Elgö - Nr 7443

Elgö var Byggd i ek, bok och furu 1920 av H Linds Traeskibs og Baadebyggeri i Rödby Havn Danmark med namnet Ruthby. Hon var riggad som tvåmastad skonare med en 1-cyl 2-takts motor av märket Tuxham på 48 ihk installerad från början. Hennes mättal och dimensioner är i 1921 års Skibsliste upptagna med 111 brt, 104 brt under däck, 82 nrt, 15 rt maskinrum, 15 rt manskapsutrymmen, 170 tdw, 85,7 fots längd, 22,76 bredd och 9,2 djup. Hon levererades till Dampskibsselskabet Rödby Hawn AS, med A Andersen i Köpenhamn som huvudredare och med hemort Rödby Hawn. Befälhavare var C Olsen.

1922 var C Torkildsen befälhavare. 1923 hette befälhavaren C M Falk. 1924 och 1925 var N Johansen befälhavare. 1926 var F Olsen befälhavare och motorstyrkan angavs till 60 indic hk vilket året därpå ändrats till 50 indic hk. Då noteras även ökat manskapsutrymme till 18 rt samt 78 nrt. Under 1928 ägdes hon fortfarande av Dampskibsselskabet Rödby Havn AS, med A Andersen i Köpenhamn som huvudredare. Rederiets säte var Rödby Havn och fartygets hemort, sedan den 4 mars 1926, Odense.

Den 10 mars 1928 köptes hon till Skärhamn. Den kände godsägaren, politikern och förre riksdagsmannen Christen Moesgaard Kjeldsen var Dampskibsselskabets styrelseordförande och undertecknade avtalet. Fartyget registrerades den 12 mars och blev då omdöpt till Helga. Mättalen angavs till 118,33 brt, 106,66 brt under däck och 86,28 nrt. Dimensionerna angavs vara 25,25 längd, 6,91 bredd, 2,73 djup och 3,30 djupgående. Köpare i Skärhamn var ett partrederi med två delägare. Fiskhandlaren Emil Patrik Pettersson var huvudredare och ägare till den ena hälften. Han var född den 21 september 1887 och bodde på Hamngatan 5 i Skärhamn. Hans föräldrar var salteriidkaren Petter Jonasson som var född i Hede Stenkyrka 1842 och Elsa Johansdotter som var född i Skärhamn 1846. Emil var gift med Alfhild Kristina Olofsson som var född i Skärhamn den 19 april 1888.

Den andra hälften ägdes av Olof Patrik Johansson. Han blev befälhavare den 29 april 1929 efter Gustav Edvard Olsson i Varberg. Olof var född den 11 januari 1902 och son till Johan Olsson som var född i Bö Dampegård 1863 och Anna Elisabeth Pettersdotter som var född i Tubberöd Skärhamn den 29 december 1868. Olof Johansson var gift med Irma Johannesson som var född i Skärhamn den 9 mars 1906. De båda delägarna i Helga var släkt med varandra på så sätt att Olof Johanssons mor var syster till Emil Pettersson. Den 10 november 1932 blev Fritiof Valfrid Andersson i Skärhamn befälhavare till den 1 mars året därpå då Olof återkom. Fritiof var född den 18 mars 1908 och gift med Elvy Helen Johansson som var född den 21 april 1915 i Skärhamn. De bodde på Storgatan 15. Han var son till Anders Olsson och Betty Pettersdotter på Buskär vilka var födda i Toftenäs 1864 och i Tubberöd 1873. Den 3 augusti 1933 var K S Andersson från Stenkyrka befälhavare till den 24 i samma månad då Olof återkom. I intyg den 2 april 1938 framgår att Helga blivit omriggad till galeas. 1945 har Helga i skeppslistan mättalen 125,03 brt, 83,94 nrt och 200 tdw. Olof blev senare oljeförnsäljare för Esso med bunkerbåt i Skärhamn. Han kallades Olje-Olof.

Helga såldes den 6 februari 1946 för 80 000 kronor till ett partrederi i Västervik med Rudolf Valdemar Pettersson som huvudredare och ägare till 16/80. Hon blev då omdöpt till Brittvik. I certifikat den 21 februari framgår att befälhavaren, Ruben Valdemar Engelbrekt Pettersson från Västervik hade 40/80, befraktare Nils Henry Fredrik Wikström i Västervik 12/80 samt Helgas bästeman, Erik Josef Valdemar Gustavsson från Västervik, 12/80.


Motorn byttes samma år till en Bolinder på 120 hk. Anmälan om motorbytet gjordes den 17 december. Några dagar senare, den 22 december, när Helga var på resa från Warnemünde till Ystad med last av briketter, utbröt eld ombord. Referat av sjöförklaringen på grund av branden redogjordes för i SST nr 14 år 1947 på följande sätt: Den 22 december 1946 avgick fartyget från Warnemünde med last av briketter till Ystad. Efter avgången gjorde en man upp eld i skanskaminen. Klockan 10.30 observerades att rök steg upp ur skanskappen. Det var omöjligt att tränga ned i skansen och man lyckades endast dämpa elden med spolslangen, varför man återvände. Klockan 15.30 var branden släckt av brandkåren. Betydande skador på inredning och inventarier uppstod. Man gick återigen den 23 december klockan 9.45 och anlände till Ystad den 24 december klocka 04.00 på morgonen. Man gick därefter till Malmö för reparation, vilken var klar i januari månad.



   Bilden föreställer, den till galeas nedriggade, skonaren Elgö. Hon hade Skärhamn som hemort åren 1926 till 1946 och      1951 till 1966. Bilden är från boken Segla för Tjörn.



Brittvik såldes i april 1947 för 119 000 kronor. I certifikat den 23 april framgår att Elgö tillhör ett partrederi i Göteborg med köpman Axel William Abrahamsson (senare Arneklev) som huvudredare och ägare av 2/4. Två bröder från Tjörn var delägare i rederiet med 1/4 vardera. Det var Artur Vilhelm Bövik i Stockevik och John Bertil Brandevik i Skärhamn. Vilhelm var befälhavare och Bertil bästeman. Man döpte vid övertagandet om Brittvik till Elgö. Vilhelm Bövik och Bertil Brandevik var födda i Stockevik den 15 september 1910 och den 26 augusti 1918. Deras föräldrar var Bernhard Jonasson som var född 1872 i Stockevik och Agda Konstantina Konradsdotter från Lyse som var född 1882. Vilhelm var gift med Borghild som var född i Norge den 3 augusti 1909. De bodde i Stockevik. Bertil var gift med Ingrid Maria Andersson som var född i Skärhamn den 13 februari 1922. De var bosatta på Skutvägen 2 i Skärhamn.
Georg Nils Johan Nilsson i Skärhamn blev befälhavare på Elgö den 8 februari 1949. 3/4 av Elgö såldes den 3 januari 1951 för 42 500 kronor och 1/4 i ett annat köpebrev för 21 250 kronor. Anmälan gjordes den 18 januari att fartyget tillhörde ett partrederi i Skärhamn med Olof Patrik Johansson som huvudredare och ägare av 3/8. Han var även delägare i partrederiet som 1928 köpte Elgö och finns nämnd i fjärde stycket ovan. Georg Nilsson var delägare med 3/8. Han var född den 23 september 1904 och bodde på Buskär med adress Magasinsgatan 16. Han var son till Alfred Nilsson och Anna Beata Johansdotter i Skärhamn. Alfred var född i Skärhamn 1864 och Anna var född i Bråland Övre, Valla 1872.  Georg var gift med Anna Rebecka Johansson som var född i Skärhamn den 17 maj 1904. Den tredje delägaren i partrederiet var John Bertil Brandevik med 2/8 vilka han sålde till de övriga två delägarna den 1 april 1951 så att dessa därefter ägde hälften vardera. Elgös mättal och dimensioner anges i 1963 års skeppslista som 125 brt, 78 nrt, 190 tdw, 65 std, 26,56 längd och 6,94 bredd. I 1966 års skeppslista har dessutom tillkommit uppgift om motorstyrka på 120 hk.
Den 24 januari 1964 anmäldes att Elgös befälhavare, Georg Nilsson, avlidit och att hans halva del i fartyget tillfallit hans hustru Anna Nilsson. Elgö såldes därefter för 40 000 kronor den 24 augusti till Karl Gustav Allan Silverdal. Han var född i Nordviksstrand den 30 april 1927 och hans föräldrar var Karl Oskar Olausson och Beria Charlotta Berntsdotter. De var födda i Nordvik och Skärhamn 1891. Allan var gift med Essan Astrid Linnea som var född i Bleket den 1 februari 1931. I certifikat den 27 augusti 1964 framgår att Elgös hemort ändrats till Nordvik, att han var ensam ägare och själv befälhavare.


Elgö såldes den 29 juni 1966 till Edmund Burke i Elham, Canterbury Kent England för 28 960 kronor. Hon döptes då om till Golden Cat och fick amerikansk flagg. Den 13 oktober fick hon motorhaveri vid Hirshals när hon var på väg från Göteborg till Newcastle. Hon togs under bogsering in till Thyboröen där hon blev upplagd. Hon rapporterades, sommaren 1969, liggande i Thyboröen med namnet Golden Cat på styrhytten och i aktern fanns då namnet Tela av Skärhamn. Enligt uppgift flyttades hon senare några hundra meter och blev där liggande som vrak. En annan uppgift säger att hon vid något tillfälle låg sjunken i hamnen på Thyboröen.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Segla för Tjörn, Abrahamsson/Arneklev & Rederi AB Williams, Danmarks Skibsliste 1921- 1928, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Museet for söfart i Helsingör, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer