Redön - Nr 9325 - IMO 5291501

Byggdes 1944 i Burntisland av Burntisland Shipbuilding Co. Ltd. Skotland med namnet Chant 67. Hon sjösattes den 23 februari och levererades den 9 maj till Ministy of War Transport med en 5-cyl 4-takt motor på 51 nhp (270 bhp) från Ruston & Hornsby Ltd i Lincoln England. Dessa fartyg byggdes i stort antal för transport av bensin över Engelska Kanalen vid de allierades landstigning i Normandie som inleddes den 6 juni 1944. Deras namn var, alla, Chant med ett nummer efter. Chant är förkortning av Channel Tankers. Hon var norsk mellan åren 1946 och 1951 som Norbensin av Oslo och byggdes om i Moss efter inköpet. Hon såldes till Göteborg 1951. I NSL 1951 redovisas hon med 393/222/165 hk. Det svenska mätbrevet från februari 1952 visar 467,18/222,46. Efter att hon 1952 fått sin hemort ändrad till Stockholm, såldes hon som m/t Redo den 24 mars 1956 av AB Redo i Göteborg och Handels AB Belgas i Stockholm för 450000 kronor till Skärhamn.
Partrederiets huvudredare var Knut Holger Hermansson och fartygets befälhavare var Frank Edgar Olofsson, båda i Skärhamn. Övriga delägare var Ove Ingemar Hermansson, Gösta Ivan Hermansson, John Åke Hansson, Elon Gösta Johansson, Bengt Holger Johansson samt Gunnar Erland Strandberg i Lysekil. Ove och Gösta Hermansson och Elon och Bengt Johansson var från Skärhamn och Åke Hansson var från Kyrkesund. Samtliga delägare hade 1/8 vardera i fartyget. Ove Hermansson hade tidigare varit delägare i kuttern Pride. Elon och Bengt Johansson hade varit delägare i träskutorna Gunborg 6326, Kustfart 4168 och Walmor 2998 från Skärhamn.
Redön avfördes från det svenska registret den 29 januari 1971 som såld till utlandet. I skeppslistan 1970 uppges hennes lastförmåga till 420 tdw. Det var köpare i Khorramshahr i Iran som köpt henne för 36000 dollar. Hon blev omdöpt till Kambiz med hemort Khorramshahr. Vad det blev av henne sedan vet vi inte säkert men hon avfördes från Lloyds register 1999 med noteringen ”Continued existence in doubt”. Redön hade när hon lämnade Sverige en 6-cyl Alpha Diesel på 420 hk som finns redovisad i Lloyds New Entries 1961.  


Mättal: NSL 1951: 393/222, Mätbrev 1951: 467,18/222,46, SL 1970: 397/124/440. Namn med början vid byggnation: Chant 67, Norbensin, Redo, Redön, Kambiz. Hemorter med början vid byggnation: Burntisland Skotland, Oslo Norge, Göteborg, Stockholm, Skärhamn, Khorramshahr Iran.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Scottish Built Ships, Skipet.no, Tugboatlars.se, Shipspitting.com.  




Redo av Göteborg och Stockholm ex Norbensin av Oslo ex Chant 67.


Redön av Skärhamn i Värtahamnen 1965.


Redön av Skärhamn ex Redo av Göteborg och Stockholm.


Redön av Skärhamn.


Kambiz av Khorramshahr, ex Redön av Skärhamn, ex Redo av Göteborg, ex Norbensin av Oslo, ex Chant 67.





Kommentarer