Ruby - Nr 3598
Ruby var byggd 1884 hos Furner & Lever i Grimsby
för Joshua Yarborough i New Clee Lincolnshire. Hon registrerades som Ruby den
10 mars 1884 i Grimsby och fick fiskenummer GY 926 och ON 87791. Hon var byggd som
sailing trawler med dandyrigg och mätte 84 ton enligt skeppslistan 1885. Hennes
dimensioner i fot var 77 längd, 20.9 bredd och 10.7 djup. Hon såldes i
september 1896 till John Joseph Cowham i New Clee Lincolnshire. Den 17 oktober
1899 avregistreras Ruby i Brittiskt skeppsregister med notering att hon sålts till
svenskar.
Den 12 oktober1899 var kontraktet undertecknat
mellan smackowner John Cowham och ett partrederi i Edshultshall. Det var 2
delägare som hade hälften vardera i rederiet. De betalade 350 pund. De två
delägarna var Olle Martin Olsson och Martin Patrik Mattsson. Den 1 mars 1900
anmäldes fartyget för registrering och den 9 mars utfärdade Uddevalla
Tullkammare mätbrev med 82,42 brt och 62,96 nrt. Ruby blev registrerad den 13
mars med Olle Martin Olsson som huvudredare, Martin Patrik Mattsson som
befälhavare och Edshultshall som hemort.
Kuttern blev ommätt vid Uddevalla Tullkammare den 16
februari 1903 till 82,42 brt och 66.07 nrt och vid Lysekils Tullkammare den 18
april 1907 till 82,48 brt och 64,97 nrt. I skeppslistan 1908 redovisas utöver
ovanstående mättal fartygets dimensioner med 23,52 längd, 6,37 bredd, 3,22 djup
och 3,6 meters djupgående. 1907 och 1908 drevs fartyget och 1909 blev kuttern
förbyggd. Olof Martin sålde sin del i Ruby den 3 december 1911 till sin
medredare som därefter ägde hela fartyget.
Ett nytt partrederi i Edshultshall, med 5 delägare
som hade 1/5 vardera, köpte kuttern den 5 februari 1919. Det var bröderna Oskar
Mauritz, John Albert och Anders Johan Nilsson samt Olof Olsson och Johan Otto
Pettersson. Johan var huvudredare, Oskar Mauritz befälhavare och hemorten
förblev Edshultshall. Den 8 maj 1923 anmäldes att Johan Otto Pettersson övertagit
befattningen som befälhavare och att en 1-cyl Skandia motor på 40 hk
inmonterats. Den 9 maj gjordes ommätning vid Lysekils Tullkammare till 82,42
brt och 64,69 nrt.
Olof Olsson sålde, den 30 juli 1924, sin femtedel i
kuttern till de övriga för 4 400 kronor. Ommätning vid Lysekils Tullkammare gjordes
den 24 mars 1926 till 83,55 brt och 64,38 nrt. Den 11 – 12 november 1929 var Ruby
strandad och sjunken vid hemorten men den 11 januari året därpå meddelade
rederiet till Kommerskollegium att lossning av makadamlasten pågår och att det
finns utsikter att man skall kunna bärga fartyget. I februari var fartyget
bärgat och infört till Vasseröds Slip & Varv.
Memorialet och rapporten efter sjöförklaringen som
inkom till Kungliga Kollegium den 2 december 1929 efter sjöolyckan i
Edshultshall natten mellan den 11 och 12 november kan sammanfattas så:
Fartyget hade efter utklarering i Lysekil anlöpt
Edshultshall den 8 november och ankrat på redden med ett ankare. Befälhavaren
och besättningen vistades därefter mestadels iland. Under natten mellan den 11
och 12 november, då fartyget sålunda låg manlöst, blåste det upp en SSV storm,
under vilken fartyget kom i drift. Vid dagsljus följande morgon fanns det
uppkastat på ett intill närliggande skär, till hälften vattenfyllt. Under
dagens lopp vattenfylldes det helt och hållet och gled därefter ut på djupare
vatten och sjönk med endast en del av masten synlig över vattenytan. Orsaken
till olyckan: I den mån den kan med ledning av innehållet i sjöförklaringen
bedömas. Befäl och manskap fanns inte ombord.
Den 1 april 1930 konstaterade besiktningsmännen,
Karl Emanuel Johansson från Grundsund och Olof Olsson från Edshultshall, att
fartyget erhållit så svåra skador att det bör kondemneras och avföras från
registret. Samma dag utlyste ägaren, Bohusläns Allmänna Sjöförsäkring i
Lysekil, försäljning på offentlig auktion till högstbjudande. Skrov med motor och övriga tillbehör
inropades av skeppsbyggmästare Albin Abrahamsson i Vasseröd för 1 172 kronor.
Skrovet hade värderats till 450 kronor. Övriga föremål såldes för 842:25.
Förbyggnad och reparation påbörjades samma månad för
att få fartyget att bli som nybyggt. Två tredjedelar köl, delvis nya stävar och
ungefär två tredjedelar av bordläggningen byttes ut. Ny garnering och alla
felaktiga spant borttogs och nya insattes, likaså alla däcksbjälkar, nytt däck
och skarndäck, räckstöttor, reling samt brädgång. Ny inredning i skans och
kajuta och ny pallpost monterades. Ruby fick även helt ny rigg och segel,
ankare och kättingar, motorvinsch jämte övrig utrustning enligt
fartygsinspektionens fordringar vilket allt tillhopa kostade mer än 6 000
kronor i inköp. Förbyggningen medförde att fartygets längd blev ändrad från
23,52 till 23,72 och djupet från 3,22 till 3.18.
Den 1 maj 1931 såldes Ruby för 23 000 kronor till Ivar
Kornelius Simonsson i Skärhamn. Ommätning gjordes vid Lysekils Tullkammare den
11 maj till 86,90 brt och 63,93 nrt och därefter gjordes anmälan om ny
registrering den 16 maj. Den 20 maj blev Ivar Simonsson registrerad som
befälhavare och huvudredare. Skärhamn registrerade som hemort. Den 10 mars 1932
gjordes kontrollmätning i Göteborg till 88,08 brt och 67,07 nrt. Sedan man den
14 mars 1935 fått ny 2-cyl June Munktell motor på 100 hk installerad gjordes
samma dag ommätning vid Göteborgs Tullkammare till 91,94 brt och 63,16 nrt.
Anmälan gjordes den 4 oktober 1941 att, Ivars bror,
Anders Vilhelm Simonsson i Skärhamn var ny befälhavare. Den 6 maj året
därpå anmäldes att Ivar åter var tillbaka som befälhavare. Han hade då flyttat
till Sävedalen. Den 15 maj 1942, när Ruby var på resa från Aalborg till Oslo
med last av kridt (Kalksten), grundstötte hon NV Läsö Rev. Den 17 maj omtalas i
”Strandningsberetning” att hon fick hjälp att komma av grundet. Det var två
fiskekuttrar som bistått Ruby. Orsaken till strandningen angavs inte.
Ivar var född den 13 januari 1892 på Hamngatan 7 i
Skärhamn. Brodern Wilhelm var född den 30 december 1896. Föräldrar var Anders
Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och
Skärhamn 1863. Ivar var gift med Jakobina Konstantina Andersson som var född i
Gullholmens församling den 2 juli 1894. Vilhelm var ogift och bodde hemma.
Den 13 november 1943 såldes Ruby för 44 000 kronor
till ett partrederi på Öckerö. Rederiet hade 3 delägare som vardera hade 1/3 i
fartyget. Handlande Karl Herbert Alexius Karlsson var huvudredare och
delägare. De övriga två delägarna var handlande Karl Rolf Eliasson och Alf
Olof Verner Boberg. Ivar Simonsson kvarstod som befälhavare. Ansökan om att få
fartyget namnändrat till Isvåg beviljades den 23 november samma år.
Bilden på Isvåg, ex Ruby är tagen den 24 januari
1956. Den var införd i tidningen Länspumpen 2002:4. Fotograf C G Nyström. Skärhamn var hemort från
1931 till 1943.
Isvåg ommättes den 10 mars 1944 vid Göteborgs
Tullbevakningsstation till 92,65 brt och 61,86 nrt. Den 18 april hade Alf
Boberg fått sin behörighet och mönstrade som befälhavare. Två år senare, den 2
– 3 mars 1946, sprang fartyget efter storm läck i öppen sjö 20 distansminuter
från fyrskeppet ”Reserv” i bäring 119 grader från fyrskeppet. Man kastade
däckslast överbord och sökte nödhamn i Karlshamn. Den 5 oktober samma år sålde
Karl Rolf Eliasson sin del i fartyget till de två andra som därmed båda blev
hälftendelägare. Priset var 5 500 kronor för var och en.
Två nya partredare kom in i rederiet den 6 mars 1948
när Karl Herbert Alexius Karlsson sålde sin hälft till Leif Gösta Olsson och
Charles Göte Olofsson för 35 000 kronor. De var båda från Öckerö. Boberg
fortsatte vara befälhavare tills kuttern såldes tre år senare. Den 16 maj 1951
var Karl Gustav Davidsson i Sjöviken Hamburgsund befälhavare. Isvåg såldes
därefter den 14 april 1952 för 30 000 kronor till ett partrederi på Fotö. Det
var bröderna Gunnar Botfrid och Algot Jemy Börjesson som köpte fartyget
med hälften vardera. Jemy var huvudredare, Gunnar Botfrid befälhavare och Fotö
blev ny hemort. Den 24 april 1953 anmäldes att Rolf Vilhelm Göte Karlsson från
Kalvö, norr om Hamburgsund, var befälhavare. Han kom ifrån Gunborg av Skärhamn
som just blivit såld till England. Den 7 maj 1956 anmäldes att Gunnar Botfrid
Börjesson var befälhavare igen.
Isvåg såldes den 1 juni 1956 för 10 000 kronor till den
kände vrakfiskaren Ole Sigurd Damgaard i Hirshals. Motorvinschen ingick inte i
köpet. Kuttern avfördes från det svenska fartygsregistret den 9 augusti 1956
och blev istället registrerad i Danmark 1957. Kuttern finns därefter i den
danska skeppslistan från 1958 till 1966, omdöpt till Ole Skaerpe och med
Hirshals som hemort. Motorn redovisas till 97 hk och Damgaard är hela tiden
redare. Kuttern avfördes från det danska registret den 11 oktober 1967 som
upphuggen.
Källor:
Kutterepoken, Tjörns båtar, Länspumpen 2002:4, Brittiskt skeppsregister, Dansk
Söulykke statistik 1942, Museet för söfart i Helsingör, medlemmar i Klubb
Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923,
1925 och 1927, Danmarks Skibsliste 1958 – 1966, Folk och hus i Skärhamn samt
kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar