Stig - Nr 7652

Stig byggdes i ek av skeppsbyggmästare Niels Anton Nielsen på Thurö 1902. Hon fick namnet Rossing och riggades som tremastad skonare. Beställare var Aktieselskabet R S Hansen på Thurö som ägdes av skeppsredare Rasmus Sophus Hansen på Thurö. Bilbrevet är daterat den 22 april 1902 och hon registrerades den 26 april med Svendborg som första hemort. I den danska skeppslistan från 1903 redovisas Rossings mättal med 222 brt, 193 nrt och 11,6 fots djup i lastrummet. Som befälhavare från leveransen står en Emil Larsen på Thurö. Hemorten blev ändrad till Thurö 1905 och fartygets lastförmåga redovisas 1919 till 360 tdw. Christian R Sörensen tar över som befälhavare 1921, Christian Pedersen Hvenegaard 1924 och Hans Jörgen Baagöe 1925. 1926 redovisas Aktieselskabet E C Hansen på Thurö som ny ägare. Initialerna E C står för Eljar Charley och det är Rasmus Sophus Hansens son som tagit över som redare. Den danska tiden för Rossing slutade med försäljning på auktion i Köpenhamn. Dessförinnan hade hon överlåtits till Seilskibsselskabet 3m skonert Rossing AS på Thurö. Det var detta rederi, som i likvidation den 21 maj 1930, fick sitt fartyg sålt på auktion genom det Danska Finansministeriet. Dimensionerna under den danska tiden finns hos Lloyd 1930 upptagna med 116,9 fots längd och 26 fots bredd. Vid mätning den 21 maj noterades 217,9 brt och 188,83 nrt.


Rossing inropades på auktionen för 10 500 kronor av Albert Wilhelm Isberg från Bleket som döpte om fartyget till Stig. I 1931 års skeppslista upptas hon till 217,90 brt, 208,53 brt under däck och 188,83 nrt och med Bleket som hemort. I registreringscertifikatet den 16 juni framgår att Isberg var ensam ägare och att Ivan Henry Norgren från Råå var befälhavare. Den 21 juli 1931 blev August Helmer Lundgren från Nora i Västernorrlands län befälhavare. Anmälan om en insatt 2-cyl Bolindermotor på 120 eff. hk gjordes den 31 maj 1932. Enligt 1933 års skeppslista var motorn på 87 hk. Fartygets dimensioner anges då till 34,99 längd, 7,90 bredd, 3,50 djup och 3,8 meters djupgående. Hon blev även reparerad och driven det året. Efter motoriseringen tog Axel Vilhelm Nicklasson från Bleket över som befälhavare den 3 juni 1932. Han avlöstes den 13 september av Nils Thomasson från Vitaby i Simrishamns kommun fram till den 20 oktober då Nicklasson var tillbaka. Thomasson blev åter befälhavare den 19 april 1933 fram till den 5 mars 1935 då Karl Ossian Karlsson från Grundsund tog över. Johan Bertil Oskar Lindh i Kalmar blev befälhavare på Stig den 4 februari 1936 fram till försäljningen några månader senare.   
Den 2 maj 1936 blev det åter igen auktion på fartyget. Ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare ropade in Stig för 36 000 kronor. Delägarna i partrederiet var Fredrik Johannes Olsson från Skärhamn och Karl Hildor Isberg från Stockevik med hälften vardera. Joel Bernhard Larsson på Flatholmen blev Stigs första befälhavare med Skärhamn som hemort enligt certifikat den 22 maj. Fredrik Olsson övertog befälet den 31 juli och efterträddes av Karl Einar Johansson från Borgholm den 26 augusti. Han avlöstes av Albert Wilhelm Isberg den 17 november som den 3 april 1937 efterträddes av Gustav Sigvard Olsson från Skärhamn. Fredrik Olsson blev befälhavare den 29 juli 1938 till den 17 augusti då Gustav Olsson tog över igen fram till försäljningen året därpå.


Fredrik Olsson var född i Bö Nedergård den 24 september 1900 som son till Frans Oskar Olsson och Elisabeth Johannesdotter. Dessa var födda i Bäve församling (ingår numera i Uddevalla)1862 och i Lirås 1860. Fredrik var gift med Hulda Axelina Johansson som var född i Skärhamn den 21 augusti 1905. De bodde på Kroksdalsliden 19. Gustav Olsson var född i Skärhamn med 13 juni 1912. Han var son till Rutger Olsson och Albertina Andreasdotter. De var födda i Brevik 1877 och i Nötsäter 1876. Gustav var då ogift och bodde i föräldrahemmet på Djurgårdsvägen 12.
Stig övertogs den 7 februari 1939 av ett partrederi med tre bröder från Stockevik som delägare med lika delar. John Bertil Jonasson var huvudredare och Artur Wilhelm Bernhardsson befälhavare. Den tredje brodern var Bror Karl Jonasson. Köpeskillingen uppgick till 40 000 kronor och hemorten ändrades till Stockevik. Den 13 april 1943 blev Ragnvald Patriksson från Skärhamn befälhavare. Fartyget såldes 1944. Ragnvald var född i Skärhamn den 9 februari 1917. Han var son till Patrik Olausson och Alfrida Andersson, födda i Skärhamn 1889 och i Utäng 1888. Ragnvald var gift med Sally Gustava Johanna som var född i Tolleby den 12 oktober 1919. De bodde på Storgatan 47.




