Sam 8962
Byggdes 1938
av stål hos Gebruder Wiemann Werft i Brandenburg an der Havel i förbundslandet
Brandenburg Tyskland. Hon byggdes med namnet Spree för rederiet Ivers &
Arlt i Königsberg (nuvarande Kaliningrad). Hon mättes till 250/107/350 och
hennes dimensioner var 129.2 x 21.4 x 8 i fot räknat. Hon blev vid byggnationen
försedd med en 6 cyl 4 takt motor på 165 hk från Humboldt Deutzmotoren i Köln.
Hon överfördes till Deutsche Kriegsmarine under 1940 för att ingå i Tysklands
planerade invasion av England men då denna inställdes återlämnades fartyget
till ägaren i slutet av året. Efter kriget blev hon övertagen av de allierade
och överförd till Belgiska staten 1946 som krigsskadestånd och omdöpt till Sam.
Den 5
april 1948 såldes Spree till partrederiet Sören Valdemar Pettersson i Skärhamn
för okänt belopp. Hon mättes den 19 maj till 224,64 brutto och 144,62 netto.
Enligt certifikat den 22 maj ägdes Sam med 1/4 vardera av skeppsmäklare Samuel
Pontus Pettersson i Göteborg samt de tre bröderna Sören Valdemar, Per Åke och
Sam Rune Pettersson i Skärhamn. Hon var vid övertagandet försedd med motor, typ
Deutz-diesel, på 150 ehk och hennes hemort blev Skärhamn.
De fyra
delägarna hade tidigare varit delägare i ett flertal träskutor i Skärhamn.
Samuel Pontus hade varit delägare i Ebet 4412, Ellen 3404, Ethel 8356, Saga
6311, Sensy 4565, Sonja 8181 och Vikar 6082. Sören Valdemar hade varit delägare
i Anna 400, Dyring 5413, Gerd 8074, Gunbritt 6509, Inger 7387 och Kustfart. Per
Åke hade varit delägare i Anna 7353, Elsa 5664, Gerd 8074, Grazia 4595,
Gunbritt 6507 och Kustfart. Sam Rune hade varit delägare i Gerd 8074, Gunbritt
6507 och Kustfart.
Tiden i
Skärhamn blev mycket kort. Hon såldes den 22 juli 1948, efter tre och en halv
månad, till Danmark för 23000 pund eller 335000 svenska kronor. De döpte om
henne till F A Harder med Skive som hemort. 1954 blev det nya ägare i Ålesund
Norge som betalade 440000 norska kronor och döpte om henne till Trilby. 1957
blev det nya ägare i Oslo som betalade 550000 kronor och döpte om henne till
Tristein. Därefter betalade köpare i Bergen 375000 kronor 1961 men behöll
namnet med Oslo som hemort. 1963 byttes motorn till en Caterpillar på 325 hk,
tillverkad 1961. Hemorten blev då ändrad till Bergen.
Den 28
februari 1965 var det slutseglat för Tristein. Hon var på resa från Honningsvåg
till Malmö med last av 5000 säckar fiskmjöl och gick på grund vid Rolfsöyhavn
(norr om Hammerfest). Vid tillfället rådde dåligt väder. Besättningen räddades
men fartyget totalförliste.
Mättal:
Vid byggnation: 230/107/350, Mätbrev 1948: 224,64/144,62, DSL 1954: 245/100/345,
NSL 1965: 257/145. Namn med början vid byggnation: Spree, Sam, F A Harder,
Trilby, Tristein. Hemorter med början vid byggnation: Königsberg Tyskland, Lübeck
Tyskland, Antverpen Belgien, Skärhamn, Skive Danmark, Ålesund Norge, Oslo
Norge, Bergen Norge.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla
båtar Skärhamn, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database,
Skipet – Norske skipsforlis, Digitalarkivet NO – Sjöfartsdirektoratet, Danmarks
skeppslista.
F A
Harder av Skive ex Sam ex Spree.
Tristein av Oslo, senare Bergen. Ex Trilby, ex FA Harder, ex
Sam, Ex Spree.
Sandholm
9291
Byggdes 1906 av stål på klink av C. Lühring Skeppsvarv i Hammelwarden Brake i Tyskland som fiskelogger Paula OB-38 för Braker
Heringsfischerei AG i Brake med Brake som hemort. Vid byggnationen mätte hon
120/54 och hade måtten 24,70 längd, 6,53 bredd och 2,87 djup. Hon blev
motoriserad 1913 och fick då en motor från Deutsche Kromhout. Hon fanns kvar i
Tyskland till 1950 och fick 1930 en ny motor. Hon ägdes då sedan 1926 av Henry
Peter Cordes i Hamburg och blev då ombyggd till fraktare och omdöpt till Anna
Cordes med Hamburg som hemort. Den nya motorn var en 2-cyl 2-takt 100 hk
tändkulemotor på från Neufeldt & Kuhnke GmbH i Kiel.
1951 såldes hon, liggandes i Malmö, för
50000 DM till köpare i Bohus-Malmön. I mätbrevet som följde på försäljningen upptas
hon till 132,34 brutto och 90,63 netto och i certifikatet i maj månad 1952
nämns hon som motorgaleasen Malmönfjord med motor på 100 ehk. Det var
partrederiet i Bohus-Malmön med tre delägare som den 20 juni året därpå sålde
loggern för 92000 kronor till Sigvard Johannes Tallvik i Skärhamn. Denne var
ensam ägare och själv befälhavare. Namnet ändrades till Sandholm. 1954 byttes
till en motor från Fredrikshamns Jernstöberi & Maskinbyggeri på 150 ehk som
var tillverkad 1938. Det var Karl Gunnar Ivarssons m/s Vera 7464 som samma år
hade fått ny motor varför den gamla från 1938 kunde säljas till Sigvard Tallvik
för inmontering i Sandholm. Fartyget överfördes den 30 december 1958 till
partrederiet fru Alice Tallvik i Skärhamn. Hon hade blivit ägare till 1/100 för
1000 kronor medan hennes man Sigvard Johannes Tallvik stod kvar med 99/100. Han
hade varit delägare i andra skutor före Sandholm. Han hade varit delägare i den
stora tremastskonaren Agate 8056 och han hade tillsammans med sin hustru ägt
kuttern Anna 7755.
Den 5 april 1961 såldes Sandholm till
ett partrederi i Kalmar för 51200 kronor. Hon fick där namnet Terma. Detta var
sista hemorten i Sverige för den 21 december 1964 skrevs köpebrev med köpare i
Fredrikshamn för 95000 kronor. Där blev hon Algar med Fredrikshamn som hemort med
flera olika redare och senare Köpenhamn innan hon blev upphuggen 1974.
Mättal: Vid byggnation: 120/54, mätbrev
1951: 132,34/90,63, SL 1963: 133/65/160, DSL 1975: 130/53. Namn med början vid
byggnation: Paula, Anna Cordes, Malmönfjord, Sandholm, Terma, Algar. Hemorter
med början vid byggnation: Brake Tyskland, Hamburg Tyskland, Bohus-Malmön,
Skärhamn, Kalmar, Fredrikshamn Danmark, Köpenhamn Danmark.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla
båtar Skärhamn, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Danmarks skeppslista.
Sandholm av Skärhamn.
Sandholm av Skärhamn med
fiskeribeteckning LL94.
Terma av Kalmar ex Sandholm.
Algar av Fredrikshamn ex Terma ex
Sandholm.
Siljan 9396 - IMO 5327879
Byggdes
1952 i Brake av C. Lühring Skeppsvarv i Hammelwarden Tyskland med namnet Siljan för det
nybildade Rederi AB Bertil Skanse & Co. Hon levererades i december 1952 (priset
okänt) och mättes den 8 januari 1953 till 398,88 brt och 246,18 nrt. Vid
registreringen den 13 januari 1953 upptogs Skärhamn som hemort. Fartyget hade vid
leveransen en 6-cyl Alpha diesel motor på 280 ehk. Bertil Skanse var själv
befälhavare.
Detta
var ett av tre nybyggen som levererades från C. Lüring Skeppsvarv i Tyskland 1952.
Dessa tre var de första nybyggda järnbåtarna som levererades till Skärhamn.
Sören Petterssons Undine var först och kom till Sverige i juli 1952. Därefter
kom Erik Olaussons Westfjord i oktober 1952. Bertil Skanse kom med Siljan i
december 1952.
Rederi
AB Bertil Skanse & Co ägde redan fyrmastskonaren Sonja sedan oktober 1952.
