Svan - Nr 7133

Byggdes av stål på klink 1898 i Martenshoek NL av J.J. Pattje & Zonen för varvets egen räkning som skonare med namnet Johanna och Waterhuizen som hemort. Vid byggnationen var hennes mättal 117,05/111,20/180 och hennes dimensioner 26,76 löa, 25,80 i vattenlinjen, 6,26 bredd, 2,48 djup och ett djupgående av 2,40. Hon såldes 1906 till Otto Leewog i Westrhauderfehn i Tyskland och fick då behålla namnet.
Efter att 1915 ha blivit såld till Norge hade hon sin hemort i Skien som Roheim till 1924 hos AS Skiensfjordens Laegterkompani i Skien. Hon var utan motor när hon kom till Norge men köparen satte 1916 in en 3 cyl 2 takt Remington motor tillverkad i USA. Detta var kanske inte så lyckosamt för motorn plockades ur igen 1923 och Roheim kom att användas som läktare tills man fått in ny motor. Samma år såldes Roheim till Niels M Andersen i Kragerö och samma år fick man även installerat ny motor. Det var en 2-cyl 2-takt Skandia tkm på 80 hk (100) som var tillverkad 1917   
Hon var i Norge till 1924 då hon såldes från Kragerö till Sverige genom köpare i Östhammar och Snesslinge, rådman Mathias Lundqvist och skeppare Sören Jakobsson-Sörensson som hade hälften vardera. Hon döptes om till Svan i samband med inköpet. Därefter såldes hon 1928 till Klintehamn för 31000 kronor. Grosshandlare Per S Lindstedt var huvudredare med 6/50, Därutöver var det ett stort antal delägare som tillsammans hade 44/50. Hon såldes på offentlig auktion 1935 för 35001 kronor till Slite Cement & Kalk AB i Slite. Då hade säljaren år 1932 satt in ny motor, en 2-cyl 2-takt June Munktell på 100 hk.
Tiden i Slite varade till 1942 då hon såldes till Rederi AB Nordic i Stockholm för 45000 kronor. 1945 bytte hon ägare två gånger. Sven Bengtsson i Stockholm tog över henne i maj månad för 55000 kronor men tre veckor senare sålde han till ett partrederi i Visby för 52500 kronor. Huvudredare var Nils Birger Friberg i Visby med 8/10. Dessutom fanns två andra delägare med 1/10 vardera.
Det var detta partrederi som den 15 mars 1946 sålde Svan till August Walfrid Olsson i Skärhamn för 90000 kronor. Han hade tidigare varit delägare i tremastskonaren Agathe. Walfrid Olsson hade även ägt loggern Hugo som minsprängdes och sjönk den 31 januari 1946. De var på resa från Göteborg till Lübeck med amerikanska gåvopaket och med Walfrid som befälhavare när sprängningen inträffade. Loggern blev bärgad och reparerad och såld till danska köpare. Den 10 maj 1946 blev Walfrid befälhavare på Svan. Händelseförloppet vid försvinnandet framgår nedan.
Från Sjöförklaringen:
Den 7 september 1946 anlände Svan till Lübeck med last av omkring 117 ton gåvopaket. Lossningen av lasten igångsattes samma dag och avslutades den 9 september vid middagstid varefter fartyget gick till sjöss med Köpenhamn som destination. Klockan 15.30 samma dag passerades Travemünde och fartyget har sedan dess inte avhörts. Den 9 september passerade motorgaleasen Hilda av Skärhamn omkring 10’ ONO om Gedser fyrskepp och upptäckte på kort avstånd ett tiotal drivande täckluckor från ett fartyg. Man tog för givet att luckorna härrörde från något förlist fartyg men då man inte ägde kännedom om att Svan förlist hade ingen bärgning av dem företagits. Inga andra uppgifter om fartyget har kunnat införskaffas. Sjötekniske konsulenten: Av allt att döma har fartyget kommit in i ett icke minfritt område och sprängts. SST 1948-8-305.     

Mättal: Vid byggnation: 117,05/111,20/180. LR 1899: 117/111, NSL 1920: 119/84, Mätbrev 1924: 120,78/87,04, SL 1947: 123,44/85,43/155. Namn med början vid byggnation: Johanna, Roheim, Svan. Hemorter med början vid byggnation: Waterhuizen NL, Westrhauderfehn Tyskland, Skien Norge, Kragerö Norge, Östhammar, Klintehamn, Slite, Stockholm, Visby, Skärhamn.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, LR 1899 och 1930 – 1945, Vrakguiden DK, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn.

Motorskonaren Svan.

Motorskonaren Svan av Klintehamn.

Motorskonaren Svan med hissat flaggställ.

Svans beräknade förlisningsplats.





Kommentarer