Prins Valdemar - Nr 6220
Den här kuttern var byggd på Jens Nicolai Olsens
varv i Fredrikshamn 1892 för danska beställare. Bilbrevet är utfärdat den 13 mars. Köpman Sören
Peder Robertius Petersen Schou i Fredrikshamn var huvudredare från den 17 mars.
I Danmarks Skibsliste 1893 redovisas att kuttern var byggd i ek och mätte 68,5
brt, 57,5 nrt och 9,7 fot djup. Petersen Schou i Fredrikshamn var huvudredare
och J Wilhelmsen befälhavare. Den 27 april 1893 Blev fiskhandlaren Thomas
Jensen Brönnum huvudredare och under hans redarskap var Frederik August
Thiel befälhavare i 1895 och 1897 års skeppslistor. Den 21 februari 1899 blev
bank-direktör Otto Jensen Berg i Fredrikshamn ny huvudredare. Det var under
hans redarskap som Prins Valdemar såldes till Sverige 1905. Efter Thiel blev J
Thomsen befälhavare 1899, N P Jensen 1901 och Sören Johannes Sörensen 1905 och fram
till försäljningen. Under tiden i Danmark var kuttern enbart sysselsatt med
fiske av olika slag, såsom makrill, rödspätta och ostron.
Den 18 februari 1906 såldes kuttern till ett
partrederi i Mollösund Bohuslän. Partrederiet hade 4 delägare med lika andelar.
Olof Larsson var huvudredare och tillika fartygets befälhavare. De övriga
delägarna var bröderna Joel Oskar, Axel Magnus och Arvid Stefanus
Berg. Köpebrev utfärdades inte och fartygets hemort blev Mollösund. Den 31
oktober 1910 såldes kuttern för 12 750 kronor vidare inom Mollösund till ett
annat partrederi med 4 delägare som vardera hade 1/4 i fartyget. Delägarnas
namn var bröderna Anders Oskar och Amandus Napoleon Classon,
Albin Hermansson och Wilhelm Daniel Tärnberg. Den 2 november samma år
tog man in en femte delägare i rederiet som för en femtedel i fartyget fick
betala 2 550 kronor till de övriga delägarna. Den nye delägaren var Klas
Oskar Storm från Mollösund.
Bilden föreställer kuttern Prins
Valdemar. Den hade Skärhamn som hemort från 1919 tills den förliste den 16
december 1945.
Man var därefter 5 delägare med lika andelar innan
Albin Hermansson den 2 oktober 1913 sålde sin del till de övriga. Uppgörelsen
blev att man betalade kontant 200 kronor till Albin Hermansson samtidigt som
man betalade den återstående skulden på hela kuttern, 9 400 kronor. Likviden
som Hermansson fick för sin del var därför, sin del av skulden på 1 880 kronor
som han slapp att betala plus 200 kronor. Nu var man återigen 4 delägare.
Prins Valdemar såldes den 20 oktober 1919 till två
bröder i Skärhamn för 30 000 kronor. Det var Alfred och Oskar Nilsson som köpte
kuttern med hälften vardera. Alfred var huvudredare, Oskar befälhavare och
fartygets hemort blev Skärhamn. Motor på 40 hk var installerad den 14 februari 1920
och mätbrevet från Marstrands Tullkammare samma datum redovisar 72,04 brt och
50,79 nrt. Enligt 1923 års skeppslista var fartygets dimensioner 23,53 längd,
6,06 bredd och 2,95 djup. I 1925 års skeppslista redovisas ett djupgående på
3,8 meter.
Alfred och Oskar var söner till Nils Olsson och
Malena Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Kurlanda 1830 och Skärhamn 1832.
Alfred var född i Skärhamn den 28 september 1864. Han gifte sig med Anna
Beata Johansdotter som var född i Bråland Valla den 31 december 1872. De
bosatte sig på Buskär. Oskar var född i Skärhamn den 1 oktober 1867. Han gifte
sig med Anna Sofia Pettersdotter som var född i Norra Härene den 24 januari
1868. De bosatte sig på Anneberg Hamngatan 4.
Den 27 augusti 1932 ommättes Prins Valdemar vid
Strömstads Tullkammare till 72,01 brt och 48,26 nrt. Den 20 september 1932
anmäldes att Alfreds son, Georg Nils Johan Nilsson, var befälhavare på
fartyget och den 8 mars 1934 sålde Oskar Nilsson sin hälft till Georg för 3 500
kronor. Samma dag sålde även Alfred 9/20 av sin hälft till sonen Georg för 2
000 kronor. Den 5 juli 1935 sålde Alfred sin återstående 1/20 i fartyget till
dottern Alfhild Theresia Nilsson i Skärhamn för 350 kronor. Hon anmäldes som
huvudredare den 10 mars 1936. Georg Nilsson var född i Skärhamn den 23
september 1904 och gifte sig med Anna Rebecka Johansson som var född i
Skärhamn den 17 maj 1904. De bodde på Buskär, Magasinsgatan 16. Alfhild
Theresia var född i Skärhamn den 17 april 1911 och flyttade till Lerum.
Föreståndaren för Hälleviksstrands Varv & Slip,
Wilhelm Oskarsson, intygade den 9 december 1939 att Prins Valdemar blivit helt
förbyggd på varvet. Arbetet hade påbörjats den 12 juli och slutade på 9 711
arbetstimmar till en kostnad av 19 656 kronor. I intyget angavs fartygets dimensioner
med tidigare längd 23,53 meter mot ny längd 23,79, tidigare bredd 6,06 mot ny
bredd 6,16 samt tidigare djup 2,95 mot nytt djup på 2,81 meter.
Prins Valdemar strandade och blev vrak utanför
Varberg den 16 december 1945. Hon avfördes ur registret som förolyckad den 13
maj 1946.
VÖRDSAMT MEMORIAL
Prins Valdemar byggd 1892 av ek, Reg nr 6220,
Hemort: Skärhamn, Tontal: 80 brutto registerton, Befälhavare: Georg Nils
Johan Nilsson, Bemanning: Befälhavaren inräknad 3 man, På resa från Malmö till Göteborg,
Last: Krita i säckar. Rapport enligt 40§ sjölagen inkom den 27 december 1945,
Sjöförklaring: Vid Sunnervikens domsaga å rådhuset i Lysekil den 15 januari
1946, Inkom till Kungl. Kollegium den 23 januari 1946, Sakkunnige: Närvarit,
Allmän åklagare: Närvarit.
Sjöolyckans art. Tiden: Den 16 december 1945 omkring
klockan 24. Orten: Vid södra Kråkan utanför Varberg. Vind och väderlek:
Sydostlig hård vind och sjö, snötjocka. Vidare upplysningar: Den 16 december
klockan 06.45 avgick motorseglaren Prins Valdemar med last av krita i till
synes sjövärdigt skick från Malmö destinerad till Göteborg. Vid avgången rådde
laber sydostlig bris, vilken ökade i styrka sedan fartyget klockan 15.45
passerat Kullen.
Omkring en timma senare mötte fartyget snöbyar med
hård vind, som så småningom övergick till hård kultje. Klockan 20.30 lät
skepparen bärga toppseglen och mesan, samt reducerade farten på motorn. Då alla
fyrar nu var försvunna i snötjockan igångsattes lodning, varvid 23 meters
vatten erhölls. Skepparen beräknade att fartyget nu befann sig ungefär tvärs
Morups Tånge, och lät därför ändra kursen till Nord till Väst 1/2 Väst på
kompassen. Klockan 21.45 siktades Subbebergets fyr utanför Varberg, varför
skepparen beslöt att angöra denna hamn för natten. När man en stund senare
under fortsatt lodande började skönja landkonturer såväl rätt förut som på
babords bog utan att upptäcka inseglingsfyrarna, lät skepparen fartyget gå upp
i vind och bärgade storseglet. Fartyget stävade Sydost till Syd, när fyrskenet
av Stubbeberget försvann i snötjockan. Klockan omkring 24.00 siktades åter
fyren, men som man nu befann sig i dess röda sektor ändrades kursen styrbord
hän för att på en Sydvästlig kurs ”stäva ut mot sjön”. Strax därpå erhöll
fartyget grundkänning och fastnade. Det sprang senare läck och sjönk.
Besättningen tog sig efter tre timmars rodd in till Varberg.
Orsaken till olyckan, i den mån den kan med ledning
av sjöförklaringens innehåll bedömas: Snötjocka och strömsättning förorsakade
Strandningen. Ex Officio Bo Bergström
DYKAREATTEST
Undertecknad anställd som dykare hos Göteborgs
Bogserings & Bärgnings Aktiebolag har denna dag på begäran av rederiet för
den innanför N Kråkan sjunkna motorkuttern Prins Valdemar av Skärhamn utfört
dykarundersökning av fartyget. Prins Valdemar låg på botten av sand och mindre
kullersten 30 graders babords slagsida nedsjunken till 1 á 1,5 meter från
däcket. Bordläggningen, så långt den kunde synas fri från botten, var skräckt
så att drevet hängde ut ur nåten och alla laskar var skräckta ca 15 mm. Likaså
var bordläggningen skräckt från för och akterstävar. Däcket om babord hade
skiljt sig från skarndäck ca 10 cm. Omkring förmasten och för därom var däcket
nedsjunket ca 25 cm och däcksplankorna brutna tvärs av på flera ställen.
Dykareundersökningen utfördes i klart vatten och god sikt.
Göteborg den 29 mars 1946 - Axel Eliasson
Källor:
Kutterepoken, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1893 – 1905, Dansk
Fiskeriförenings medlemsblad 1894, Danish Family Search, Slaegt & Data –
Dis Danmark, Dansk Demografisk databas, Sveriges skeppslista 1923, 1925 och
1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka, Valla och Norra
Härene.
Kommentarer
Skicka en kommentar