Ruby - Nr 3598

Ruby var byggd 1884 hos Furner & Lever i Grimsby för Joshua Yarborough i New Clee Lincolnshire. Hon registrerades som Ruby den 10 mars 1884 i Grimsby och fick fiskenummer GY 926 och ON 87791. Hon var byggd som sailing trawler med dandyrigg och mätte 84 ton enligt skeppslistan 1885. Hennes dimensioner i fot var 77 längd, 20.9 bredd och 10.7 djup. Hon såldes i september 1896 till John Joseph Cowham i New Clee Lincolnshire. Den 17 oktober 1899 avregistreras Ruby i Brittiskt skeppsregister med notering att hon sålts till svenskar.
Den 12 oktober1899 var kontraktet undertecknat mellan smackowner John Cowham och ett partrederi i Edshultshall. Det var 2 delägare som hade hälften vardera i rederiet. De betalade 350 pund. De två delägarna var Olle Martin Olsson och Martin Patrik Mattsson. Den 1 mars 1900 anmäldes fartyget för registrering och den 9 mars utfärdade Uddevalla Tullkammare mätbrev med 82,42 brt och 62,96 nrt. Ruby blev registrerad den 13 mars med Olle Martin Olsson som huvudredare, Martin Patrik Mattsson som befälhavare och Edshultshall som hemort.
Kuttern blev ommätt vid Uddevalla Tullkammare den 16 februari 1903 till 82,42 brt och 66.07 nrt och vid Lysekils Tullkammare den 18 april 1907 till 82,48 brt och 64,97 nrt. I skeppslistan 1908 redovisas utöver ovanstående mättal fartygets dimensioner med 23,52 längd, 6,37 bredd, 3,22 djup och 3,6 meters djupgående. 1907 och 1908 drevs fartyget och 1909 blev kuttern förbyggd. Olof Martin sålde sin del i Ruby den 3 december 1911 till sin medredare som därefter ägde hela fartyget.
Ett nytt partrederi i Edshultshall, med 5 delägare som hade 1/5 vardera, köpte kuttern den 5 februari 1919. Det var bröderna Oskar Mauritz, John Albert och Anders Johan Nilsson samt Olof Olsson och Johan Otto Pettersson. Johan var huvudredare, Oskar Mauritz befälhavare och hemorten förblev Edshultshall. Den 8 maj 1923 anmäldes att Johan Otto Pettersson övertagit befattningen som befälhavare och att en 1-cyl Skandia motor på 40 hk inmonterats. Den 9 maj gjordes ommätning vid Lysekils Tullkammare till 82,42 brt och 64,69 nrt.
Olof Olsson sålde, den 30 juli 1924, sin femtedel i kuttern till de övriga för 4 400 kronor. Ommätning vid Lysekils Tullkammare gjordes den 24 mars 1926 till 83,55 brt och 64,38 nrt. Den 11 – 12 november 1929 var Ruby strandad och sjunken vid hemorten men den 11 januari året därpå meddelade rederiet till Kommerskollegium att lossning av makadamlasten pågår och att det finns utsikter att man skall kunna bärga fartyget. I februari var fartyget bärgat och infört till Vasseröds Slip & Varv.
Memorialet och rapporten efter sjöförklaringen som inkom till Kungliga Kollegium den 2 december 1929 efter sjöolyckan i Edshultshall natten mellan den 11 och 12 november kan sammanfattas så:
Fartyget hade efter utklarering i Lysekil anlöpt Edshultshall den 8 november och ankrat på redden med ett ankare. Befälhavaren och besättningen vistades därefter mestadels iland. Under natten mellan den 11 och 12 november, då fartyget sålunda låg manlöst, blåste det upp en SSV storm, under vilken fartyget kom i drift. Vid dagsljus följande morgon fanns det uppkastat på ett intill närliggande skär, till hälften vattenfyllt. Under dagens lopp vattenfylldes det helt och hållet och gled därefter ut på djupare vatten och sjönk med endast en del av masten synlig över vattenytan. Orsaken till olyckan: I den mån den kan med ledning av innehållet i sjöförklaringen bedömas. Befäl och manskap fanns inte ombord.  
Den 1 april 1930 konstaterade besiktningsmännen, Karl Emanuel Johansson från Grundsund och Olof Olsson från Edshultshall, att fartyget erhållit så svåra skador att det bör kondemneras och avföras från registret. Samma dag utlyste ägaren, Bohusläns Allmänna Sjöförsäkring i Lysekil, försäljning på offentlig auktion till högstbjudande.  Skrov med motor och övriga tillbehör inropades av skeppsbyggmästare Albin Abrahamsson i Vasseröd för 1 172 kronor. Skrovet hade värderats till 450 kronor. Övriga föremål såldes för 842:25.
Förbyggnad och reparation påbörjades samma månad för att få fartyget att bli som nybyggt. Två tredjedelar köl, delvis nya stävar och ungefär två tredjedelar av bordläggningen byttes ut. Ny garnering och alla felaktiga spant borttogs och nya insattes, likaså alla däcksbjälkar, nytt däck och skarndäck, räckstöttor, reling samt brädgång. Ny inredning i skans och kajuta och ny pallpost monterades. Ruby fick även helt ny rigg och segel, ankare och kättingar, motorvinsch jämte övrig utrustning enligt fartygsinspektionens fordringar vilket allt tillhopa kostade mer än 6 000 kronor i inköp. Förbyggningen medförde att fartygets längd blev ändrad från 23,52 till 23,72 och djupet från 3,22 till 3.18.
Den 1 maj 1931 såldes Ruby för 23 000 kronor till Ivar Kornelius Simonsson i Skärhamn. Ommätning gjordes vid Lysekils Tullkammare den 11 maj till 86,90 brt och 63,93 nrt och därefter gjordes anmälan om ny registrering den 16 maj. Den 20 maj blev Ivar Simonsson registrerad som befälhavare och huvudredare. Skärhamn registrerade som hemort. Den 10 mars 1932 gjordes kontrollmätning i Göteborg till 88,08 brt och 67,07 nrt. Sedan man den 14 mars 1935 fått ny 2-cyl June Munktell motor på 100 hk installerad gjordes samma dag ommätning vid Göteborgs Tullkammare till 91,94 brt och 63,16 nrt.
Anmälan gjordes den 4 oktober 1941 att, Ivars bror, Anders Vilhelm Simonsson i Skärhamn var ny befälhavare. Den 6 maj året därpå anmäldes att Ivar åter var tillbaka som befälhavare. Han hade då flyttat till Sävedalen. Den 15 maj 1942, när Ruby var på resa från Aalborg till Oslo med last av kridt (Kalksten), grundstötte hon NV Läsö Rev. Den 17 maj omtalas i ”Strandningsberetning” att hon fick hjälp att komma av grundet. Det var två fiskekuttrar som bistått Ruby. Orsaken till strandningen angavs inte.
Ivar var född den 13 januari 1892 på Hamngatan 7 i Skärhamn. Brodern Wilhelm var född den 30 december 1896. Föräldrar var Anders Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och Skärhamn 1863. Ivar var gift med Jakobina Konstantina Andersson som var född i Gullholmens församling den 2 juli 1894. Vilhelm var ogift och bodde hemma.
Den 13 november 1943 såldes Ruby för 44 000 kronor till ett partrederi på Öckerö. Rederiet hade 3 delägare som vardera hade 1/3 i fartyget. Handlande Karl Herbert Alexius Karlsson var huvudredare och delägare. De övriga två delägarna var handlande Karl Rolf Eliasson och Alf Olof Verner Boberg. Ivar Simonsson kvarstod som befälhavare. Ansökan om att få fartyget namnändrat till Isvåg beviljades den 23 november samma år.

Bilden på Isvåg, ex Ruby är tagen den 24 januari 1956. Den var införd i tidningen Länspumpen 2002:4.  Fotograf C G Nyström. Skärhamn var hemort från 1931 till 1943.

Isvåg ommättes den 10 mars 1944 vid Göteborgs Tullbevakningsstation till 92,65 brt och 61,86 nrt. Den 18 april hade Alf Boberg fått sin behörighet och mönstrade som befälhavare. Två år senare, den 2 – 3 mars 1946, sprang fartyget efter storm läck i öppen sjö 20 distansminuter från fyrskeppet ”Reserv” i bäring 119 grader från fyrskeppet. Man kastade däckslast överbord och sökte nödhamn i Karlshamn. Den 5 oktober samma år sålde Karl Rolf Eliasson sin del i fartyget till de två andra som därmed båda blev hälftendelägare. Priset var 5 500 kronor för var och en.    
Två nya partredare kom in i rederiet den 6 mars 1948 när Karl Herbert Alexius Karlsson sålde sin hälft till Leif Gösta Olsson och Charles Göte Olofsson för 35 000 kronor. De var båda från Öckerö. Boberg fortsatte vara befälhavare tills kuttern såldes tre år senare. Den 16 maj 1951 var Karl Gustav Davidsson i Sjöviken Hamburgsund befälhavare. Isvåg såldes därefter den 14 april 1952 för 30 000 kronor till ett partrederi på Fotö. Det var bröderna Gunnar Botfrid och Algot Jemy Börjesson som köpte fartyget med hälften vardera. Jemy var huvudredare, Gunnar Botfrid befälhavare och Fotö blev ny hemort. Den 24 april 1953 anmäldes att Rolf Vilhelm Göte Karlsson från Kalvö, norr om Hamburgsund, var befälhavare. Han kom ifrån Gunborg av Skärhamn som just blivit såld till England. Den 7 maj 1956 anmäldes att Gunnar Botfrid Börjesson var befälhavare igen.
Isvåg såldes den 1 juni 1956 för 10 000 kronor till den kände vrakfiskaren Ole Sigurd Damgaard i Hirshals. Motorvinschen ingick inte i köpet. Kuttern avfördes från det svenska fartygsregistret den 9 augusti 1956 och blev istället registrerad i Danmark 1957. Kuttern finns därefter i den danska skeppslistan från 1958 till 1966, omdöpt till Ole Skaerpe och med Hirshals som hemort. Motorn redovisas till 97 hk och Damgaard är hela tiden redare. Kuttern avfördes från det danska registret den 11 oktober 1967 som upphuggen.
Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Länspumpen 2002:4, Brittiskt skeppsregister, Dansk Söulykke statistik 1942, Museet för söfart i Helsingör, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925 och 1927, Danmarks Skibsliste 1958 – 1966, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer