Amor - Nr 3988
Galeasen Amor var byggd av ek och fur av
skeppsbyggare Simon Karlsson på Nyviks varv i Torp på nordöstra Orust 1882,
mitt emot Stora Hasselön. Varvet kallades även Tryckhålans varv. Hon byggdes
med namnet Brudgummen för ett partrederi i Hasselösund. Beställare var Anders
Herman Andersson, Olof Albin Christiansson och Lars Johan Olofsson
Stenberg i Hasselösund. 1899 var hon hemmahörande på Käringön som fiskebåt och
i ett bilbrev från samma år intygade Karl B Olsson att sjöbåten Brudgummen,
från Käringön, förbyggts vid varvet Åsen innevarande år. Av bilattest från den
18 april 1902 framgår att galeasen döpts om till Amor. I registreringscertifikat
från den 22 april 1902 tillhörde hon partrederiet i Hasselösund
med de ovan uppräknade ägarna med 1/3 vardera. Andersson var huvudredare och
befälhavare, Kristiansson är nämnd som sjöman och Olofsson Stenberg som
fiskare. I mätning år 1900 redovisas hon som byggd på klink och i mätning år
1902 som byggd på kravell. Möjligen är det så att hon under vattenlinjen var
klinkbyggd och ovan vattenlinjen kravellbyggd. Detta var inte ovanligt.
Hon såldes vidare till ett partrederi på Hovenäset
1903 med Johan Patrik Svärd som huvudredare. I anmälan den 21 september 1903
meddelas att Johan Patrik Svärd är huvudredare och befälhavare med hälften i
fartyget. Den andra hälften ägdes av hans bror, Olof Birger Svärd. Han övertog
den 22 februari 1907 sin brors hälft för 1 700 kronor och i certifikat den 27
februari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare.
Den 31 mars 1908 såldes Amor för 3 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Gustav Johansson som huvudredare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av hans bror, Axel Johansson, fartygets befälhavare. I skeppslistan 1908 är hon upptagen som galeasen Amor med hemort Skärhamn. Hennes mättal och dimensioner upptas där till 40,13 brt, 39,65 brt under däck, 31,97 nrt, 15,76 längd, 6,42 bredd och 2,20 djup. Där nämns också att hon förbyggts 1899 och att hennes djupgående är 2,9 meter. Av annan källa framgår att hennes lastförmåga var 50 tdw.
Axel var född i Skärhamn den 3 februari 1878 och
gift med Beata Pettersdotter som var född i Kroksdal den 9 mars 1880. De var
bosatta på Hamngatan 23. Han kallades i Skärhamn för ”Jansson”. Gustav var född
den 29 mars 1886 och gift med Albertina Hollander som var född i Skärhamn den
27 maj 1884. De var bosatta på Hamngatan 34. Gustav köpte senare kuttern
Garfield. Bröderna var söner till Anders Johan Johansson på Båtvägen 2 i
Skärhamn. Han var huvudredare i partrederiet för kuttern Alfhild då hon
beställdes från Eckernas varv 1901. Han var född i Skärhamn 1849 och gift med
Regina Persdotter från Skärhamn som var född 1850.
Den 15 maj 1912 var Amor på resa från Lysekil till Fredericia på Jylland med last av brosten. Efter att Vestborg fyr på Samsö hade pejlats kl 21 på kvällen i bäring O.t.N.1/4 N., sattes kursen W.t.S.1/2 S. Den 16/5, kl 01 på natten, grundstötte fartyget på Björnsknude Rev. Detta ligger ca 13 distansminuter innan Fredericia i den satta kursen. Man tog snarast ned seglen, fällde styrbords ankare och började lämpa delar av lasten överbord men då stormen tilltog sprang fartyget läck samtidigt som sjön bröt över. Klockan 7 på morgonen lämnade de två i besättningen fartyget och gick över i en undsättande fiskebåt. Två timmar senare bröts masterna och fartyget blev vrak. Orsaken till grundstötningen bedömdes vara vindförhållanden och strömsättning i kombination med mörker. Sjöförklaring hölls i Horsens den 17 maj.
Axel Johansson hade därefter, mellan 1915 och 1940,
jakten Svea som han köpt från Nordvik. Gustav Johansson hade senare kuttern
Garfield, från 1918 tills han avled samma år i Norge.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Dansk Söulykke-statistik 1912, Segla för Tjörn s.
16, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier
Stenkyrka.
Tack för intressant dokumentation/Axel "Janssons" Johanssons barnbarnsbarn
SvaraRadera