Hon hade dessförinnan, från 1937, ägts av ett partrederi där bröderna Bertil
och Gösta Skanse var delägare. Styrelsen i det nybildade bolaget utgjordes av
Karl Ivar Hermansson, Anders Bertil Skanse och Gösta Valdemar Skanse. Siljan
förlängdes 1959 med 6 meter vid Falkenbergs Varv. Samtidigt höjdes däcket vid
lucka nr 2 med en meter. Hennes lastförmåga ökade med dessa förändringar från
520 tdw till 690 tdw. Hon såldes till Finland den 7 december 1960 för 680000
kronor och blev omdöpt till Jane med Åbo som hemort.
Hon
såldes inom Åbo en gång innan hon återigen köptes till Skärhamn för 600000
kronor. Det var ett partrederi med Johan Wilhelm Pettersson som huvudredare som
återköpte Siljan den 19 augusti 1961 och döpte om henne till sitt gamla namn,
Siljan. Wilhelm Petterssons tre söner, Göte Karl Olof, Stig Gustav Verner och
Jan Sture Ingemar Pettersson var delägare. Fadern och sönerna hade 1/4 vardera
och Stig Pettersson var befälhavare. 1965 byttes motorn till en 6-cyl 4-takts motor
på 800 ehk från Motoren - werke Mannheim. Göte Petterson var befälhavare från
hösten 1969 och fram till den 23 mars 1972 då Siljan såldes.
Då
såldes hon för 515000 kronor till partrederiet skeppare Edgar Lars Inge
Olofsson med Skärhamn som hemort. Lars Inge Olofsson var själv befälhavare och
ägde 7/8 i partrederiet. 1/8 ägdes av hans far, Frank Edgar Olofsson. Den 4
april 1974 såldes hon vidare inom Skärhamn för 500000 kronor. Det var Raymond
Baudino som ensam köpte fartyget och behöll namn och hemort. Lars Inge Olofsson
var kvar som befälhavare. Enligt tidningen Båtologen sidan 95/1976 såldes hon därefter
med övertag i mars 1976 för 290000 kronor till Lucia Shipping Company i Valetta
med bibehållet namn. På sidan 242/1981 uppger samma tidning att hon sålts
vidare till okänd köpare i maj 1981 och att hon avgick den 5 maj 1981 från
Fredriksstad i Norge under italiensk flagg. I Lloyds Register framgår däremot
att hon ägdes av Lucia Shipping Company med Valetta som hemort åren 1977 – 1985.
Efter
Malta blev det Nederländerna för Siljan. I dåligt väder på resa från Ipswich
till Oslo den 18 oktober 1987 blev hon vattenfylld av brottsjö akterifrån utanför
Terschelling på holländska kusten. Besättningen räddades av helikopter och
fartyget blev bogserat in till Harlingen för skrotning. Enligt Båtologen sidan
278/1988 var Siljan kondemnerad men såldes av skrotningsfirman till Westerbroek
med namnet Jan för att sättas i fart igen med namnet Marja med San Lorenzo som
hemort. Hon ägdes då av North Sea Shipping & Trading Co. I slutet av 1991
eldhärjades akterskeppet då hon låg i Brake. Hon blev åter kondemnerad vid
besiktning såsom totalförlust och bogserades till Dordrecht dit hon sålts för
upphuggning. Hon kom slutligen till Groningen där hon ligger, ombyggd till hotel/restaurang.
Mättal:
Mätbrev 8 Januari 1953: 398,88/246,18. Databasen för Finlands handelsflotta 1961: 489,21/271,64/690.
SL 1973: 495/278/690, Mätbrev 1988: 496/278/525. Namn med början vid
byggnation: Siljan, Jane, Siljan, Jan, Marja, Our World. Hemorter med början
vid byggnation: Skärhamn, Åbo Finland, Skärhamn, Valetta Malta, San Lorenzo
Honduras, Groningen Nederländerna.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla
båtar Skärhamn, Databasen för Finlands handelsflotta, Shipspotting,
Balticshipping.com, Coasters Remembered.

Siljans
sjösättning i Hammelwarden Brake 1952.
Siljan
av Skärhamn före förlängning.
Siljan
av Skärhamn efter förlängning.
Jane av
Åbo ex Siljan av Skärhamn.
Siljan
av Skärhamn med full last.
Siljan
av Valetta med Maltesisk flagg i aktern. Foto från 1986.
Marja av
San Lorenzo ex Jan ex Siljan.
Our
World av Groningen ex Marja ex jan ex Siljan ex Jane ex Siljan.
Kommentarer
Skicka en kommentar