Stig hade, efter Bleket, Skärhamn som hemort mellan åren 1936 och 1939 innan hon såldes till Stockevik. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.



Ett intyg av den 9 februari 1944 omtalar att Stig sålts till Rederi AB Fortuna i Lysekil för     75 000 kronor men den 1 mars 1944 anmäldes att Stig sålts för 75 000 kronor till ett partrederi i Lysekil med 25 delägare som tillsammans hade 48 andelar. Elof Anders Andersson var huvudredare med 1/24 i fartyget och Karl Axel Harry Gustafsson från Kalmar befälhavare från den 7 oktober. Dessförinnan var Wilhelm Jonasson i Stockevik befälhavare för den nya ägaren. I 1945 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 229,15 brt, 172,48 nrt, 3,51 djup, 345 tdw, 125 std och 3,8 meters djupgående. Hemort uppges vara Lysekil. Anders Pontus Freudendahl i Eskilsäter på Värmlandsnäs Vänern tillträdde som befälhavare den 9 maj 1945 men efterträddes åter av Wilhelm Jonasson den 7 juni samma år.
Därefter köptes hon den 3 oktober 1945 för 100 000 kronor av Gustav Staffan Broms i Saltsjöbaden. Av certifikat den 9 oktober framgår att han var ensam ägare till fartyget och att Jonasson blev kvar som befälhavare. Saltsjöbaden blev ny hemort. Den 10 april 1947 blev Georg Nils Johan Nilsson från Skärhamn ny befälhavare. Han var född i Skärhamn den 23 september 1904 och bodde på Buskär med adress Magasinsgatan 16. Han var son till Alfred Nilsson och Anna Beata Johansdotter i Skärhamn. Alfred var född i Skärhamn 1864 och Anna var född i Bråland Övre, Valla 1872. Georg var gift med Anna Rebecka Johansson som var född i Skärhamn den 17 maj 1904.
Stigs sista ägare blev ett partrederi i Oskarshamn som köpte fartygen för 96 500 kronor den 13 juni 1947. Partrederiet hade 4 delägare som tillsammans hade 100 andelar. Skeppsmäklare John Erik Samuelsson i Oskarshamn var huvudredare med 1 andel. Fru Märtha Ullman i Stockholm hade 49 andelar, fru Anna Broms i Stockholm 7 andelar och fru Sofia Britta Maria Fagerström i Stuvsta 43 andelar. Anmälan inlämnades den 20 juli. Den 3 december anmäldes att fartyget tillhör Rederi AB Fagerco i Oskarshamn som var nyregistrerat för ändamålet den 28 november. Det är troligt att ägarbilden var ungefär densamma.

Den 12 juli 1950 blev Hasse Lennart Johansson från Sölvesborg befälhavare. Under hans befäl och med 7 mans besättning utbröt brand ombord den 3 februari 1951 då Stig var på resa från Wismar till Oskarshamn med kalisalt. Man hade avseglat från Wismar den 2 februari klockan 11 på förmiddagen och upptäckte klockan 8.30 på morgonen dagen därpå att brand hade utbrutit i babords hytt förut. Man befann sig då i närheten av lysboj 2 på väg 32 i frisk sydostlig bris med hög sjö. Bästeman, som hade vakten, var på väg förut för att purra ut en man som skulle vara behjälplig med att hissa ett lagat segel. Det slogs genast larm ombord och man försökte släcka elden med skumsläckare och vatten. Då detta inte lyckades och då branden spred sig, blev man så småningom tvungen att hugga hål i däcket för att släcka lågorna med vatten. Under tiden förstod befälhavaren att han inte skulle hinna nå Trelleborg, varför han ändrade kursen i rännan väg 32 och styrde in i det minfarliga området ner mot den danska ön Möen. Med nödsignal blåsande från förtoppen och medan branden spred sig i förskeppet, lyckades han föra in det helt övertända fartyget i Falske bukt. Fartyget ankrades upp nära land vid Nordfeld på Möen. 3 man ur besättningen gick iland ca klockan 16 för att påkalla hjälp. De övriga 4 i besättningen räddades senare av räddningsbåten från Klintholm. Dagen därpå, den 4 februari klockan 9.15, inträffade en kraftig explosion i akterskeppet då oljetanken exploderade. Stig sjönk därefter hastigt på 12 fots djup.

Sjöförklaring och sjöförhör hölls i Stege den 6 februari.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Register över nogle Danske handelsskibe, Slaegt & Data – Dis Danmark – Arkivalier Online 181759 och 181760, Thuroarkiv.dk - Folketelling 1906, Danmarks Skibsliste 1903 – 1930, Lloyds Register 1930 – 1945, Sveriges skeppslista 1931, 1933, 1935 och 1945, Dansk Söulykke-statistik, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer