Greta - Nr 4543

Greta byggdes som galeas av ek och fur 1906 av skeppsbyggmästare Idof Emil Holm vid Råå Varvs AB. Hon mättes den 3 mars 1906 till 32,28 brt och 23,13 nrt. Intyg utfärdades den 26 mars av skeppsbyggmästare Christian Lund att hon var byggd av Emil Holm och i registreringscertifikat den 29 mars framgår att hon ägdes av ett partrederi i Torekov med Petter Gustav Nilsson som ägare av 1/3. Han var även huvudredare och befälhavare. Sjömännen Nils Möller i Torekov och Sigfrid Leander Möller i Torekov var delägare med vardera 1/3. De sistnämnda var två av hans äldsta söner. Greta byggdes för att användas för transport av krossad sten från Hallands Väderö till, framförallt, Köpenhamn. Petter Gustav Nilsson hade intressen i en stenkross som fanns på Väderön. I skeppslistan 1908 framgår fartygets mättal och dimensioner med 32,28 brt, 30,84 brt under däck, 23,10 nrt, 14,48 längd, 5,55 bredd, 2,01 djup och 2,50 i djupgående. Hennes lastförmåga har i andra källor uppgetts vara 60 tdw. Torekov var hennes första hemort. Den 17 mars 1911 blev Nils Möller befälhavare.
Den 13 juni 1916 såldes Greta till Edvard Olsson i Skärhamn och den 11 oktober samma år blev hans son, Karl Edvard Olsson, befälhavare. Motor på 30 hk var då installerad med anmälan den 11 oktober. Den 8 maj 1917 tog fadern över som befälhavare. Han är upptagen som ägare och befälhavare i 1917 års skeppslista, där Greta upptas till 32,43 brt och 21,10 nrt efter motorinstallationen. Edvard avled den 5 maj 1918 och Greta övertogs, enligt intyg den 21 mars 1919, av ett nytt partrederi för 20 000 kronor. Av certifikat den 29 mars framgår att partrederiet Karl Edvard Olsson ägde motorgaleasen Greta. Befälhavare var Olof Konrad Olsson. De övriga delägarna var Axel Henry Olsson och Bror Gustav Olsson. De var alla bröder och söner till Edvard Olsson och ägde 1/4 vardera.
Edvard Olsson var född i Skärhamn den 8 mars 1866. Hans föräldrar var Olof Eliasson och Kristina Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1835 och i Nordvik 1841. Edvard var gift med Hilda Kristiansdotter som var född i Hovlanda 1865. De bodde på Djurgårdsvägen 6. Karl Olsson var född i Skärhamn den 20 oktober 1894. Han var gift med Svea Maria Pettersson som var född i Skärhamn den 8 oktober 1898. De bodde på Storgatan 20. Henry Olsson var född den 8 juli 1896 och gift med Alfrida Lovisa (Frida) Olsson som var född på Lilla Tjörnekalv i Rönnäng den 9 november 1895. De bodde på Storgatan 22. Olof Olsson var född den 22 juni 1893 och gift med Blenda Karlsson som var född i Skärhamn den 1 februari 1896. De bodde på Djurgårdsvägen 14. Bror Olsson var född den 12 augusti 1904. Han gifte sig med Dagmar Olsson som var född i Skärhamn den 6 februari 1906. De bosatte sig i Göteborg.  Den 29 mars 1922 blev Karl Olsson befälhavare igen fram till försäljningen 1927.
Greta såldes den 2 februari 1927 för 7 000 kronor till Gustaf Hjalmar Gustafsson i Örn, Askum Församling. Certifikat utfärdades den 5 februari. Där framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare samt att fartygets hemort var Örn. Han behöll dock inte fartyget längre än till året därpå då han, enligt anmälan den 8 september 1928, sålde Greta till ett partrederi i Nätebäcken Brandstorp vid Vättern för att där användas i sandfart. Köpebrevet, som undertecknades samma datum och med fartyget liggande i fiskhamnen Göteborg, var på 7 350 kronor. Rederiet, med Paul Fritiof Robert Larsson som huvudredare, hade 2 delägare med lika andelar och som hemort behölls Örn. Den andre delägaren, Axel Gustaf Georg Larsson, var befälhavare och bror till Paul. Den 12 november samma år anmälde de två bröderna att de vardera sålt 1/6 av sina halva andelar till en tredje bror, Algot Erik Elmer Larsson som var bosatt i Nätebäcken, för 2 750 kronor. Enligt certifikat den 5 januari 1929 ägdes dock fartyget fortfarande av bröderna Paul och Axel Larsson med hälften vardera. Den 24 november 1931 anmäldes att Gretas hemort var Brandstorp, att Axel Larsson var huvudredare samt att Algot Larsson var befälhavare. I 1933 års skeppslista upptas Algot Larsson som befälhavare. Gretas motor redovisas då till 32 hk.
Greta såldes den 23 april 1935 till ett partrederi i Färjestaden på Öland för 7 500 kronor. I anmälan dagen innan meddelades att fartyget sålts till partrederiet, skepparen Karl Bernhard Sigurd Johansson och sjömannen Rudolf Emanuel Jansson i Färjestaden. Jansson var huvudredare och Johansson befälhavare och man ägde hälften vardera. Färjestaden blev Gretas hemort. Hilmer Valter Eugén Wennberg från Kalmar blev befälhavare den 2 november 1935 och den 26 mars året därpå avlöstes han av Helge Gotthard Eriksson från Mörbylånga. August Adrian Nilsson i Södvik på norra Öland blev befälhavare den 12 april 1937 efter att den 5 april ha köpt fartyget för 7 250 kronor. Köpet anmäldes den 18 augusti. Han avled dock den 5 oktober samma år varför köpet återgick. Den 11 april 1939 sålde Rudolf Emanuel Jansson sin halva del i Greta till John Tage Vilhelm Bengtsson i Kalmar för 5 500 kronor. Anmälan gjordes den 22 maj att Alding Sigurd Harry Johansson i Kalmar antagits till ny befälhavare. Därefter låg Greta i slutet av 1939 vid Brandholmens varv i Nyköping sedan hon tagits i mät. 

Greta hade Skärhamn som hemort mellan åren 1916 och 1927. Bilden är från ”Ölands skutor”.
Den 18 december 1939 såldes hon på offentlig auktion till AB Contraktor i Stockholm. Anmälan inkom den 1 februari 1940 att fartyget tillhör Brandholmens Varv i Nyköping. Den 12 mars samma år inkom ny anmälan att fartyget sålts till Byggnads AB Contractor i Stockholm och att fartygets hemort är Nyköping. Nästa försäljning inträffade den 30 januari 1945. Då såldes Greta för 2 500 kronor till Gunnar Henrik Holmberg i Vadstena. Certifikat den 3 maj 1945 anger att han var ensam ägare och själv befälhavare. Hans bror, Nils Harry Holmberg i Medevi i närheten av Motala, övertog Greta den 30 januari 1946 för 4 500 kronor. I certifikat den 2 juli framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare.
Nästa hemort för Greta blev Södertälje. Köpekontrakt av den 17 februari 1947 anger att hon såldes för 6 000 kronor och i certifikat den 26 mars framgår att hon ägdes av partrederiet Sven Reinhold Scherberg i Södertälje. Han hade 4/12 i fartyget och var själv befälhavare. De andra delägarna var skeppare Sture Lennart Persson med 3/12, skeppsmäklare Gunnar Johan Magnus Berggren med 2/12, fru Elin Maria Berggren 1/12, kontorist Karl Gunnar Gösta Berggren 1/12 samt expeditionsföreståndare Erik Göte Linell 1/12.
Samma år, den 16 augusti, såldes hon vidare för 10 000 kronor till ett partrederi som gav henne Nordingrå som hemort. Av anmälan den 18 augusti framgår att Bengt Hugo Dahlqvist och Stig Yngve Dahlqvist från Nordingrå ägde hälften vardera. En tredje bror, Karl Erik Olof Dahlqvist i Barstahamn, var befälhavare. Huvudredare var Bengt Hugo Dahlqvist. Han blev också fartygets befälhavare från den 12 mars 1948.
Den 6 juli 1959 blev hon såld för 3 000 kronor till konstnären Jan Malte Nyberg i Näske, Örnsköldsviks kommun. Med honom själv som befälhavare och med två mans besättning, på resa från Örnsköldsvik till Vasa i Finland med konst, måste fartyget på grund av hårt väder i Norra Bottenhavet återvända till svenska kusten för att söka skydd. På grund av tilltagande tjocka missade man i navigeringen med grundstötning som följd. Greta blev kvar på grundet där hon så småningom sjönk och blev vrak. Förlisningen ägde rum 1961. Hon avfördes från registret 1975. I 1957 års skeppslista var hon införd med 32,43 brt, 21,10 nrt, 60 tdw och med motor på 32 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Bröderna Larssons skutor, Ölands järnvägar och skutor, Klubb Maritime 12/8 2012, Om stenkrossen på Väderön, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Riksarkivets dossiéer rörande avförda fartyg, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Askum.



Kommentarer