i Borgå landskommun med
Runar Gustafsson som huvudredare.
I september
1990 sålde Runar Gustafsson Hagö till Independent Rahoitus OY. Det verkar vara
ett finansbolag som finansierade inköpet åt Vallin Herkku OY. Hagö fortsatte ha
Borgå som hemort. De exakta planerna för fartyget var oklara men Båtologen
skriver på sidan 41 år 1992 att ”akterhuset och andra däcksanordningar har
under sommaren rivits bort, då fartyget låg på land vid Nordsjövarvet i
Helsingfors. Hon har nu åter lyfts i sjön och ska byggas om till motorseglare”.
I FSL 1992 står att hon ägs av Independent Rahoitus Oy (Vallin Herkku OY) med
Borgå som hemort. Sandfarten till Helsingfors var slut i och med Runar Gustafssons
försäljning. Hagö övergick istället till att bli verksam inom restaurangbranschen.
Den 27
juni 1994 såldes hon igen. Köpare var Kansallishoitus OY i Borgå med bibehållen
hemort. Namn och hemort ändrades däremot när Sinna Company OY i Helsingfors den
7 juli 1994 köpte Hagö och döpte om henne till Marival med Helsingfors som
hemort. Hon är då registrerad som motorfartyg men det finns också en obekräftad
uppgift att hon skulle vara registrerad som pasagerarfartyg. Nästa ägare den 13
oktober 1998 blev Leonia Rahoitu OY som leasade ut fartyget till Savo-Karjalan
Ravintolat OY, fortfarande med Helsingfors som hemort.
Alltsedan
sandfarten tog slut användes Hagö som restaurang eller verksamhet som ligger i
dess närhet. Herkku betyder delikatesser och Ravintolat betyder restauranger. Den
17 maj 2002 blev Marival såld till den nuvarande ägaren, Jet Set Bar OY i
Joensuu i Norra Karelen. Platsen ligger vid sjön Pyhäselkä, som nås genom Saima
kanal från Viborg via Villmanstrand. Ny hemort blev Joensuu och enligt
verksamhetens hemsida, ”Kuunari Elina”, blev hon vid köpet namnändrad till
Elina. Även denna ägare verkar inom restaurangbranschen och driver rörelsen på
Kuunari Elina på sommaren med servering utomhus på fartygets däck och på en extra
ponton intill styrbordsidan och på kajen. Hon har blivit ombyggd vid flera
tillfällen för att bli restaurangbåt. Fotografier från augusti 2020 visar att
hon ligger kvar i Joensuu som restaurang under sommaren med servering och musik.
Förkortningar:
SST = Svensk Sjöfartstidning, tkm = tändkulemotor, tdw = ton dödvikt, SL =
Sveriges skeppslista, FSL = Finlands skeppslista, OY = finskt aktiebolag.
Mättal:
Mätbrev 1936: 181,68/124,58, SL 1970: 222/145/300. Mättal Databasen för Finlands
Handelsflotta 1971 – 1987: 222/145/310. Namn med början vid byggnation: Cally,
Hagö, Marival, Elina. Hemorter med början vid byggnation: Säffle, Malmö,
Skärhamn Gerlesborg, Borgå Finland, Lovisa Finland, Borgå Finland, Helsingfors
Finland, Joensuu Finland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Teknisk Tidskrift 16 januari 1937, Databasen för Finlands Handelsflotta, Merihistoria.Fi – Sjöhistoriska.Fi, Finska hemsidan Kuunari Elina, Marenkulkulaitos – Sjöfartsverket Finland Fartygsstatistik 1994, 1998, 2000 och 2002, Skutor och Skeppare från Sibbo i väst till Pernå i öst, Suku forum i Finland, Hemsidan ”Kuunari Elina” – kuunari betyder skonare, Face Book – Kuunari Elina.
Tremastskonaren Hagö av Malmö ex Cally av Säffle,
efter 1947 men innan förlängning 1953 då även riggen reducerades. Bilden sägs
vara från Hälsingborg. Fotografen okänd.
Kuunari Elina av Joenuu ex Marival ex Hagö ex Cally.
Som framgår av bilden har serveringen utökats med en flytande ponton i anslutning
till fartygets styrbordssida. Fotografen okänd.
Kuunari Elina ex Marival av Helsingfors ex Hagö ex
Cally som restaurang i Joensuu vid Saima kanal 2016. Fotografen okänd.
Kommentarer
Skicka en kommentar