Sonja - Nr 6231

Sonja var byggd i ek som tremastskonare 1905 av skeppsbyggmästare Johan Erik Boas i Rudköbing på Langeland Danmark för Sejlskibsselkabet Eros A/S i Rudköbing. Bilbrevet var daterat den 5 oktober. Befälhavare var S Julius Petersen i Ramsherred Rudköbing vilket kan vara en felskrivning av Erik Julius Petersen. Hon blev döpt till Eros och hennes mättal i 1907 års skeppslista var 66 brt, 51 nrt och 7,3 fot djup. Hon ägdes av A/S A Nielsen i Rudköbing från 1906 till 1916 och hade Julius Petersen som befälhavare till 1915 då en E Olsen tog över. Från 1917 till 1919 ägdes Eros av skeppsmäklare Marius August Kristensen i Hasle på Bornholm med en P Pedersen som befälhavare. 1919 upptas Eros lastförmåga i skeppslistan till 120 tdw. Den 28 februari 1920 såldes hon till Lauritz Bernhard Hansen på Thurö som behöll Hasle som fartygets hemort. Han var även hennes befälhavare. Eros gick till en början i Nordsjötrafik och förde märssegel på fockmasten vilket kunde sättas och bärgas från däck.



Karl Bernhard Kristiansson, senare ångbåtskommissionär i Skärhamn, övertog Eros den 28 februari 1920 för 39 500 kronor. Hon döptes om till Sonja efter hans femåriga dotter och mättes den 17 mars till 64,30 brt och 55,20 nrt. Vid registreringen den 19 mars framgår att Kristiansson var ensam ägare och själv befälhavare. Anmälan gjordes den 8 maj 1923 att en 25 hk motor blivit installerad under året. I 1923 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 64,29 brt, 60,46 brt under däck, 50,99 nrt, 21,99 längd, 5,93 bredd och 2,10 djup. I samband med motorinstallationen blev hon driven. Janne Bolivar Hermansson i Skärhamn blev befälhavare den 2 maj 1924 till den 12 januari 1928 då Karl återkom. Hermansson blev delägare i Sonja den 10 maj 1928 då han köpte in sig som hälftendelägare för 4 000 kronor. I certifikat den 10 november samma år framgår att Kristiansson var huvudredare och befälhavare och att Hermansson var bästeman. De bedrev fraktfart med Sonja till 1930 då hon såldes.


Bilden visar Eros på Vasseröds slip. Hon blev omdöpt till Sonja då hon köptes till Skärhamn 1920. Där blev hon kvar till 1930. På bilden har hon ingen motor. Ett rå finns kvar på fockmasten. Även toppstängerna finns kvar.


Karl var född i Skärhamn den 18 april 1883. Hans föräldrar var Kristian Eliasson och Britta Helena Andersdotter. De var födda i Säby 1831 och i Kebene 1852. Han gifte sig med Elin Charlotta Hermansdotter som var född i Kroksdal den 12 maj 1888. De bosatte sig på Bagarliden 1. Janne var född i Kroksdal den 29 september 1890 och bodde på Storgatan 1 i Skärhamn. Hans föräldrar var Herman Berntsson och Anna Johanna Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1854 och Nordvik 1855. Janne var gift med Anna Beata Jonsson som var född i Skärhamn den 26 januari 1891. Elin Hermansdotter var hans syster.
Sonja såldes den 20 februari 1930 för 22 500 kronor till ett partrederi i Kyrkesund med två delägare och Arvid Leonard Andersson från Ängeviken som huvudredare. Den andre deläga­ren var Karl Osvald Olofsson i Kyrkesund som också var fartygets befälhavare. De hade vid övertagandet hälften vardera i fartyget. Karl Olofsson övertog den 3 januari 1936 19/40 av sin meddelägares hälft och ägde därefter 39/40 i Sonja. Ny huvudredare blev Karl Olofssons bror, hemmansägare Petter Emanuel Olofsson i Köleröd Klövedal. Han övertog den resterande 40-delen i fartyget. Anmälan härom gjordes den 30 december 1935. Samtidigt anmäldes att Petter Olofsson var huvudredare. Arvid Leonard Anderssons försäljning av sin hälft gjordes samma datum för 8 000 kronor.
Sune Axel Minor Hermansson tillträdde som befälhavare den 22 mars 1937 men Karl Olofsson var tillbaka den 5 oktober. Den 19 november 1937 anmäldes att fartyget blivit omtacklat till skonert genom att mesanmasten tagits bort. Samma år byttes motorn till en ny 2-takts June Munktell på 80 hk. Den 25 juni 1937 kolliderade Sonja med s/s Hermes av Kristinehamn ca 100 meter NV om Norra pålverkets östra ända i Göteborgs hamn. Hon ram-mades vid utgåendet i älven och fick ett stort hål. Hon måste snarast sättas på land och sjönk på grunt vatten i Götaverkens styrhamn men bärgades. Babordssidan blev intryckt midskepps medan Hermes inte fick några skador alls. Den 1 januari 1938 blev Karl Olofsson huvudredare. Alrik Marinus Rutgersson från Kyrkesund tillträdde som befälhavare i maj 1944 till den 5 maj året därpå då Olofsson var tillbaka. Den 5 februari 1947 anmälde rederiet att Karl Olofssons son, Torsten Olof Einar Olofsson är ägare till 1/4 i fartyget.
Sonja såldes den 16 februari 1959 till Hamburgsund. Av certifikat den 2 mars samma år framgår att motorskonaren Sonja tillhör Vilgot Karl Arne Alfredsson Hamburgsund som ensam ägare och själv befälhavare. Han var den siste som bedrev yrkessjöfart med Sonja. Hon såldes den 22 juni 1963 för 14 000 kronor. I anmälan den 23 september framgår att Sonja tillhör folkskollärarna Allan Erik Eld och Ola Bengt Nathan Jonsson i Karlstad med hälften vardera. Eld utsågs till huvudredare. Uppgifterna i 1963 års skeppslista redovisar att hon hade kvar samma motor på 80 hk. Hon redovisas där till 75 brt, 45 nrt, 2,19 djup, 2,90 djupgående, 117 tdw och 36 std. Avsikten med köpet var att använda Sonja som Kafélokal. Enligt uppgift kantrade hon i Karlstad 1969 och sjönk i Karlstad 1971 men flöt 1972 då hon bogserades ut från hamnen utan rigg. Hon såldes ytterligare en gång. Den 1 december 1972 köpte Klas Arne Valdemar Nederman i Karlstad Sonja för 1 000 kronor för att användas som lustfartyg. Som sådant blev hon registrerad den 1 januari 1976. Reparationerna uteblev och 1978 sjönk hon efter grundstötning utanför Jäverön under bogsering bort från Karlstad. Hon avfördes i december samma år.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Kyrkesund Båtar och fartyg, Tjörns båtar, Artikel av Staffan Ander och Michael Danielsson den 26/10 2007, Danmarks Skibsliste 1907 – 1921, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer