Odin - Nr 3869

Odin var byggd i Ölve Kvinnhered Hardanger. Det fanns flera varv i området som byggde båtar för makrillfisket i Nordsjön. Den här var byggd av Olav Haktorsen i Nerhus som senare även byggde kuttern Fremad. Odin var byggd av ek och fur 1892 för norska köpare. Sjösättningen skedde den 13 juli. I mätbrevet från den 12 februari 1893 framgår att Olav Haktorsen Nerhus i Bergen ägde kuttern tillsammans med andra. Den blev kvar i Norge till 1901 då den såldes till ett partrederi i Skärhamn med 3 delägare.
 
Delägarna i partrederiet var Johan Alfred Johansson, Petter Johansson och Axel Andersson (Skanse) med 1/3 var. Alfred var född i Skärhamn den 8 augusti 1877. Hans föräldrar var August Johansson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1854 och i Utäng 1848. Alfred var gift med Regina Rutgersdotter som var född i Skärhamn den 24 juli 1881. De bodde på Dalgatan 5.


Petter var född i Skärhamn den 6 augusti 1875. Hans föräldrar var Anders Johan Johansson och Regina Persdotter. De var födda i Skärhamn 1849 och 1850. Petter var gift med Matilda Andersson som var född i Skärhamn den 13 maj 1881. De bodde på Hamngatan 20. Axel var född i Skärhamn den 7 november 1875. Hans föräldrar var Anders Eliasson och Nilena Mattisdotter. De var födda Skärhamn 1843 och Ranneberg 1850. Axel, som tog efternamnet Skanse och gifte sig med Augusta Elisabeth Kristiansdotter. Hon var född i Skärhamn den 15 februari 1877. De bosatte sig på Kroksdalsliden 11.
Det svenska mätbrevet var daterat den 23 maj 1901 och i registreringscertifikatet den 24 maj framgår att Petter Johansson var befälhavare samt att delägarna hade 1/3 vardera i fartyget. Den 4 april 1907 anmäldes att motor inmonterats vid Lysekils MekaniskaVerkstad i maj 1906.


Den norskbyggda kuttern Odin hade sin hemort i Skärhamn från 1901 till 1914. Bilden kommer från  den norska hemsidan sandsöya.no – Per Johan Molin och Einar Lockert. Utseendet på bilden fick Odin som sälfångstfartyg mot slutet av sin levnad. Hon blev nedskruvad i isen i Vita havet 1933. På bilden är hon omdöpt till Sneland.


I 1915 års skeppslista redovisas att Odin hade motor på 16 hk. Dessutom redovisas hennes mättal och dimensioner med 61,47 brt, 39,80 nrt, 21,97 längd, 6,25 bredd, 2,48 djup och 3,2 meters djupgående. I skeppslistan anges även att hon var byggd i Nerhus Norge 1892 och att hennes ägare var Karl Hildor Isberg i Stockevik. Anmälan om överlåtelsen till Isberg gjordes den 7 mars 1914. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Hon ägdes 1915 i Norge av AS Kristiansunds Havsfiskeselskab (Emil Moe) Kristiansund, omdöpt till Klubnes. Anmälan om försäljningen till Norge, den 13 april 1916, gjordes den 31 januari 1919. Försäljningspriset uppges ha varit 12 000 kronor. Kuttern var då utrustad med en 16 hk motor för fotogen vilken blivit insatt i Lysekil 1906. Hennes lastförmåga var ca 100 tdw.
1917 insattes en ny 2-cyl Avance PM motor (JO Svenssons Motorfabrik Stockholm) på 106 hk. Hon såldes året därpå till Hagbart Pedersen (AS Nordishavet / A Fuhr) i Harstad. Fuhrs namn var Andreas Marselius Hansen Fuhr. 1920 såldes fartyget till AS Nordishavet (Andreas Fuhr) i Harstad. Kuttern döptes då om till Sneland. Håkon Jensen m.fl., i Foldvik/Harstad blev ägare 1924. Därefter finns uppgifter på en hemsida, Sandöya.no, om att den var uthyrd 1929. Snelands slutliga öde blev att hon skruvades ner av isen den 3 november 1933 då hon befann sig i Vita Havet eller Kvitsöen på sälfångst.     
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Segla för Tjörn sidan 13 Arnold Johansson, Sandöya.no, Forteljingar frå Ölve, Skipet – Skipsforlis 1933, Sveriges skeppslista 1915, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer